Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Vad är en kyrka?

Jag är först på plats!

Eftersom jag inte är troende så ser jag kyrkan som "bara" en kyrka. Dock vet jag ju att människor arbetar där, går dit regelbundet och har starka band med kyrkan och allt som hör till..

Jag vet ju nu att jag är en av de anledningar till att du startade denna tråd

Jo, det är ju så att du tex är en av de som arbetar i kyrkan och har hand om gudtjänster som tex en vigsel.
    Du har ju din syn på hur det bör vara och vet ju självklart mycket mer än jag vet om det..

MEN även om jag inte är troende så har jag valt att gifta mig i kyrkan. Inte för att det är en vacker kuliss, utan för att det "hör till" i min värld.

• MulleNuh

mmm ok.. Ja jag kan ju inte tala för alla andra.

Jag är själv rätt less på många diskussioner här på bt. MEN jag har lärt mig väldigt mycket den sista tiden. Och det är jag glad för.. Även om jag verkar bångstyrig så är det mest för att jag är så jobbig!

• MulleNuh

Jo, fast den respekten hör väl till överallt kan jag tycka.. Inte springer jag runt och skriker och hånglar på en restaurang tex..

Snäckan4 skrev 2008-11-14 13:27:43 följande:
    Jag håller helt och hållet med Höstbrud-07 i sin beskrivning. Nu vet jag att denna tråden till visst del kom till efter att det hade diskuterats om det var ok med axelbandslöst eller ej i kyrkan och kan inte på något sätt se att det skulle vara respektlöst att ej ha axelband. Respekten tycker jag mer ska visa sig i att man inte höjer rösten, inte springer omkring i kyrkan, hånglar mm. Alltså vanlig respekt mot alla de andra människorna runtomkring en. Höstbrud-07 skrev 2008-11-14 13:19:12 följande:
  • MulleNuh

Men vad menar ni med ett tomt rum??

• MulleNuh

Jo visst.. Men den är öppen för alla.. Så är det ju.. jag har läst i många trådar att vissa tycker att man inte bör få gifta sig kyrkligt om man inte är religös!

Tooticki skrev 2008-11-14 13:48:24 följande:
    Alla människor som besöker en kyrka bör vara medvetna om att det är en plats som är speciell och viktig samt omfattas av vissa regler som inte gäller i övriga samhället, om inte av hänsyn till Gud så till kyrkans medlemmar.
  • MulleNuh

Jo jag kan förstå att man har starka åsikter om detta när man är religös! Men en ickereligös måste väl få ha sina tankar och iaf få fråga där man ska vara?!

Tooticki skrev 2008-11-14 14:02:00 följande:
    Absolut, ingen har sagt något annat. Att den är öppen för alla betyder inte att man kan kräva att få bli överlämnad av sin pappa, att Gud inte ska nämnas i vigselgudstjänsten eller stryka alla psalmer till förmån för rocklåtar etc.Jag har aldrig sagt att man inte får gifta sig i kyrkan om man inte är religiös, jag tror inte att någon på BT egentligen tycker det. Vad jag däremot tycker är att om man väljer att gifta sig i kyrkan så bör man respektera dess ordning, regler och de människor som uppfattar det som ett heligt rum.Om man INTE har respekt för kyrkan som rum och institution så finns det mycket goda alternativ i form av borgerliga vigslar som kan utformas väldigt fritt!
  • MulleNuh

och att man frågar betyder inte att man inte respekterar kyrkan!

• MulleNuh

näää det har du inte sagt något om! Har inte sagt att du sagt det heller!

Jag pratar mest om saker jag läst här på bt och om hur vissa tycker om att man frågar.

• MulleNuh

Nej men man har blivit kallad larvig osv. Vilket iofs inte rör mig i ryggen. Jag blev bara lite paff.

Alltså anledningen till att jag sitter i alla dessa trådar och spånar om just detta med överlämning osv handlar inte om att jag verkligen måste ha det och verkligen vill det.. Jag tycker bara det är lite roligt!

Jag är helt inställd på att prästen säger nej.. Blir nog förvånad om han/hon säger ja! Jag förväntar mig bara ETT ja den dagen och det är förhoppningsvis av min m2b!

Tooticki skrev 2008-11-14 14:31:46 följande:
    Fast jag tror inte att folk tycker att man inte får fråga, är det någon som uttryckligen sagt det?
  • MulleNuh

Trodde denna diskussion handlade om kyrkan. Och allt där till.

• MulleNuh

ja ja ja.. Det gäller väl mig me! Ja vi verkar vara ensamma. Så jag försvinner också nu!

Tjingeling!

• MulleNuh

Ibland önskar jag verkligen att jag kunde förstå en religös människa! På riktigt! jag var ihop med en kille förut som var väldigt troende. Det funkade inte i längden kan jag lova!

Skulle var spännande att se vad/hur ni tänker om vissa saker.

• MulleNuh

haha jo men nu menar jag inte att ni skulle vara svåra på något sätt.. Eller tjaa, han sa iofs vissa saker som jag gapade åt. Men för han var ju det verkligehet. Och för mig rent hokuspokus!

• MulleNuh

Ja jag kan gärna berätta.. Ni tycker säkert också det låter lite som hokuspokus!

När han var liten så var hans ben mycket kortare än den andra. Så hans föräldrar tog dit en man som hade "krafter" av något slag och la handen på hans ben, och så växte det ut!

När man är kär i en som berättar en sådan sak för en så vet man inte alls hur man ska bete sig kan jag lova!

• MulleNuh

haha det stod ju:

Status: definitivt slut

Lite poppis kanske?!

• MulleNuh

Usch!!! Ja fy. Det är ju inte bara respektlöst mot kyrkan!!! Tänk på de anhöriga till de döda vars grav blivit vandaliserad!

Det hände min barndomsvän. Hennes mamma gick bort och fick en fin gravsten med en vacker duva som satt på stenen. Den hade någon sparkat loss..

passionsblomman skrev 2008-11-14 22:07:15 följande:
    Det var bra sagt.Jag blir helt vild och galen när jag tänker på det faktum att stölder och vandalisering och till och med bränder har blivit så pass vanligt.För att inte tala om kyrkogårdar.För några år sedan promenerade jag förbi en Judisk begravningsplats, där någon idiot hade vält en massa gravstenar.Jag blir fortfarande ledsen när jag tänker på det.För mig är kyrkan en plats för frid,glädje,närvaro och gemenskap, bland mycket annat.Någonstans där jag får komma som jag är,mötas och växa tillsammans med andra.En till präst skrev 2008-11-14 21:50:57 följande:
  • MulleNuh

mmm Minns hennes ansiktsuttryck när vi kom dit och såg detta!

• MulleNuh

Joo.. Det var inget skoj alls..

passionsblomman skrev 2008-11-14 22:22:58 följande:
    Usch! Nu vill jag nästan gråta! STACKARS henne!
Svar på tråden Vad är en kyrka?