• miio

Efternamnsbyte- när?

Vi ska gifta oss i Dominikanska Republiken och det kommer att ta 2-3 månader innan vi får papperen till Sverige- alltså kommer vi inte vara lagligt gifta i Sverige förrän långt efter vi gift oss! Hur har ni andra gjort med efternamn då? Antar att jag inte kan kalla mig min blivande mans efternamn förrän namnändringen gått igenom... eller? Lite rörigt kanske?!

• Svar på tråden Efternamnsbyte- när?
  • Casall

Du byter namn när det gått igenom hemma i Sverige. Då får du papper från vägverket o.s.v. Vad du kallar dig för under mellantiden är upp till dig.

• Goldman

Du kan göra namnändring hos Skatteverket, innan ni är lagligt gifta i Sverige.
    Men det kostar 1.500:-

• miio

Ok! Tack för era svar! Får fundera på det där...

• Nessan

Du kan inte få ta din mans efternamn innan ni rent juridiskt är gifta, för innan dess har du ingen rätt, inga kopplingar, till det efternamnet. Därför kan namnbytet, som baseras på att ni är äkta makar, gå igenom först då det har kommit till Skatteverkets kännedom at ni faktiskt är äkta makar.

Däremot kan ju som ovan nämns ingen hindra dig från att presentera dig med hans namn under tiden. Du bör dock vara lite försiktig med att använda hans namn innan allt är klart då det kommer till att skriva under papper, kvitton mm. Det ska du ju kunna styrka med en id-handling (som du ju ännu inte har i hans namn). Lycka till med giftermålet och namnbytet!

• Goldman

Som jag sade tidigare kan du göra namnändring hos Skatteverket redan nu. Det handlar bara om att din blivande godkänner att du får ta hans namn. Jag hade samma problem. Du kan göra ändringen nu, men då måste du betala för det...

• Nessan

Att hennes man kan godkänna att hon tar hans namn, det gäller väl bara om det endast är han i hela Sverige som heter just det efternamnet? Annars måste väl samtliga bärare av namnet godkänna att någon som inte har släkt- eller äktenskapskopplingar till efternamnet tar det...

• Goldman

Man får byta efternamn precis när man vill, bara det inte är ett exklusivt namn. Men då måste man betala för det...Som sagt. Om det är ett annorlunda efternamn, så tittar Skatteverket över det.

• anne på grönkulla

Så har jag inte alls förstått namnlagstiftningen och Skatteverket. Man kan ta ett namn man har rätt till närsomhelst - men man har inte rätt att ta vilket namn som helst närsomhelst. Vill man ta ett namn man inte har rätt till automatiskt så får man dokumentera kopplingen eller ansöka om att få ta ett namn (men då är det fota PRV och inte Skatteverket man ska söka hos).

Goldman skrev 2008-11-10 08:52:12 följande:
    Man får byta efternamn precis när man vill, bara det inte är ett exklusivt namn. Men då måste man betala för det...Som sagt. Om det är ett annorlunda efternamn, så tittar Skatteverket över det.
    Jag skulle fö vara försiktig med att kalla mig för ett namn jag inte kan legitimera mig med - så namnbyte när alla papper gått igenom låter klokt i TS fall. Gifter man sig i Sverige och har ansökt om namnbyte i förväg kan man börja använda det direkt vid vigseln, men inte i sammanhang där man kan behöva visa leg förrän man bytt id-handlingar.
Svar på tråden Efternamnsbyte- när?