Fråga prästerna 6
Jag har en fråga som inte har med bröllop att göra.
Hörde att när man begraver någon så är graven bara kvar i 50 år.
Är det sant? Och vad händer i såna fall med kvarlevorna? Och varför är det så?
Jag har en fråga som inte har med bröllop att göra.
Hörde att när man begraver någon så är graven bara kvar i 50 år.
Är det sant? Och vad händer i såna fall med kvarlevorna? Och varför är det så?
Känns ändå konstigt.. Att det ska begravas någon på honom då? Ligger det alltså massa gamla gravar under honom om den använts förr?
Min systersons grav är reserverad till hans pappa också (Han ska tydligen ligga på hans grav så de grävde extra djupt eller nått) men min syster klarade inte av att reservera till sig själv också. Det kändes för jobbigt.
"Hålls" då graven tills han dör och sen 25-50 år till? Trots att det går 25 år eller mer innan pappan dör?
Vad händer med gravstenen? Tas den bort eller flyttas den någonstans?
okej... känns ju obehagligt men jag kan förstå att de handlar om platsbrist.
Hur är det om man blir kremerad. Jag vet att man inte får sprida aska vart man vill, men vilka platser får man "välja" mellan.
Tänker som min pappa som varit sjöman halva sitt liv och älskar havet. Får man strö hans aska i havet om han skulle önska det?
Och måste man ha en grav egentligen? Överhuvudtaget? Tänker för min tjej vill inte ha något sånt alls när hon dör. Men hon vet inte vad som är lagligt och så.
Okej, tack för svaret :)
Kjell Präst skrev 2008-12-03 08:03:25 följande:
Okej, men då vet man att det inte är omöjligt då i alla fall :)
Vet att pappa pratade om det när jag var yngre.
Burre Präst skrev 2008-12-03 09:12:54 följande:
Hur kommer det bli om/när homosexuella får ingå äktenskap. Får vi samma regler eller kommer talet/cermonin måste se annorlunda ut för oss än för heterosexuella?
Ingår man partnerskap har man ju ett bestämt "manus" för förrättaren som är jättetråkigt, hur är det för äktenskap? Får man vara med och bestämma lite om vad som sägs om man tex. gifter sig borgligt (för man kommer väl få välja borgligt eller kyrkligt?)
Kan en präst som fått sin "licens" indragen och inte får viga/döpa längre göra borgliga cermonier? Vad krävs för att vara vigselförättare borgligt?
Okej, vad är "kriterierna" för att få viga borgligt? Och är det olika för att få viga heterosexuella och homosexuella?
Bara så där för att inflika en tanke:
När jag tänker på ordet döden så tänker jag lite osökt på at det i många religioner och självklart i kristendommen skrivs skrifter som är delvis metaforiska och som då kan tokas.
Döden representerar ju inte bara den kropsliga döden utan oftast bara slutet på något. Ta tarotkortet döden - det är ju verkligen inget negativt att få.
Kanske kan man i sin egen tolkning acceptera utryckssättet "tills döden skiljer oss åt" och se det som "tills livet skiljer oss åt"
?
Hahaha, syftningsfel är nog det roligaste som finns!
(ja jag är jättetöntig men som författare får jag kalla det "yrkesskadad humor" :D)
Hahaha, det där lät rätt roligt det :)
Ingen som kör på att gå in från sidorna, den ena med sina föräldrar och den andra med sina? Och sen bara paret som går ut på mitten.
Blev det krongligt nu?
Jag är väldigt för symbolik och inte för seden i sig. Ser framför mig två familjer som förenas...
En till präst skrev 2009-01-31 14:14:25 följande: