• Esonda

Ang. Möhippa

Hur tidigt ska man planera? Hu långt innan bröllopet ska det vara? Kan man fråga om man får hålla i det?

Jag har sånna jätte mysiga och härliga planer på vad man kan göra (OBS! INGET PINSAMT) men frågan är om hon vill att jag ska hålla i det eller nått. Står varandra väldigt nära och ingen förutom vi fick veta när förlovningen ska ske. (de ska gifta sig ett år efter enligt traditionen)

• Svar på tråden Ang. Möhippa
  • Tx2

Jag vet att mina tärningar planerar, blev utkastad från mitt egna sovrum när dem var på besök för att en tjej hade en bra idé som hon ville dela med sig till dem andra. Även om jag inte hade valt dem som tärningar så hade dem planerat (så gjorde vi med tjejen som gifte sig i våras, då visste vi inte att hon ville ha oss som tärningar men vi ville göra en bra möhippa för henne och engagerade några andra goda vänner som vi visste oxå kände till bröllopet och kände henne väldigt bra). Så fort dem har fått reda på bröllopet och datumet så är det ju fritt fram. Men dem har inte involverat några av dem andra gästerna, då gästlistan inte är spikad så är det ju dumt om dem tar kontakt med dem andra gästerna. Så för min del behöver jag inte "oroa" mig förrens inbjudan är officiell.
    Hm, lite flummigt men mao planera på, men prata/planera bara med sådana som du vet är bjudna/känner till bröllopet i första läget.
    Lycka till

• Esonda

okay, för jag vet exakt vad jag ska göra och hon kommer garanterat uppskatta det. Det finns dock ett problem. hennes pappas fru är en riktig primadonna och allt ska gå efter henne och ska jag planera det så tar jag ju hellst med hennes syster och en kompis som hjälper till att "planera" så att det blir för hennes skull och inte för primadonnans skull. Men jag får nog vänta ett tag då det inte är nått datum satt förren tidigt nästa år. Men jag kan inte hålla mig jag bara älskar sånt här ^^

• chokladflingan

Jag tycker inte inte man ska behöva fråga om man får hålla i det, allt ska vara så hemligt som möjligt!

• Aleta

Vi brukar göra så att när inbjudan har gått ut så börjar vi tjejkompisar att diskutera. Sedan brukar någon kontakta den blivande brudgummen och be om en gästlista i smyg.

Är man tidig på att komma igång med planeringen så blir man först att ringa runt och säga: "Vi är ett gäng som planerar en möhippa för Stina, vill du vara med?" Då har man ofta mer möjlighet att styra upp det hela.

• Esonda

tack så mycket. ska genast skriva ner och ringa runt och kolla om man måste boka en viss tid innan och så. Tack så hemskt mycket :)

Sen kommer då nästa fråga haha :P

Någon som vet ett bra spa och en bra fotograf i göteborg??
    Tänkte hon skulle få göra en present till sin M2b lite lyxigt och lite avklätt sådär. med bra pris :) och sen nån resturang som är lite lyxig.

vad kostar det med limousin i gbg?

• Tx2

Vi hade "spa-aktivitet" på Panorama-hotell. Där har dem så att man kan hyra bubbel-pool o bastu under två timmar och så satt vi där o tjötade o njöt.
    El ville ni skicka henne på behandling?

• Esonda

Alla idéer är välkommna, nått vi ska kunna göra tillsammans. en behandling skulle inte sita fel för hon har ju bastu och bubbelpool hemma. Nått mer kanske lita annorlunda (liiite pinsamt) som man kan skratta åt som finns i gbg?? Vill ju hellst inte att hon ska sälja pussar för 5 spänn på femmanhuset. ska ju vara roligt men inte dumt...

• AndyP

Silversmide kanske? Dvs göra ett silversmycke som man ger bort till M2B som morgongåva?

För det pinsamma kanske en CD-inspelning i riktig studio skulle kunna funka?

Här finns ännu mer tips:
    www.eventguiden.se

• Esonda
    AndyP skrev 2008-11-17 19:36:09 följande:
    Silversmide kanske? Dvs göra ett silversmycke som man ger bort till M2B som morgongåva? För det pinsamma kanske en CD-inspelning i riktig studio skulle kunna funka?Här finns ännu mer tips:www.eventguiden.se
    En cd-skiva tänkte jag med på, men så kom jag på at hon har riktigt bra röst (spelat in en skiva redan när hon var 16) så det hade inte varit nått "speciellt" :( kollade in den sidan.hittar jättemycket tack :)
  • Luucie

Hyrde en tjej som lärde ut striptease och det var klart uppskattat. Alla kunde vara med och göra bort sig sådär lite lagom. Hysteriskt kul!

Chokladmassage, en annan favorit!

Primadonnamamman behöver inte inkluderas i varken planerandet eller själva hippan. Man kan bjuda in bara tjejkompisar och syskon om de är i passande ålder.
    Det ska ju vara sista natten med gänget liksom och där ingår inte styvmammor etc, om det inte är så att de är ovanligt coola...

Om hon inte ska ha någon tärna så tycker jag att du ska ta för dig och börja planera och boka. Man kan alltid boka av ifall man ändrar sig...

Ett tips bara.. ifall du gör upp en budget (vilket jag starkt rek) säg till alla som ska vara med att du förväntar dig att de betalar även om de får för sig att hoppa av. Annars kan du bli stående där med en ganska fet räkning i slutändan...

Lycka till!

• Esonda

okey tack så mycket. ja stripteas hade faktiskt vart rätt roligt för allihopa också¨^^

Tack så mycket för råden. ska sitta coh tänka och räkna nu lite :)

• Svanboet
    Esonda skrev 2008-11-17 16:01:10 följande:
    Någon som vet ett bra spa och en bra fotograf i göteborg?? Tänkte hon skulle få göra en present till sin M2b lite lyxigt och lite avklätt sådär. med bra pris :) och sen nån resturang som är lite lyxig. vad kostar det med limousin i gbg?
    Jag vet att the Studio Groupe i Nordstan tar sådana lättklädda foton till morgongåva och de har möjlighet att delta som ett delarr under en möhippa. Kolla deras hemsida.

thestudiogroup.se/
  • Esonda

tack wow vilka bilder alltså :O inte farligt dyrt heller.

• Tx2

Vårt upplägg var att vi startade med frukost som vi dukade iordning hemma hos henne medans hon fick springa en liten runda i stålmannendräkt. Efter det var det silversmide, lunch, capoera, bubbelpool o bastu, hon fick träffa lite killkompisar o dricka bubbel medans vi gjorde oss iordning för middag hemma hos en tjej med inhyrd kock.
    Var kul med aktiviteterna där alla kunde vara delaktiga, förutom silversmidet då vi andra gjorde pärlhalsband/armband.

• Esonda

ja, jag tänkte om man kanske skulle "kidnappa" henne och sen låta henne ha ögonbindel och sen ta av den när vi är inna i fotostudion. sen hittade jag en sida där man kunde sola och bada innomhus. riktig strand och så, sen festa till det lite, sen göra nått som hon kan sitta och skratta åt när hon tänker tillbaka på det. hon har en väldigt bra humor och ta inte illa upp för mycket så nått riktigt skojj. fast ska höra vad de andra har för idéer med så jag inte är den som styr och ställer. alla ska ju få vara med.

Sen göra sitt eget glas med verkar häftigt.

• marsros

Nåt jag skulle vilja ha på min möhippa om jag får drömma är att bli utsläpad på nåt skoj medan nån totalstädar mitt hus och sen inhyrd kock/catering som fixar god mat. Tänk att få gå på fest hemma hos sig själv, slippa ta sig hem sent för man är redan hemma och sedan vakna dagen efter till ett rent hus.

• Esonda
    marsros skrev 2008-11-18 18:13:36 följande:
    Nåt jag skulle vilja ha på min möhippa om jag får drömma är att bli utsläpad på nåt skoj medan nån totalstädar mitt hus och sen inhyrd kock/catering som fixar god mat. Tänk att få gå på fest hemma hos sig själv, slippa ta sig hem sent för man är redan hemma och sedan vakna dagen efter till ett rent hus.
    Najs, kan man ta blivande mannen och de andras män at städa då XD skitbra idé (fast dom kanske inte tycker det haha)
Svar på tråden Ang. Möhippa