• En till präst

Vad är en kyrka?

Här och i andra sammanhang diskuteras ofta vad man kan och får göra i en kyrka. Det handlar både om sjäva riten, om musiken, om dekor av olika slag och tekniska hjälpmedel.

Men det som försvårar alla såna diskussioner är att de som skriver verkar ha väldigt olika uppfattning om vad en kyrka är - är det enbart en vacker "lokal" eller är det något mer? Är det MIN lokal för att jag har bokat den och ska gifta mig där, eller är det en plats jag delar med andra människor.

Det är klart att man ser väldigt olika på hur kyrkorummet kan användas och vad man kan göra där om man anser att rummet är heligt och speciellt eller bara är den fond mot vilken ens eget bröllops ska utspela sig.

I en kyrka döps våra barn, vi begraver våra döda och firar gudstjänst varje söndag.

Vi delar kyrkorummet med generationer som levt före oss, och med generationer som ska komma efter oss.
    Som jag ser det tillhör en kyrka alla sina medlemmar, men ingen av oss förfogar själv över den.

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Vad är en kyrka?
  • MulleNuh

Jag är först på plats!

Eftersom jag inte är troende så ser jag kyrkan som "bara" en kyrka. Dock vet jag ju att människor arbetar där, går dit regelbundet och har starka band med kyrkan och allt som hör till..

Jag vet ju nu att jag är en av de anledningar till att du startade denna tråd

Jo, det är ju så att du tex är en av de som arbetar i kyrkan och har hand om gudtjänster som tex en vigsel.
    Du har ju din syn på hur det bör vara och vet ju självklart mycket mer än jag vet om det..

MEN även om jag inte är troende så har jag valt att gifta mig i kyrkan. Inte för att det är en vacker kuliss, utan för att det "hör till" i min värld.

• En till präst

Att kyrkan "hör till" är vanligt. Och inte fel på något sätt.

Nej, Mulle. Jag har funderat på den här tråden rätt länge, eftersom jag tror att det är här det blir så knasigt. Om en kyrka liksom är ett "tomt" rum, så blir det obegripligt att någon kan ha synpunkter på vad JAG vill göra.

• MulleNuh

mmm ok.. Ja jag kan ju inte tala för alla andra.

Jag är själv rätt less på många diskussioner här på bt. MEN jag har lärt mig väldigt mycket den sista tiden. Och det är jag glad för.. Även om jag verkar bångstyrig så är det mest för att jag är så jobbig!

• Höstbrud-07

För mig är en kyrka en vacker och väldigt speciell plats. Där man beter sig på ett visst sätt av respekt, för andra människor, för historien och religionen. Man känner när man går in där att det är en viss stämning och högtidlighet.

Jag är inte troende i den bemärkelsen att jag går i kyrkan regelbundet men det är för mig självklart att gifta mig där, döpa mina barn där osv.

• Augusti2010

Jag ser kyrkan ungefär som TS. Alltså mer än en otroligt vacker lokal att hålla bröllop i. För just mig betyder kanske inte kyrkan så mycket mer än att tjäna som rum för vigselakten, men jag ser den ändå som mycket mer då jag vet att dess syfte och användning är så mycket mer.

• Snäckan4

Jag håller helt och hållet med Höstbrud-07 i sin beskrivning. Nu vet jag att denna tråden till visst del kom till efter att det hade diskuterats om det var ok med axelbandslöst eller ej i kyrkan och kan inte på något sätt se att det skulle vara respektlöst att ej ha axelband. Respekten tycker jag mer ska visa sig i att man inte höjer rösten, inte springer omkring i kyrkan, hånglar mm. Alltså vanlig respekt mot alla de andra människorna runtomkring en.

Höstbrud-07 skrev 2008-11-14 13:19:12 följande:

För mig är en kyrka en vacker och väldigt speciell plats. Där man beter sig på ett visst sätt av respekt, för andra människor, för historien och religionen. Man känner när man går in där att det är en viss stämning och högtidlighet. Jag är inte troende i den bemärkelsen att jag går i kyrkan regelbundet men det är för mig självklart att gifta mig där, döpa mina barn där osv.
  • MulleNuh

Jo, fast den respekten hör väl till överallt kan jag tycka.. Inte springer jag runt och skriker och hånglar på en restaurang tex..

Snäckan4 skrev 2008-11-14 13:27:43 följande:
    Jag håller helt och hållet med Höstbrud-07 i sin beskrivning. Nu vet jag att denna tråden till visst del kom till efter att det hade diskuterats om det var ok med axelbandslöst eller ej i kyrkan och kan inte på något sätt se att det skulle vara respektlöst att ej ha axelband. Respekten tycker jag mer ska visa sig i att man inte höjer rösten, inte springer omkring i kyrkan, hånglar mm. Alltså vanlig respekt mot alla de andra människorna runtomkring en. Höstbrud-07 skrev 2008-11-14 13:19:12 följande:
  • Tooticki

För mig betyder kyrkan mycket, den är en symbol för min relation till Gud och en plats där jag kan möta de människor som precis som jag har en relation till henom. Även om Gud finns med mig i vardagen så väljer jag att gå till kyrkan vid speciella tillfällen, kanske för att närvaron koncentreras där. För mig och min make var det en självklarhet att vigas inför Gud och vi respekterar den vigselordning som finns där även om visst kan upplevas gammaldags eller traditionellt.

Jag har, i ärlighetens namn, lite svårt att förstå människor som ser kyrkan som ett tomt rum, öppet för allehanda utsmyckningar och egenhändigt komponerade ceremonier. Jag respekterar andra människors och religioners heliga rum och finns det regler där som jag inte kan acceptera så undviker jag att besöka dem.

• MulleNuh

Men vad menar ni med ett tomt rum??

• EhjärtarE

Intressant diskussion.

Jag är själv kristen och en regelbunden kyrkobesökare. Ändå ser jag inte kyrkan som någon helig plats. Den kan vara helig eller upplevas som helig i vissa stunder, eftersom de som befinner sig där har kontakt med Gud. Men det är inte rummet i sig som är heligt.

Jag tycker att man kan få göra det mesta i en kyrka. Allt som inte vanhedrar eller går emot Gud tror jag är tillåtet. Men man ska inte gå emot Gud vare sig man är i kyrkan eller ej. Att ha roligt, leka, skratta högt och gå klädd som man trivs bäst, det tror jag verkligen inte att Gud har något emot, han skapade ju oss sådana! Jag ser ingen anledning att bete sig på ett annat sätt bara för att man är i en kyrka.

MEN det gäller såklart inte om det tex. pågår en gudstjänst och det inte är meningen att man ska leka (för det finns sådana gudstjänster också). Då gäller såklart allmänt hyfs, man är tyst när någon annan pratar tex.

Svar på tråden Vad är en kyrka?