Kärlek mellan gränser
Okej,
Var ska vi börja? Först och främst mycket information finns på Migrationsverkets hemsida om det är så att han behöver tillstånd för att bosätta sig i Sverige eller Europa.
Med ett äktenskapsförord kan du skydda dina tillgångar, det är ett civilrättsligt avtal och bör vara giltligt i alla länder. Sen kan man nog aldrig garantera sig i ett sådant här fall, som kvinna är du i allmänhet bättre skyddad än en man dock. En manlig vän till mig måste betala 10 000 kronor i underhåll till sin exfru varje månad i ett latinamerikanskt land...Så länge ni gifter er, skiljer er och är bosatta i Sverige (eller annat EU land törs jag lova) bör det inte vara några problem. Problemet kan väl vara om ni bosätter er i Brasilien men rent allmänt skulle jag gissa på att en kvinna inte skulle bli underhållsskyldig mot en man. Viktigt att tänka på är att han ska förstå vad han skriver på gällande äktenskapsförordet, gör han inte det kan det ogiltigförklaras eller jämkas på grund av orimlighet.
Åter till frågan om uppehållstillstånd (om det nu är aktuellt) om ni ska gifta er eller bli sambos spelar ingen större roll. Som gift ska man få uppehållstillstånd, som blivande sambo kan man få det men så länge det är ett seriöst förhållande så brukar det inte vara några problem.
Lycka till!
P.S. Om jag har missuppfattat din fråga som säg bara till!