• Barret

Nytt påhittat efternamn? Förslag sökes!?

Hej,
    Såg att ett gäng med andra hade bett om efternamns hjälp så jag slänger också ut frågan här och ber om er kreativitet... Idag heter vi Christensen och Eriksson men vi funderar på att hitta på något nytt.. Några förslag?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Nytt påhittat efternamn? Förslag sökes!?
  • LCDS

Får man lov att ta vilket efternamn som helst?

• enkeli84

chrisson
    Fridenesen
    Fridenssen
    Senerik
    Christensson

Här har du några baserade på era båda efternamn...

• DanKat

LCDS skrev 2008-11-06 17:11:13 följande:

Får man lov att ta vilket efternamn som helst?
    Nej, vissa namn är skyddade. Men hittar man på ett helt eget (som ingen annan har) ska det väl knappast vara några problem (inte som jag har hört iaf). Ska man ta ett namn som man tidigare haft i släkten så får det inte vara mer än 100 år bakåt i tiden. Har en kompis som funderar på att ta ett gammalt släktnamn och det passerar 100-årsgränsen alldeles snart så därför vet jag att det är så
  • LCDS

Vi ska ta min mans mormors flicknamn och det har varit ett jäkla klydd att bevisa att namnet finns i släkten.. (släkten är från brasilien)
    Undrade varför vi inte bara kunde ta det namnet..
    Men nu förtår jag .. :) Det måste alltså vara ett helt nytt namn isåfall..

DanKat skrev 2008-11-06 18:13:05 följande:
    LCDS skrev 2008-11-06 17:11:13 följande:
    Nej, vissa namn är skyddade. Men hittar man på ett helt eget (som ingen annan har) ska det väl knappast vara några problem (inte som jag har hört iaf). Ska man ta ett namn som man tidigare haft i släkten så får det inte vara mer än 100 år bakåt i tiden. Har en kompis som funderar på att ta ett gammalt släktnamn och det passerar 100-årsgränsen alldeles snart så därför vet jag att det är så
  • Myrmor

christrik
    erchrist
    stensson
    eriksten
    cherrik

eller kanske "stenrik"

• Barret

Vilka roliga förslag ni kommer med! Fortsätt gärna :o).

DanKat:
    Hur bevisar man att namnet funnits i släkten? Jag har släktforskat endel när jag gick på gymnasiet men räcker det med att visa en sådan undersökning? Kändes som att 100 år är ganska lång tid men det blir ju inte så himla många generationer bakåt!

• DanKat

Barret: Jag vet inte vad dom vill ha för bevis, men det räcker väl som regel med att titta i kyrkoböckerna..? Jag vet inte riktigt hur det funkar men som du säger så är 100 år inte så väldigt länge så det borde väl inte vara så svårt tycker jag.

• Barret

Nej du har nog rätt... kanske inte är så svårt!

Är det någon som har fler förslag. Jag gillade Riksén men det är redan taget av minst 8 personer i Sverige så det funkar ju inte.

• JustMeAndMyLove

Hur vet man vilket namn man får och inte får ta (om de redan finns)

Ska nämligen ingå partnerskap och vi funderar på att ta min flickväns - mammas efternamn.
    Kan man liksom bara "ta" det? Kostar det? Och måste min tjej byta innan bröllopet och sen får jag ta det när vi ingåt partnerskap?

Oj mycket frågor! Roliga förslag ni kommer med! Vi har lite tankar på att hitta på ett helt eget också :)

• JustMeAndMyLove

Kom på en sak till :)

Jag har alltid velat ha ett efternamn som betyder något. och nu undrar jag vad uppskatta heter på Engelska. Eller snarare hur det stavas.

Alltså "Charise"

Som i Akta, uppskatta, värdesetta.

Vore lite häftigt som efternamn. Men man vill ju gärna stava rätt också :P

• JustMeAndMyLove

Tack så mycket! :)

Stjärnblomma skrev 2008-11-16 14:36:09 följande:
    Cherish
  • Stjärnblomma

På denna länk som W2B Blom gav www.prv.se/NAMTWeb/default.jsp står att man kan maila eller ringa Patent- och registreringsverket och fråga om ett namn är upptaget.

Om det är flickvännens mammas namn ni vill ta så är det inga större problem vad jag vet. Hon kan ta namnet innan vigseln. Är det alltså ett namn mamman bär nu så har barn rätt att ta namnet. Min ena son gjorde så nyss, tog mitt namn, det var bara att lämna en enkel blankett till Skatteverket, gratis. Sedan när din flickvän har det nya namnet kan du ta det gratis i samband med vigseln.

• Stjärnblomma

Så här står det på Skatteverkets hemsida:
    www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

"Reglerna för byte av efternamn du fått som barn är olika om du är under eller över 18 år.

Har du som barn fått den ena förälderns namn som efternamn kan du byta till den andra förälderns namn. Byte kan ske mer än en gång. Har du fyllt 18 år kan du, en gång, byta det namn du fått från din ena förälder till den andra förälderns namn eller till det namn föräldern senast burit som ogift.

Du som gift dig/ingått partnerskap och i samband med vigseln bytt namn kan när som helst under eller efter äktenskapet/det registrerade partnerskapet ta tillbaka det namn du hade som ogift. Vill du därefter byta till annat efternamn får du vända dig till Patent- och registreringsverket och göra en ansökan om namnbyte via www.prv.se."

Svar på tråden Nytt påhittat efternamn? Förslag sökes!?