• Aleta

Varför vill han inte gifta sig ??

Augusti 2010, du missade att hon hade föreslagit att gå till rådhuset och bara gifta sig, men han tyckte att hon var för tjock när hon var gravid!

Jag är ledsen Lovelight, men så behandlar man inte den man älskar. Jag säger inte att han inte älskar dig, men efter det som du skriver tycker jag att han behandlar dig riktigt respektlöst.

Du har föreslagit alla möjliga lösningar och han kommer med otroligt dumma bortförklaringar. Jag förstår att du är ledsen och känner dig maktlös.

Just att han kan ha en sådan förklaring som att du är för tjock tycker jag får varningsklockor att börja ringa. Vad händer om du råkar ut för en olycka, blir brännskadad eller något annat hemskt. Jag skulle fråga honom rent ut om han försöker ha en flyktväg klar för att lätt kunna lämna dig när det passar honom eftersom han inte vill gifta sig.

Kräv klara besked. Han har sagt och antydit att ni ska gifta er vid flera tillfällen. Var det på allvar eller bara för att hålla dig lugn?

Om det är så att han aldrig vill gifta sig så få honom att erkänna det så att du slipper att leva i ovisshet. Sedan får du ta ställning till hur du ska hantera det beskedet.

Se till att skriva ordentliga testamenten och alla papper som kan tänka sig nu när ni har ett barn tillsammans i fall det skulle hända någon av er något om ni nu inte beslutar att gifta er. (Den juridiska tryggheten kommer ju automatiskt med giftermålet.)

Du verkar ju inte ha några prestigefrågor eller krav vad gäller hur själva giftermålet ska gå till så han har ju alla möjligheter att välja en form som passar honom men låt honom inte komma undan med vaga besked och bortförklaringar. Antingen ja eller nej så att du vet vad du har att leva med. Om han säger ja så kräv ett datum och att han genast bokar in kyrka, rådhus, resa eller vad det blir och tar semester så att han inte kan ändra sig i sista stund lika lätt.

Anledningen att jag blir så arg är att jag har levt tillsammans med en man som lyckades bryta ner mig med små till synes ganska oskyldiga kommentarer. Ditt exempel med att du var för gravidtjock var så typiskt det. Underförstått så hade han alltså gift sig om du inte hade haft osmaken att vara tjock just då. Han flyttar över skulden på dig, se upp med sådant. Hoppas att det var en engångsföreteelse och att han inte behandlar dig så annars också.

Kram och lycka till.

Svar på tråden Varför vill han inte gifta sig ??