• Vigselförrättare1

Gratis vigsel eller inte?

Blev så nyfiken på att läsa allt som skrivits om främst borgerliga vigslar här att jag blev medlem. Kände att jag behövde göra ett inlägg för att få höra vad andra mött och berätta som gäller som jag lärt mig.

Jag är borgerlig vigselförrättare sen några år och fått lära mig av Länsstyrelsen att man inte får ta betalt och det har varit en hederssak för mig. När jag inte varit schemalagd som alla är som är inom en kommun så har jag tagit vigslar andra dagar och på andra platser. Detta då vänner m fl frågat. Ett ärofyllt uppdrag.

Nu bor jag sen några år i Stockholm och gör bara vigslar när jag blir tillfrågad, då genom bekanta och bekantas bekanta.

Många är de historier jag blivit skrämd av där par berättar hur vigselförrättare har egna hemsidor och tar upp till 6000 för en vigsel! De gör inte mer än vad jag gör, dvs träffar paret och urformar deras personliga vigsel. Detta är skrämmande och jag vet att en del Länsstyrelser gogglar för att hitta hemsidor med vigselförrättare. I det län jag bodde i innan togs då rätten att viga ifrån de då det ansågs som ett brott mot vad som lovats när man blev utnämnd.

Får nåt år sen gjorde "uppdrag granskning" reportage om präster som tog betalt trots att de är anställda för att viga. Kanske dags för de att kolla vigselförrättare...

Tar gärna del av vad ni andra upplevt samt svarar på frågor!

• Svar på tråden Gratis vigsel eller inte?
  • tonårsmorsa

Intressant upplysning. Säkert många som känner till en och annan vigselförrättare som tar rejält betalt.

• Vigselförrättare1

ja tyvärr känns det som många vigselförrättare utnyttjar detta att många inte vet att borgerlig vigsel är gratis. men väljer man annan plats än det som kommunen tillhandahåller kan man ta betalt för resan. Men att betala 4-6000 är horribelt. Men många tycker nog att det är ok då så mycket annat kostar i samband med bröllop.
    Många jag vigt har innan de fått kontakt med mig haff panik då de haft svårt hitta nån som viger utanför sitt schema och utanför kommunens vigsellokal. Det gör nog också att man är beredd att betala för att få nån till en önskad plats. Vilket många utnyttjar och då tar betalt. Det är inte förbjudet att ge vigselförrättaren något om man vill men vi kan inte kräva arvode. Mer än reseersättning. Vi får vårt arvode från Länsstyrelsen, även om det bara är 100 kronor...

• Tx2

Som i göteborgs kommun tog dem en avgift om man inte viger sig i rådhuset när jag kollade. Plus reseersättning. Som tur är kan man kolla grannkommunerna, men många blir nog avskräckta.

• 090208

Hur blir man vigselforrattare??

Och varfor blev du det..? *nyfiken*

• Vigselförrättare1

ja kommunen kan ta ut en administrativ avgift eller vad man ska kalla det för att man väljer annan plats eller om man som par väljer en annan kommun än den man är bosatt. ett par kompisar vigdes av mig i en grannkommun till där de bodde och fick då betala lite för vaktmästare etc.. det är annat med förrättare som kör frilans så att säga vid sidan av...

• Vigselförrättare1

Vigselförrättare blir man genom att Länsstyrelsen beslutar att man ska få den rätten.
    Det går till så att varje kommun har ett visst antal beroende på storlek. Kommunstyrelsen i varje kommun föreslår till Länsstyrelsen vilka man vill ha i sin kommun och om det inte finns någon invändning, ex olämplighet, så går oftast Länsstyrelsen på kommunens förslag. Sedan har man skyldighet att viga i den kommun man är nominerad av men man har rättighet att viga i hela riket. Flyttar du till annat län följer vigselrätten med dig. som i mitt fall.. det är på livstid men man kan avsäga sig det eller bli av med om Länsstyrelsen anser att man är olämplig. Om man begår brott eller gör fel i samband med förrättning. I Stockholm finns tio stycken, Finns fler som har rätten men då är de som jag, inflyttade.
    Domare i domstol har också vigselrätt.

jag blev det då jag var intresserad samt det behövdes i min dåvarande kommun, karlstad. eftersom kommunstyrelsen nominerar hämtar man oftast förslagen från de egna leden så att säga, kommunfullmäktige eller kommunstyrelse.

• AnnaochHenrik

Vi betalade inte ett öre för vår vigselförrättare. Han hjälpte oss att lägga upp en fin, personlig vigsel, och med en del praktiskt inför vigseln (ordande så att vigsellokalen var upplåst och olarmad så att våra gäster kunde komma in m.m.)
    Om vi hade valt att gifta oss utomhus/på annan plats än Rådhuset hade jag gärna betalat reseersättning, men inte mer än så.
    Min far gifte sig också borgerligt ifjol, ungefär 1 mil från staden (Östersund), och behövde inte betala någon reseersättning alls, i just denna kommun verkar man vara rätt generösa alltså.
    Jag är 100% nöjd med vår borgerliga vigsel, och är glad att vi hittade en så fin, varm och trevlig vigselförrättare. Lön har han ju redan för sitt uppdrag, så det kändes naturligt att inte betala honom för vigseln.

• MhjärtaE

vi betalade 500 kr i reseersättning till vår vigselförättare....helt ok tycker jag....
    hade vi valt att ta vår vigsel i rådhuset så hade det blivit gratis...

• Liza02

Vi gifte oss borgeligt i lördagskväll. Vi ska betala 1000:- för detta och vi får en riktig faktura på beloppet.

Jag tycker att det är helt ok eftersom vigselförrättaren "offrade" en lördagkväll och dessutom reste en mil utanför staden.

• Saxiquine

Det enda jag hört av vänner som gift sig borgerligt är att vigselförrättaren tar ut en summa på ca 500 för att vigseln sker på annan plats än i rådhuset, eller att de köpt nån present som "tack för hjälpen" typ en korg med lite delikatesser etc.

Men jag har hittills inte hört någon som fått betala en regelrätt avgift för själva vigseln.

• NyårPåIsland

Oj det slår mig nu att det där har jag liksom glömt att tänka på... Hur är det med präster? Vi ska vigas på Arlanda, av den präst som jobbar där.. Tar han betalt? Eller "ska" man ta med nåt, typ en blomma eller hur "gör man"...??

• tonårsmorsa
    NyårPåIsland skrev 2008-11-28 20:33:22 följande:
    Oj det slår mig nu att det där har jag liksom glömt att tänka på... Hur är det med präster? Vi ska vigas på Arlanda, av den präst som jobbar där.. Tar han betalt? Eller "ska" man ta med nåt, typ en blomma eller hur "gör man"...??
    Han gör bara sitt jobb och det har han redan betalt för.
Svar på tråden Gratis vigsel eller inte?