Gratis vigsel eller inte?
Blev så nyfiken på att läsa allt som skrivits om främst borgerliga vigslar här att jag blev medlem. Kände att jag behövde göra ett inlägg för att få höra vad andra mött och berätta som gäller som jag lärt mig.
Jag är borgerlig vigselförrättare sen några år och fått lära mig av Länsstyrelsen att man inte får ta betalt och det har varit en hederssak för mig. När jag inte varit schemalagd som alla är som är inom en kommun så har jag tagit vigslar andra dagar och på andra platser. Detta då vänner m fl frågat. Ett ärofyllt uppdrag.
Nu bor jag sen några år i Stockholm och gör bara vigslar när jag blir tillfrågad, då genom bekanta och bekantas bekanta.
Många är de historier jag blivit skrämd av där par berättar hur vigselförrättare har egna hemsidor och tar upp till 6000 för en vigsel! De gör inte mer än vad jag gör, dvs träffar paret och urformar deras personliga vigsel. Detta är skrämmande och jag vet att en del Länsstyrelser gogglar för att hitta hemsidor med vigselförrättare. I det län jag bodde i innan togs då rätten att viga ifrån de då det ansågs som ett brott mot vad som lovats när man blev utnämnd.
Får nåt år sen gjorde "uppdrag granskning" reportage om präster som tog betalt trots att de är anställda för att viga. Kanske dags för de att kolla vigselförrättare...
Tar gärna del av vad ni andra upplevt samt svarar på frågor!