Nytt påhittat efternamn? Förslag sökes!?
Cherish
Cherish
På denna länk som W2B Blom gav www.prv.se/NAMTWeb/default.jsp står att man kan maila eller ringa Patent- och registreringsverket och fråga om ett namn är upptaget.
Om det är flickvännens mammas namn ni vill ta så är det inga större problem vad jag vet. Hon kan ta namnet innan vigseln. Är det alltså ett namn mamman bär nu så har barn rätt att ta namnet. Min ena son gjorde så nyss, tog mitt namn, det var bara att lämna en enkel blankett till Skatteverket, gratis. Sedan när din flickvän har det nya namnet kan du ta det gratis i samband med vigseln.
Så här står det på Skatteverkets hemsida:
www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html
"Reglerna för byte av efternamn du fått som barn är olika om du är under eller över 18 år.
Har du som barn fått den ena förälderns namn som efternamn kan du byta till den andra förälderns namn. Byte kan ske mer än en gång. Har du fyllt 18 år kan du, en gång, byta det namn du fått från din ena förälder till den andra förälderns namn eller till det namn föräldern senast burit som ogift.
Du som gift dig/ingått partnerskap och i samband med vigseln bytt namn kan när som helst under eller efter äktenskapet/det registrerade partnerskapet ta tillbaka det namn du hade som ogift. Vill du därefter byta till annat efternamn får du vända dig till Patent- och registreringsverket och göra en ansökan om namnbyte via www.prv.se."