BALI någon som varit där?
Hej. va roligt att ni valt Bali. Jag bor i Indonesien (Java) och har varit på Bali ganska mycket. Senast för 10 dagar sen. Tycker "Luucie" gav dig många bra tips. Jag skulle vilja lägga till Gili Island, tre SMÅ öar utanför Lombok. Ni kan ta en snabbbåt dit som tar +-1 timme. Lugn och ro och otroligt romantiskt! En utav den bästa snorklingsvattnen i världen, sägs det. Man ser främt jättesköldpaddor och nemo och hans vänner såklart. Jag såg även muräna, små rockor och sjöstjärnor i alla färger och storlekar. Det är helt underbart, inga moppar eller bilar. Bara havets brus! Fråga om du vill veta mer ;)
Nu i slutet av oktober börjar regnsäsongen här. Den kommer något senare till Gili (november) men bästa tiden är maj-september. Jag var på Bali och Gili i juli och augusti, inte en regndroppe på de sex veckorna.
Ja, balineserna har ju lärt sig att många turister är lättlurade. Så gå inte i fällan att betala för mkt. Pruta MKT! ibland flera 100%. Och taxi- absolut taxameter, om de vägrar- ta bara en annan taxi.
Är det något speciellt ni vill uppleva? Det finns hela spannet från Kuta - full fart, shopping osv till Gili - lugn och ro, slappa slappa slappa!
Bali är underbart, Gili är paradiset på jorden! ;)