• Anna och Ola

Förbud mot vigselbilder?

Var på vigselsamtal i veckan och det var mycket trevligt, tills prästen sa att kyrkan skrivit på ett papper som de skrivit på där de inte tillät fotografer att ta bilder av själva vigseln, utan bara in och utgång. De andra bilderna fick man ta senare när kyrkan var tom.... har ni varit med om detta? Får man förbjuda sånt? Känns konstigt att inte ha bilderna som e tagna in the moment så att säga...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-06 19:11
    det trista är att vi anlitat en fotograf med extratid för just vigseln....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-15 21:53
    Vi fick ha någon som filmade.

• Svar på tråden Förbud mot vigselbilder?
  • allehanda

Kanske är det så att kyrkan är en populär vigselkyrka med ont om tid mellan vigslarna? Inhyrda fotografer stör ofta de som jobbar i kyrkan ,därmed inte sagt att gästerna eller brudparet blir störda, med sitt springande hit och dit,Titta hit Titta där,och skall bara.Jag har aldrig varit med om att man inte kunnat ha en fotograf med sig men ibland önskar jag att brudföljena pratade mer med oss som faktiskt har sin arbetsplats i kyrkan.

• JPerlestam

Oj, vilken kyrka är det? Tycker mig minnas från andra trådar att ni bor i Malmö? Minns jag rätt....? Bor där själv så det hade inte varit kul om det var samma kyrka som vi ska vigas i....

• Anna och Ola

ja vi bor i malmö och det verkar som om flera kyrkor har bestämt detta tillsammans, så kolla med er kyrka... jag hade inte en aning..

• Rosenpetunia

Jag har inte hört talas om ett sådant förbud. Låter ju jättetrist

Vi blev fotograferade under hela vigseln och det är just de stunderna därinne i kyrkan, de oförglömliga stora ögonblicken, som är mest värdefulla att ha kvar som foton när jag tänker såhär i efterhand. Förvisso minns man allt och bär med sig i hjärtat ändå men det är så häftigt att se våra miner, våra tårar, när ringen sätts på fingret osv.

Lycka till, hoppas att det löser sig på bästa sätt ändå

• JPerlestam

Nej fy, vad ledsen jag blir, vi har också bokat fotograf till vigseln... Ska ringa pastorsexpeditionen direkt imorrn! Tack för varningen!
    Anna och Ola skrev 2008-11-06 22:11:25 följande:

ja vi bor i malmö och det verkar som om flera kyrkor har bestämt detta tillsammans, så kolla med er kyrka... jag hade inte en aning..
  • PennyJenny

Kan tänka mig att prästen tycker att det är störande med en fotograf som håller på och knäpper bilder mitt under vigseln och därför inte tillåter det. Det är ju inte alla fotografer som är smidiga och inte märks under själva fotandet, alla har inte vana bröllopsfotografer som vet hur de ska agera, stå med mera.

• älskarlivet

Vilken kyrka ska ni gifta er i? Vi ska gifta oss i Fosie men ha präst och organist från annan församling..

Anna och Ola skrev 2008-11-06 22:11:25 följande:

• 2time

Men vad konstigt! Det är klart man vill ta bilder under ceremonin. För sent att byta kyrka antar jag?

• MrsWindh

Ideoti, varför gör dom så?
    Att gästerna fotograferar kan ju inte skada?
    Eller?

Någon som vet varför?

/A

• PennyJenny

*pekar upp mot inlägg nr 6*

Och att gästerna inte ska foto under vigseln brukar väl vara vanligare, för annars blir det blixtar mest hela tiden som stör. Vår präst talade om för gästerna innan att vilka tillfällen som lämpade sig för fotografering och att i övrigt så undanbads fotografering. Däremot hade han inget emot vår proffsfotograf som var med och stod framme i koret.

Svar på tråden Förbud mot vigselbilder?