• MilaPila

Rimlig budget?

Hej allesamman!
    Sitter och klurar på en budget och vi försöker hålla kostnaderna nere så gott som det går. Tror ni att följande budget är rimlig, eller är jag för optimistisk?

Klänning nätbeställd från Kina: ca 1900
    Underkläder (H&M): ca 200
    Tiara: ca 300
    Brudskor: ca 200
    Hår: ca 500
    MakeUp (sminkar själv, men handlar extra): ca 200
    Bukett: ca 1000
    Corsage: ca 100
    Kostym m.m: ca 2000
    Hans skor: ca 300
    Inbjudningskort (gör själv): ca 400
    Foto (en proffsfotograf i bekantskapskretsen): ca 2000
    Mat (delvis hemlagad) och alkoholfridryck till 25 pers: ca 2500
    Dekoration till lokalen: ca 500
    Annons: 200
    Totalt: 13050

Är detta möjligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-19 04:49
    Det kanske skall tilläggas att maten kommer vara ganska enkel, exempelvis hemgjord smörgåstårta, sallad, potatissallader och kallskuret.

• Svar på tråden Rimlig budget?
  • agtiwi

Jag tycker att det låter rimligt, men glöm inte att ha en post för övrigt på några hundringar åtminstone. Man vet aldrig om man lyckats glömma något. Ni har ungefär lika stor budget som oss, största skillnaden är att vi ska servera alkohol så vi har den summan extra.

• AnnaochHenrik

Det låter rimligt! Om du vill skära lite ytterligare i kostnaderna, är inte en brudbukett för 1000 kr helt nödvändig.
    Min man gick in i blomsterbutiken på bröllopsdagen och beställde "en brudbukett för max 300". Den blev hur fin som helst!

• DanKat

Såg att den enda trycksaken ni tagit med är inbjudningskorten, men ni ska väl ha både tackkort, vigselprogram och festhäften? Och så porto till inbjudningskort och tackkort om inte det är inräknat i de 400 kronorna.
    Du behöver ingen underkjol eller?

• DanKat

Kom på ett par saker till
    Behöver ni inte betala något för lokalen där ni ska vara?
    Ska det läggas till någon kostnad för ringar? Bröllopsnatt?

• harthurs

Presenter till nagra som hjalpt till extra mycket?
    Skjuts mellan olika stallen?
    Tackkort?

• anja1661

tycker du borde lägga på lite extra på kinaklänningen!
    har du otur och får betala skatt, tull mm så blir det ju mer...
    min kinaklänning från millys kommer kosta totalt inkl frakt tull skatt mm: 3300kr i dagsläget.

räkna på tullverkets hemsida så får du en exakt kostnad!
    annars verkar det väl bra..e du säker på att maten inte blir dyrare??

• MilaPila
    AnnaochHenrik skrev 2008-11-19 08:07:35 följande:
    Det låter rimligt! Om du vill skära lite ytterligare i kostnaderna, är inte en brudbukett för 1000 kr helt nödvändig. Min man gick in i blomsterbutiken på bröllopsdagen och beställde "en brudbukett för max 300". Den blev hur fin som helst!
    Vilka blommor hade du i buketten och hur stor var den?
    Jag har tänkt att ha en ganska simpel bukett med gerbera i olika färger. Har ingen aning om vad sådana kostar. Är de dyra tro?
  • MilaPila
    DanKat skrev 2008-11-19 08:19:40 följande:
    Såg att den enda trycksaken ni tagit med är inbjudningskorten, men ni ska väl ha både tackkort, vigselprogram och festhäften? Och så porto till inbjudningskort och tackkort om inte det är inräknat i de 400 kronorna.Du behöver ingen underkjol eller?
    Tackkorten hade jag glömt! Tack för påminnelsen :)
    Vigselprogram skippar vi helt, det känns inte riktigt nödvändigt.
    Festhäften vet jag inte riktigt om vi ska ha. Jag skulle tycka det var roligt med allsång och dylikt, men min blivande tror inte att det skulle fungera i det sällskapet. Festen kommer att hållas i församlingsgården, kostar det extra eller får man utnyttja den gratis i samband med vigsel i kyrkan?

Vi köper inga vigselringar utan behåller förlovningsringarna istället. Vi är inte så mycket för blingbling någon av oss.
    Bröllopsnatten har jag inte ens tänkt på :O Vi gifter oss i staden vi växte upp i, men det är nog inte så roligt att spendera bröllopsnatten i hans gamla pojkrum. HAHA=)
  • MilaPila
    harthurs skrev 2008-11-19 13:32:25 följande:
    Presenter till nagra som hjalpt till extra mycket?Skjuts mellan olika stallen?Tackkort?
    Det är gångavstånd mellan kyrkan och församlingsgården, så där är inte skjuts aktuellt. Till kyrkan behövs det dock skjuts, men eftersom vi inte kommer att servera alkohol så åker vi snålskjuts på andra :)

Jag tror inte att det blir aktuellt med några presenter. Vi kommer nog fixa allt själva, men om det blir aktuellt vad passar då att ge? Låt säga att släktens ingifte kock ställer upp och fixar smörgåstårtorna. Vad skulle man kunna ge honom som inte är på tok för dyrt?
Svar på tråden Rimlig budget?