• MilaPila

Rimlig budget?

Hej allesamman!
    Sitter och klurar på en budget och vi försöker hålla kostnaderna nere så gott som det går. Tror ni att följande budget är rimlig, eller är jag för optimistisk?

Klänning nätbeställd från Kina: ca 1900
    Underkläder (H&M): ca 200
    Tiara: ca 300
    Brudskor: ca 200
    Hår: ca 500
    MakeUp (sminkar själv, men handlar extra): ca 200
    Bukett: ca 1000
    Corsage: ca 100
    Kostym m.m: ca 2000
    Hans skor: ca 300
    Inbjudningskort (gör själv): ca 400
    Foto (en proffsfotograf i bekantskapskretsen): ca 2000
    Mat (delvis hemlagad) och alkoholfridryck till 25 pers: ca 2500
    Dekoration till lokalen: ca 500
    Annons: 200
    Totalt: 13050

Är detta möjligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-19 04:49
    Det kanske skall tilläggas att maten kommer vara ganska enkel, exempelvis hemgjord smörgåstårta, sallad, potatissallader och kallskuret.

• Svar på tråden Rimlig budget?
  • MilaPila
    anja1661 skrev 2008-11-19 14:11:10 följande:
    tycker du borde lägga på lite extra på kinaklänningen!har du otur och får betala skatt, tull mm så blir det ju mer...min kinaklänning från millys kommer kosta totalt inkl frakt tull skatt mm: 3300kr i dagsläget.räkna på tullverkets hemsida så får du en exakt kostnad!annars verkar det väl bra..e du säker på att maten inte blir dyrare??
    Mycket bra tips angående skatten! Ska kolla upp det på direkten. Vi har räknat lite på det och tror att vi hamnar där i runda slängar. Dock är ju inte menyn helt bestämd än så det lär säkert öka något.
  • Myrmor

Tycker det låter bra, men 500 kr för håret vet jag inte om du kommer undan med om du ska fixa dig på salong? Sen har du räknat ganska lågt över lag (200 för skor, kanske kommer kosta 249 osv, räkna med lite extra för säkerhets skull), med porto till inbjudningarna tror jag den posten kommer kosta lite mer. Ev lokalkostnad, hotellnatt, transport, tårta, naglar, tackkort (plus porto), festprogram, musik, osv tillkommer om ni ska ha det. Har lokalen porslin, eller behöver nin hyra det. Hur är det med dukar osv? Personal som serverar?

• FruHamberg

Underkläderna tyckte jag kändes lite lågt räknar, även om man köper ifrån hm. Eller det beror väl lite på vad du ska har för klänning med. Jag ska ha en som är axelbandslös och måste därför ha en sådan bh med så klart. Och såna bhar(som faktiskt håller uppe tuttarna under dansen)kostar lite. Bara en tanke

Ang tullen så är det 37%(moms+tullavgift) på hela summan, alltså klänning + frakt. Sen tar posten 100 kr i administrationsavgift. På tullverkets hemsida finns en bra "räknare" där man lätt kan räkna ut vad det kommer att kosta.

Lycka till med all planering!

• MilaPila

081118 2 skrev 2008-11-19 21:18:55 följande:

Tycker det låter bra, men 500 kr för håret vet jag inte om du kommer undan med om du ska fixa dig på salong? Sen har du räknat ganska lågt över lag (200 för skor, kanske kommer kosta 249 osv, räkna med lite extra för säkerhets skull), med porto till inbjudningarna tror jag den posten kommer kosta lite mer. Ev lokalkostnad, hotellnatt, transport, tårta, naglar, tackkort (plus porto), festprogram, musik, osv tillkommer om ni ska ha det. Har lokalen porslin, eller behöver nin hyra det. Hur är det med dukar osv? Personal som serverar?
    Hur mycket tror du att håret kan gå på? Jag har väldigt långt och tjockt hår som jag tänkt ska lockas och sedan sättas upp mycket enkelt (inget flådigt, utan mest för att jag ska slippa få håret i ansiktet).

Blir det någon lokalkostnad om man använder församlingsgården till den kyrka man ska gifta sig i? De har ju allt i porslinsväg osv.
  • MilaPila
    FruHamberg skrev 2008-11-19 21:23:38 följande:
    Underkläderna tyckte jag kändes lite lågt räknar, även om man köper ifrån hm. Eller det beror väl lite på vad du ska har för klänning med. Jag ska ha en som är axelbandslös och måste därför ha en sådan bh med så klart. Och såna bhar(som faktiskt håller uppe tuttarna under dansen)kostar lite. Bara en tanke Ang tullen så är det 37%(moms+tullavgift) på hela summan, alltså klänning + frakt. Sen tar posten 100 kr i administrationsavgift. På tullverkets hemsida finns en bra "räknare" där man lätt kan räkna ut vad det kommer att kosta.Lycka till med all planering!
    Jag ska också ha axelbandslös klänning. Har de bra "tutt-upphållande"-behåar på H&M eller skall man söka efter det någon annanstans? Tack detsamma :)
  • FruHamberg
    MilaPila skrev 2008-11-19 21:31:30 följande:
    Jag ska också ha axelbandslös klänning. Har de bra "tutt-upphållande"-behåar på H&M eller skall man söka efter det någon annanstans? Tack detsamma :)
    Beror väl lite på hur stora bröst du har. Jag har d-kupa så det är ju helt kört att ens hitta en vanlig bh där . När man provar bhn så kan det vara bra att hoppa lite, böja sig fram opch lite sånt, så att man ser att den verkligen håller sig på plats .

Ang håret så varierar priserna otroligt mycket. Så bäst är att ringa runt och fråga helt enkelt. Jag kommer att betala 1400, men jag vet de som har betalat mindre och dem som har betalat mycket mera.

Jag tror att det är lite olika om de tar någon kostnad för församlings gården. Men tror inte att den kostnaden är så stor om de nu tar något(det är min gissning)
  • Luucie

Oj...jag tycker det verkar väldigt lågt räknat...själv tar jag hellre i lite. Blir det sen något som kostar mindre så är ju det en bonus. Jag skulle nog lägga på några tusenlappar...Hur gör ni med tårta?

• svårtattvälja

Ingen musik eller dans efteråt? Isåfall tillkommer väl stereoanläggning och nån sorts musik. Det är inte säkert att stället har dukar till utlåning även om det finns porslin. Räknar ni in ljus, servetter, placeringskort, blommor etc i dekorationer? Vad med tårta, kaffe/te socker, mjölk, har ni räknat med det i maten? (Om ni nu vill ha det alltså). Håret tror jag blir dyrare än 500 och underkläder är nog också i underkant, om du tänkte köpa både bh, trosor och strumpor.

• AnnaochHenrik
    MilaPila skrev 2008-11-19 21:03:40 följande:
    Vilka blommor hade du i buketten och hur stor var den?Jag har tänkt att ha en ganska simpel bukett med gerbera i olika färger. Har ingen aning om vad sådana kostar. Är de dyra tro?
    Jag har lagt in en bild på min bukett i mitt galleri. Det var rosor och brudslöja bland annat, och den hade långt skaft som de lindat med sidenband. Hur snygg som helst, för 300 kr! Visst, vi fick nöja oss med att bara önska färger och inte specifika blommor, men den blev kanonfin!
  • DanKat

MilaPila skrev 2008-11-19 21:10:34 följande:

Festen kommer att hållas i församlingsgården, kostar det extra eller får man utnyttja den gratis i samband med vigsel i kyrkan?
    Skulle tippa att dom flesta tar åtminstone tar lite grann i lokalhyra (dom har ju kostnader för att ha lokalerna så varför inte?). Beror säkert på var i landet man gifter sig också, om det är på ett litet ställe kan man ha sån tur att man slipper det helt, men annars skulle åtminstone jag räkna med lokalhyra. Fråga församlingen där ni ska gifta er så får ni veta
  • AnnaoJohn

Jag har haft kontakt med två olika kyrkor och de har båda sagt att det är gratis att låna församlingsgården om man gifter sig, dvs om man är med i svenska kyrkan. Däremot vet jag inte hur det funkar med porslin och dylikt. Lycka till!

• Duchess

Ett allmänt tips:
    Vi gjorde en enkel bröllopsbudget i Excel. Där listade jag alla poster vi hade samt vad de beräknades kosta. Jag hade också en kolumn för verklig kostnad.

Om något blev dyrare än beräknat så fick vi dra ner på en annan post, och tvärtom. Det funkade jättebra för oss!

• aalexandra

Angående det där med lokalhyra, när vi döpte våran lillskrutta hade vi dopfikat i församlingshemmet just för att det var så smidigt.. Nära till kyrkan o tillräckligt med porslin och då var det gratis, jag vet att det inte är samma som ett bröllop men då finns det ju iaf en chans att det inte kostar något om man är med i svenska kykan (Betalar ju faktiskt indirekt på annat sätt)
    Lycka till med planerna och jag håller med dom flesta andra, lägg på någon slant till så du är på den säkra sidan..

• momi boki

underkläderna låter lågt då hm ligger på ca 150. 180 kr bh o trosor 70kr o håret låter väldigt billig annars hållder den nog bra

• J D

momi boki skrev 2008-12-10 22:41:34 följande:
    underkläderna låter lågt då hm ligger på ca 150. 180 kr bh o trosor 70kr o håret låter väldigt billig annars hållder den nog bra

Man kan köpa spetskorsett av det enklare slaget för 179 och spetstrosor för 39 så jag tror inte det är alltför optimistiskt. Ofta har de ju ngn rabatt också så man kan säkert få ned det 20 kr.

Svar på tråden Rimlig budget?