• Mlle M

Prästen har slutat...ingen ny ännu!!

Vi har bokat vigsel till pingst , ja, jag vet det är langt kvar....Men fick meddelande fran församlingen idag att prästen slutat och dom inte vet när det kommer en ersättare.

Jag är sa orolig att det skall bli nagot strul med dubbelbokning eller na´t nu. Kan vi "hyra in" en egen präst? Det gäller Skt Gertruds församlig i Stockholm och kanske är den speciell?

Hjälp!!!

• Svar på tråden Prästen har slutat...ingen ny ännu!!
  • Mlle M

puffar lite och hoppas att nagon kunnig kikar in

• En till präst

Om er vigsel är inbokad av församlingen så kan det omöjligt vara er uppgift att fixa fram en präst. Det ska församlingen göra.

Antingen har de hunnit anställa en ny präst till pingst - ganska troligt, Stockholm har ingen prästbrist - eller också ordnar de fram en vikarie. Förstår att det känns stressande för er, men det är över ett halvår till pingst. Till dess hinner församlingen ordna en präst.

• Mlle M

Tack, ja det tror jag ocksa men da vi hade överenskommit med prästen om tva-sprakig vigsel etc etc känns det lite stressigt + att min blvande är katolik och tror att hans släktingar kommer att förfasa sig om det dyker upp en kvinnlig präst pa den stora dagen ( -vilket ju jag tycker är fanigt men för husfriden sa tänker jag inte strida för endera , även om jag ju tycker man far ta sedan dit man kommer....

• Burre Präst

Se till att påminna pastorsexpeditionen att ni skulle ha en tvåspråkig vigsel så de får tänka på det när de letar ersättare till er vigsel. Vilka språk är det? Engelska klarar de flesta, tyska grejar många pensionärer medan franska, spanska, portugisiska och liknande kan bli knivigt.

Sen när det gäller katolska släktingar så är det ju så att lutherska präster ändå inte räknas som präster eftersom de inte är vigda i den romerska kyrkan. Om då prästen är kvinna så bör det inte spela så stor roll eftersom det viktiga är att prästen inte är katolik, om du förstår hur jag menar.

Fast om det mer är en allmän konservatism än katolsk teologi som spökar, då får det förstås mer betydelse om prästen är man eller kvinna. :)

• En till präst

Eftersom det är en hedersfråga i Svenska kyrkan att både män och kvinnor kan vara präster kan man inte alltid begära präst av ett visst kön som man tex kan be om en husläkare av visst kön.

I en del församlingar finns det bara präster av det ena könet, i andra församlingar finns båda sorter.

Jag är kvinna och har haft vigsel tillsammans med präster från samfund som inte accepterar kvinnliga präster. Som Burre påpekar så är det i såna fall inte könet som är ett problem, utan att jag inte är katolik eller ortodox eller vad det nu är för kyrka. Dvs; från den andra prästens synvinkel är en luthersk präst ändå inte en präst, även om det är en karlakarl på 2 meter med ett rejält skägg...

• Mlle M

En till präst & Burre Präst: Tack för era kommentarer, jag förstar problematiken och JAG personligen tycker verkligen att det likväl kan vara en kvinna.

En till präst: Du nämner att Du haft vigsel tillsammans mned samfund som inte accepterar kvinnliga präster, har Du lust att utveckla? Har Du haft vigsel tillsammans med en präst fran den katolska kyrkan som kom till "din" kyrka. Det är nämligen sa vi helst skulle göra med vet inte riktigt om det är genomförbart, speciellt nu eftersom vi inte har nagon präst i var vigselkyrka att fraga. Men menar Du i teorin att det skulle fungera med tva präster? ( Vi bortser helt fran fragan vilken av prästerna som accepterar den andre som en "riktig" präst)

• Jeez

Mlle M skrev 2008-11-06 08:57:41 följande:

En till präst & Burre Präst: Tack för era kommentarer, jag förstar problematiken och JAG personligen tycker verkligen att det likväl kan vara en kvinna. En till präst: Du nämner att Du haft vigsel tillsammans mned samfund som inte accepterar kvinnliga präster, har Du lust att utveckla? Har Du haft vigsel tillsammans med en präst fran den katolska kyrkan som kom till "din" kyrka. Det är nämligen sa vi helst skulle göra med vet inte riktigt om det är genomförbart, speciellt nu eftersom vi inte har nagon präst i var vigselkyrka att fraga. Men menar Du i teorin att det skulle fungera med tva präster? ( Vi bortser helt fran fragan vilken av prästerna som accepterar den andre som en "riktig" präst)
    Det går alldeles utmärkt, bara båda prästerna är överens om utformning. Katolska kyrkan i Sverige (Stockholms katoska stift) och Svenska kyrkan har skrivit pastorala råd tillsammans om just "ekumeniska" äktenskap, vad man ska tänka på och hur man kan göra rent praktiskt. Jag är kvinna och präst och har gott samarbete med flera katolska präster. Könet är inte ett problem och vi respketerar de olika kyrkornas ordningar och teologi kring dessa frågor.
  • En till präst

Mille M:

Vi gjorde så att jag började vigsel, och gjorde det som ska göras fram tills ringarna var bytta och jag hade förklarat dem som man och hustru.
    Sen sjöng vi en psalm och jag gick från altaret och den ortodoxa prästen och hans diakon gick dit och sjöng och bad och gjorde en kröningsritual med diadem/kronor över brudparet.
    Eftersom stora delar var på ett språk jag inte kan är jag inte 100% säker på vad som egentligen sades, men mycket kände jag igen som trosbekännelse och Fader vår.
    När de var klara med sin del sjöng vi ytterligare en psalm och de gick åt sidan och jag gick fram och gav brudparet Guds välsignelse och avslutade gudstjänsten.

Som jag förstod det av den tjänstgörande ortodoxa prästen så gjorde det inget att vi var i kyrkan samtidigt så länge vi inte stod vid altaret samtidigt.
    Han fick inte heller be tillsammans med mig, vilket ju kändes sorgligt, men så var det.

Som helhet blev det en vigsel som funkade hyfsat för både brud och brudgum med respektive familjer.

Jag har däremot inte haft vigsel tillsammans med katolsk präst.

• Mlle M

AAh, tack bade Jeez och en till Prast, later fortroendeingivande. Kanske kan vi till och med hoppas pa att fa en katolsk prast med i vigselgudstjansten....

Jeez: Har du lust att beskriva lite hur dessa vigslar Du forattat med en katolsk prast gatt till? Jag kanske borde prata med den prast vi sa smaningom kommer att bli tilldelade i var kyrka forst men sedan borde det val inte vara nagot problem att vi kontaktar Stockholms katolska stift och efterhor om det skulle vara mojligt att fa "lana" en prast. Eller hur gor vi rent praktiskt?

• Jeez

Mlle M, man väljer om man ska utgå från den svenskkyrkliga ordningen eller den katolska och sedan fyller man på med valda delar från den andre gudstjänsttraditionen. Men det är relativt lika. Vem som gör vad är mer upp till prästerna att bestämma sinsemellan. Jag ska inte skönmåla allt, det finns präster (av båda kyrklighet) som inte vill samarbeta och som kräver sitt på sitt sätt. Men jag tycker att de är småaktiga (hårda ord, men faktiskt!) och borde tänka på det pastorala sammanhanget istället. Det är ju två människor som vill dela sitt liv tillsammans och vårt uppdrag som Kyrka (eller kyrkor då) är ju att själavårda, fördjupa relationen och visa på möjligheter att leva i en församling utifrån de yttre förutsättningar som är.

Ni kan kontakta närmaste katolska församling där ni bor, eller stiftet för att höra vart ni ska vända er! Er församling där ni ska gifta er kan ju också ha kontakter. Lycka till!

Svar på tråden Prästen har slutat...ingen ny ännu!!