Mlle M skrev 2008-11-06 08:57:41 följande:
En till präst & Burre Präst: Tack för era kommentarer, jag förstar problematiken och JAG personligen tycker verkligen att det likväl kan vara en kvinna. En till präst: Du nämner att Du haft vigsel tillsammans mned samfund som inte accepterar kvinnliga präster, har Du lust att utveckla? Har Du haft vigsel tillsammans med en präst fran den katolska kyrkan som kom till "din" kyrka. Det är nämligen sa vi helst skulle göra med vet inte riktigt om det är genomförbart, speciellt nu eftersom vi inte har nagon präst i var vigselkyrka att fraga. Men menar Du i teorin att det skulle fungera med tva präster? ( Vi bortser helt fran fragan vilken av prästerna som accepterar den andre som en "riktig" präst)
Det går alldeles utmärkt, bara båda prästerna är överens om utformning. Katolska kyrkan i Sverige (Stockholms katoska stift) och Svenska kyrkan har skrivit pastorala råd tillsammans om just "ekumeniska" äktenskap, vad man ska tänka på och hur man kan göra rent praktiskt. Jag är kvinna och präst och har gott samarbete med flera katolska präster. Könet är inte ett problem och vi respketerar de olika kyrkornas ordningar och teologi kring dessa frågor.