• Joji

Vigsel 17.00 - för sent?

Vi har nu fått besked, att om vi vill vigas det datumet vi önskar, är detta bara möjligt klockan 17.00.

Vi hade ju tänkt oss senast 15.30 (inte tidigare) så det är ju förvisso bara 1.5 timmar senare men...

Ni som haft er vigsel vid 17.00 - var är era erfarenheter? Kändes det för sent, som om det blev för kort tid till fest? Eller, "hanns" allt med?

Kan tilläggas att festlokalen är relativt nära kyrkan, typ 10 minuters resväg!

• Svar på tråden Vigsel 17.00 - för sent?
  • EhjärtarE

Vi var på ett bröllop i somras som började 16.30. För det första blev inte middagen (huvudrätten) serverad förrän 21.00 vilket jag tyckte var alldeles för sent. Sen kändes det att det var stressigt. Det var tal medans man satt och åt, det hände hela tiden någonting, man kände att man inte riktigt hade tid att bara sitta och prata eller gå ut en sväng och sträcka på benen. Men det beror ju på hur mycket program man har tänkt ha. De hade ingen dans eller så, utan bara middag, en hel del tal och några lite mer spexiga grejer, sedan var klockan 02.00 och det var dags att åka hem.

Men som sagt, det beror på hur man vill lägga upp det och hur mycket saker man vill hinna med.

• sokkerstruten

Det funkar om ni inte ska fotas mellan vigsel och fest!

• Joji

Oj, det glömde jag ju säga - vi ska fotas innan!

Middag 21.00, det var sent! Vad gjorde ni så länge efter vigseln?

På vår festlokal sa de, att om vi vigs 15.30 så serveras midddagen cirka 18-18.15. Det borde innebär att om vi vigs 17.00, så serveras middagen 19.30-19.45... Ja, det låter ju lite sent det med..

Vi vill ju ha lång middag med tal, sång och roligheter, sedan tårta, och dans...

• EhjärtarE

De vigdes 16.30, det var slut kanske 17.15. Sen så skulle alla gratulera och kasta ris, var färdigt kanske 17.45. Sen skulle alla transportera sig till lokalen (ca. 10 min med bil, men det tar tid för alla att transportera sig ändå). Sen var det välkomstdrink med mingel, sen kom brudparet. Kl var kanske 19.00 vid det här laget. Tror inte vi satte oss ner förrän ungefär då. Sen var det förrätt och efter det lite tal, sen dröjde det faktiskt lite väl länge innan varmrätten kom. Men tiden rinner fort iväg!

Som jag sa så hade de ingen dans men middag med tal, sång och roligheter och tårta var inte klart förrän 1.30-2.00 någon gång.

• Rosenpetunia

Vi vigdes kl.16.30 och middagen serverades kl.19. Fungerade utmärkt, men å andra sidan hade vi ju ett hemligt bröllop och inte en massa gäster. Men jag är övertygad om att även om vi hade haft släkt o vänner där så hade det fungerat bra med vigsel kl. 16.30. Det var flera par som vigdes efter oss och som hade middagen på samma restaurang med en massa gäster. Verkade flyta på toppenbra

Lycka till!

• 27juni2009

ska ni ha barn med så känns det för sent för deras del.

• Joji

EhjärtarE - jag missade att det var huvudrätten som serverades 21.00, sorry!

Inga barn ska vara med...

Men ändå svårt det här! 1.5 kan längre kan man ju tycka inte är så mycket men...

• sokkerstruten

det breror ju på hur lång vigsel ni ska ha!

• gusdanima

Vi hade nog tänkt att viga oss vid ca 17-tiden. SKa iofs viga oss vid samma lokal som festen är. Det blir även borgelig vigsel, så den blir ju inte så lång, hur lång vigsel tänkte ni ha? Ska ni vigas i närheten där ni ska ha festen?
    Jag tror absolut att det funkar!

• FrökenHoppsan

Vi vigde oss kl.17. Funkade jättebra med allt, middag o festen! Men då ade vi inte så jättemycke program heller att hinna med...

Svar på tråden Vigsel 17.00 - för sent?