Egypten, vad köpa och vad inte missa??
Aleta skrev 2008-11-12 09:21:42 följande:
Visst, det finns många försäljare precis som överallt annars...Nej heter La-a, kan vara bra att kunna.Tack heter chukran (stavningen är givetvis helt efter mitt eget huvud .)Jag håller inte med om att Egypten är så dyrt. Jag upplevde Marocko som mycket dyrare. Jag har i och för sig inte varit på i badorterna.Det som gäller är: Pruta, pruta och pruta! De säljer inte om de inte gör en förtjänst, så ha inte dåligt samvete för att ni prutar. Det ingår i kulturen, alla gör det. Pruta tills du inte får ner priset mer, då låtsas du gå så blir det ännu billigare. Man ska ner till minst hälften, om inte mer.I Kairo skulle jag besöka den stora marknaden Khan El Khalili ett helt fantastiskt virrvarr av allt möjligt. Ni kan nog behöva en guide. Vill du köpa danskläder för orientalisk dans så är detta rätt ställe. De butiker som har kläder för professionella dansare ligger lite på bakgator men om du bara vill ha en enklare typ med kjol, bälte och BH så finns det lite här och där. Jag köpte en sådan dräkt för typ 140 svenska kronor (för 5 år sedan). De riktiga dräkterna kostade mer, men var mycket prisvärda. (Jag kom väl hem med en tre-fyra stycken...)I basarerna hittar du allt möjligt, kläder, möbler, kryddor, musikinstrument osv. Men som sagt - PRUTA!Är du där tidigt på dagen kan det vara värt att veta att många ger ett bra pris till första kunden för dagen, för det betyder tur att sälja något till den.Försök komma in på bakgatorna, där finns det mer spännande affärer, men gå inte vilse.lexicorient.com/egypt/cairo12.htmEgyptiska museet är också värt ett besök (ett av världens mest fantastiska). De flesta går och ser alla skatterna från Tutankhamons grav och de är givetvis fantastiska, men det är ett jättestort museum. Jag skulle lätt kunna vandra runt där i ett par dagar!www.egyptianmuseum.gov.eg/Citadellet med Mohammed Ali Moskén är värt ett besök. Där får man en otrolig utsikt över Kairo.en.wikipedia.org/wiki/Mosque_of_Muhammad_Ali...och kläder! Visa inte knän och axlar när ni är på sta'n och givetvis inte i moskéer. Shorts och linnen passar bara på badorter och hotellen.Jag & m2b funderar med på Egypten
Jag trodde att det skulle vara som det är i Turkiet. Där kan man ju visa axlar & knän (finns ju de som visar ännu mer). Men är de ännu hårdare med det i Eygpten?
Jag har hört så blandat om just Egypen, en del är jättenöjd, medan andra tycker att det är så där, pga att det är smutsigt osv....
Vad tycker ni som har varit där?