Inlägg från: Miss Biii |Visa alla inlägg
  • Miss Biii

BALI någon som varit där?

Hej. va roligt att ni valt Bali. Jag bor i Indonesien (Java) och har varit på Bali ganska mycket. Senast för 10 dagar sen. Tycker "Luucie" gav dig många bra tips. Jag skulle vilja lägga till Gili Island, tre SMÅ öar utanför Lombok. Ni kan ta en snabbbåt dit som tar +-1 timme. Lugn och ro och otroligt romantiskt! En utav den bästa snorklingsvattnen i världen, sägs det. Man ser främt jättesköldpaddor och nemo och hans vänner såklart. Jag såg även muräna, små rockor och sjöstjärnor i alla färger och storlekar. Det är helt underbart, inga moppar eller bilar. Bara havets brus! Fråga om du vill veta mer ;)
    Nu i slutet av oktober börjar regnsäsongen här. Den kommer något senare till Gili (november) men bästa tiden är maj-september. Jag var på Bali och Gili i juli och augusti, inte en regndroppe på de sex veckorna.
    Ja, balineserna har ju lärt sig att många turister är lättlurade. Så gå inte i fällan att betala för mkt. Pruta MKT! ibland flera 100%. Och taxi- absolut taxameter, om de vägrar- ta bara en annan taxi.

Är det något speciellt ni vill uppleva? Det finns hela spannet från Kuta - full fart, shopping osv till Gili - lugn och ro, slappa slappa slappa!

Bali är underbart, Gili är paradiset på jorden! ;)

• Miss Biii

Det kostar med snabb båten ca 600 000 rupiah (idag är kursen 1400rp=1sek) per person och tur. Ganska dyrt, men tro mig, det är värt vardenda krona! Det finns ett långsammare alternativ, som är billiage, en färga över till Lombok och sen minibus och båt över till Gili, när jag åkte den turen tog det 12 timmar!! inget att rekomendera, man får uppleva mkt o så men fy säger jag bara! ta snabbbåten. På Bali kan du äta hur billigt och hur dyrt som helst. Men går du på en "normal" restaurang så är det billigt. Kött och fisk är generellt lite dyrare än tex Nasi- och Mie Goreng (stekta nudlar eller ris med grönsaker och kyckling eller skaldjur tex) som kan kosta runt 10000-20000 berpende på ställe. Ute på Gili är det billigt med fisk, jag äter det varje kväll där, man sitter vid vattnet, hör havets brus, bara skenet från stearinljus, så serveras man nyfångad grillad fisk. Ta med liten ficklampa, det är mörkt på kvällarna då de inte har så mkt utebelysning.

• Miss Biii

Jag och min sambo pluggar här... Vi kanske oxå är på Bali över jul o nyår, kanske Thailand, vi har inte bestämt än, vädret på Bali är ju lite osäkert då regnperioden är i full gång.. Men jag älskar Bali, och solen tar ju, även om det är lite molnigt någon dag då o då! :))

• Miss Biii

Barret : Jaha ostkusten. Ska vara bra snorkling och dykning där. Finns även vattensporter att prova på om man tycker det är kul. Hela kusten är ju ganska exploaterad och "turistig". Seminyak är lite lyxigare, därmed nga lugnare, kvarter. Kuta är ju helt klart värst. Annars finns Ubud, inåt landet, risfält, underbara restauranger, trädgårdar, tempel, en park m vilda apor osv osv. Jag gillar Ubud, lugnt o skönt! Norra kusten ska oxå vara fin, har inte hunnit m den än. Lovina vill jag besöka just pga att det finns mkt delfiner, de finns iofs runt omkring hela Bali men det ska vara någon speciell vik där som de leker extra mkt.
    Det ni kan göra är ju att prel. boka ett hotell och sen när ni kommer ner så kan ni ju åka runt/gå runt och kolla och fråga o så, så kanske ni hittar ngt speciellt resmål eller så som ni vill utforska. eller ett hotell ni faller för. Det finns alltid hotellrum lediga...

FrökenDagg - ja travangan är störst och med exploaterad, sen finns Meno och Air. Jag gillar Air mest då den är lugnare än Travangan och på Meno är det lite för lugnt... och försäljarna är kända för att vara SUPERJOBBIGA där. Men de har en sköldpaddsuppfödning på Meno som är rolig att besöka, man kan ge ett bidrag oxå för arbetet att bevara de underbara jättesköldisarna.

• Miss Biii

2BMarriedsoon - Vi bokade bara flyg och sen hotell på plats. Vi hade förbokat ett hotell via nätet så vi hade 2 första nätterna när vi kom ner. Annars kan ni ju ringa ett hotell och boka, i vilket fall så har jag erfarenhet av att det är billigare att boka hotell separat. Det beror iofs på vad för hotell ni vill bo på, vad ni har för budget, vi brukar inte bo på de lyxiga hotellen men inte budget heller men mittemellan;)
    Det bästa är att kolla runt på olika sidor efter billiga flyg. Ring runt och jämför olika sidor på nätet. Vi betalade 10 000/pers. Mina föräldrar va här o hälsade på oss för ett tag sen, de betalade 8000/pers. Så leta runt lite...
    Lycka till!

• Miss Biii

hotels.se är bra, prova även agoda.com och asiarooms.com

vill man bo lyxigare ska man absolut kolla via nätet men ett tips kan vara att ringa o fråga hotellet vad ett rum kostar där, eller gå in på hotellets hemsida o kolla raten eller skicka en förfrågan. Man kan tjäna pengar på att jämföra.. ;)

• Miss Biii

JockesTess - Ang. shopping så är de ju kända för sina hantverk -Batik (tyger), konst - tavlor, statyer i trä och sten mm mm

Annars shoppar man ju mest saronger, badkläder, strandkläder o sånt som man använder där lixom... Finns mycket fusk märkes grejjer, vilket jag verkligen iNTE gillar men... Finns "riktiga" butiker oxå där man kanske kan göra nga fynd..

Allt beror på vad man är ute efter ;))

• Miss Biii

Nej nej i Kutaområdet går det verkligen inte att snorkla, bara surfare, vi andra får plaska i strandkanten, vågorna varierar från dag till dag, men de är alltid galna och strömmarna är STARKA!! men det finns som sagt massa mysiga utflykter att åka på...

• Miss Biii

Jag som är här under längre tid behövde ta japanska, men om man bara kommer hit på semester så behövs bara twinrix. Dukoralen är frivillig, jag har den, men inte min sambo, dukoralen är inte bevisad att den fungerar...

• Miss Biii

Kom på att jag även fick "Tyfoidfeber" (hur det nu stavas,haha) smittas via myggor, men det sa en läkare senare att det oxå va onödigt, även för länge vistelse i indonesien. Så mitt tips är att hitta en läkare ni har förtroende för och gå på vad han säger. För alla jag har pratat med har sagt olika... mkt förvirrande.
    Lycka till! :)

Svar på tråden BALI någon som varit där?