• Joji

Vigsel 17.00 - för sent?

Vi har nu fått besked, att om vi vill vigas det datumet vi önskar, är detta bara möjligt klockan 17.00.

Vi hade ju tänkt oss senast 15.30 (inte tidigare) så det är ju förvisso bara 1.5 timmar senare men...

Ni som haft er vigsel vid 17.00 - var är era erfarenheter? Kändes det för sent, som om det blev för kort tid till fest? Eller, "hanns" allt med?

Kan tilläggas att festlokalen är relativt nära kyrkan, typ 10 minuters resväg!

• Svar på tråden Vigsel 17.00 - för sent?
  • Robina67

Hej! vi gifte oss kl 17 nu i september, och det var PERFEKT!!
    Slapp stressa under dagen och jag njöt av heeela långa dagen, med smink o frisyr, och vi fotades kl 15. Vi hade ca 20 min till festlokalen, och vi satt nog till bords till 19. Allt flöt på och tiden kändes som precis lagom

• Jeez

Det är väl inte festlokalen som bestämmer körschemat för er vigsel? Om ni gifter er kl 17, så är vigseln slut senast 17.40. Om det dessutom bara är tio minuter bort så kan ni ju lätt äta 18.30. Det handlar ju om hur ni gör efter kyrkan. Kramkalas 20 minuter och sedan iväg så har ni ju fortfarande 20 minuters hurratid innan ni sätter er till bords. Ni kan ju anpassa så att det blir mer mingeltid efter middagen innan tårta/efterrätt tex istället.

• fru AM

Vi gifte oss kl 17, vigseln klar strax efter 17.30. Sedan pusskalas och kortpromenad till festställe. Alla framme strax efter 18. Fördrink och tilltugg. Vi kanske satte oss vid 19, middagen klar kanske 21.30. Sedan tårta & kaffe och dans och drinkar. De sist gick vid halv 3 och då hade allt hunnits med. (Vi fotades innan kyrkan)

• hgav

Vi vigdes 17:00 den 11 oktober och det fungerade kanon. Vi hade dock vigseln och festen på samma plats, så vi behövde inte tänka på transporttider.
    Träffade fotografen 15:30 och fotades innan. Lite mingel innan vigseln 17-ca 17:30, Vigselceremoni 17:30-18:00 ca. Sedan mingel och kramar. Vi satte oss till bords ca 19:00 och middagen var klar vid 22- tiden (tror jag, så var tidsschemat i alla fall) efter det serverades tårta och kaffe. dansen drog igång vid 23:00 och slutade vid 02:00. Alla orkade hela tiden och vi hade superkul. Hade gärna dansat ett tag till men var ganska glad dagen efter att det inte blev senare... (innan vi sagt hej och tack till alla och kommit till hotellet var klockan ändå nämare 3:30)

• maj bruden

Hej
    Vi vigdes kl 16.00 och vi tyckte att det var alldeles för sent.Om möjlighet fanns då skulle jag absolut välja kl 14.00
    Man kan inte riktigt njuta av sin dag med klockan på handen,det är du som bestämmer men jag rekomenderar dig att flyta på diden.
    Lycka till

• Lovecats

För oss som gifter oss på sommaren, så tror jag det är en fördel om det inte är för tidigt. Det är nog bara bra om det blir lite svalt, så att man orkar med det hela. Vi kommer att gifta oss kring 16.30.

• MrsWindh

Om jag skulle på ett bröllop vid 17 så hade jag nog sett till att äta något innan.. Det tar ju tid att ordna med allt.

Men vad känner ni? Jag hade inte velat vänta till kl 17! Hade ju hunnit bliv nervös 100ggr om. Och vad ska man göra hela dagen? Vänta? Hu det hade jag inte klarat av. Kl 17 på vårt bröllop hoppas jag redan känna av champangen och vara fullt nöjd med all uppmärksamhet! :)

Men om ni bara planerar så att ni har något att göra innan så kommer det ju bli hur bra som helst!

/A

• Hemlig2009

Vi ska vigas kl 16.30, tycker det verkar väldigt lagom. Har gott om tid under dagen och kanske inte vara tvungen att vara hos frissan redan kl 9.00 som min syster var. Fotas innan är väl en fördel men ska man inte ta massor av kort och inte så långt avstånd mellan kyrka och fest så borde det även fungera efteråt.

Vi ska ha ett litet bröllop med ca 30 inbjudna, kramkalaset blir kortare och minglet blir också kortare. Så för oss kommer det nog bli jättebra. Vigsel kl 14 känns väldigt tidigt i min värld. Vad ska man göra hela eftermiddagen när vigsel och kramar redan är färdiga 15.30?

• hgav

Jag tyckte oxå att det var jätteskönt att ha det lite senare på eftermiddagen. Jag hann äta lunch i lugn och ro, fick lite sovmorgon och behövde inte stressa under dagen.

Hemlig2009 skrev 2008-11-07 13:48:01 följande:
    Vi ska vigas kl 16.30, tycker det verkar väldigt lagom. Har gott om tid under dagen och kanske inte vara tvungen att vara hos frissan redan kl 9.00 som min syster var. Fotas innan är väl en fördel men ska man inte ta massor av kort och inte så långt avstånd mellan kyrka och fest så borde det även fungera efteråt. Vi ska ha ett litet bröllop med ca 30 inbjudna, kramkalaset blir kortare och minglet blir också kortare. Så för oss kommer det nog bli jättebra. Vigsel kl 14 känns väldigt tidigt i min värld. Vad ska man göra hela eftermiddagen när vigsel och kramar redan är färdiga 15.30?
  • Rosenpetunia

Hej igen!

Jag tyckte precis som Robina67 att det var helhärligt att slippa stressa. Började med lång, god hotellfrukost. Hann ta en härlig promenad och kl.11 var det dags för frissan osv. Väl tillbaks på hotellet var klockan redan 15. Såååå skönt att kunna byta om i lugn och ro. Strax före bröllopet träffade vi vår solist och sen var det dags. Vi fotograferade oss efter vigseln.

Trevlig helg på er alla

Robina67 skrev 2008-11-07 07:31:32 följande:
    Hej! vi gifte oss kl 17 nu i september, och det var PERFEKT!!Slapp stressa under dagen och jag njöt av heeela långa dagen, med smink o frisyr, och vi fotades kl 15. Vi hade ca 20 min till festlokalen, och vi satt nog till bords till 19. Allt flöt på och tiden kändes som precis lagom
  • Joji
    Jeez skrev 2008-11-07 09:57:31 följande:
    Det är väl inte festlokalen som bestämmer körschemat för er vigsel?
    Nej nej! De bara berättade hur lång tid det brukar ta - vad man kan räkna med - innan middagen börjar!

Tack för alla era synpunkter! Vi har nog faktskt bestämt oss för att ta en annan dag, för att få det lite tidigare... Vill få ut så mycket som möjligt av festen!
  • Comfortably numb

vi har vigseln kl. 17, iofs kort borglig på restaurangen där vi sedan ska äta.... men känns skönt att inte behöva gå upp sjuuukt tidigt för att fixa hår och smink, och gott om tid att fota innan!

• Joji

Comfortably numb skrev 2008-11-07 20:37:22 följande:

vi har vigseln kl. 17, iofs kort borglig på restaurangen där vi sedan ska äta.... men känns skönt att inte behöva gå upp sjuuukt tidigt för att fixa hår och smink, och gott om tid att fota innan!
    Ja då kan det nog bli bra med 17.00!

Vi vill ju ha mingel, fototagning, lång middag, dans, tårta, mer dans osv osv...

Vi kör nog 15.00 eller 15.30, så det blir ju inte så jättetidigt heller...
  • Pettis

Hej! vi ska gifta oss på nyårafton och vigseln är 16.30, vi valde mellan 14.30 och 16.30 och tyckte att det senare passade bättre eftersom det är en kombinerad bröllops/nyårsfest så kände vi att dagen blev för lång om vi gifte oss 14.30.

Blev också lite stressad över att det var 16.30 men nu känner jag att det blir jättebra eftersom det är många långväga gäster och man vet aldrig hur vädret är på nyårsafton.

Svar på tråden Vigsel 17.00 - för sent?