Inlägg från: Emmeli o Markus |Visa alla inlägg
  • Emmeli o Markus

Fråga prästerna 6

allehanda skrev 2008-11-29 12:58:34 följande:
    Du har lite fel men skall försöka reda ut det.Gravrätt varar normalt i 25 år ,detta finns i kyrkoförordningen.Alltså när personen begravs så reserveras graven för den personen i 25 år och om det under tiden begravs fler på samma gravplats så förlängs detta NATURLIGTVIS så att sista begravda person har sina 25 år.Sedan till undantagen,det finns många församlingar som har 50 år som gravrättstid och samtidigt så finns det många församlingar där man kan förlänga gravrättstiden(tag kontakt med pastorsexpeditionen).Vad händer med kvarlevorna?Jo eftersom vi i Sverige inte balsamerar ,utan bara i sällsynta fall, så finns det inte mycket kvar efter gravrättstiden gått ut.Kvarlevorna finns kvar när/om graven tas ut till ny gravplats av någon annan,kvarlevor flyttas inte.I min församling så lämnar vi inte ut en gravplats där någon jordbegravts till en ny jordbegravning förrän efter 50 år men till en kremationsbegravning så låter vi det "bara" gå 25 år.
    jag hoppar tebax hit..

25 år.. oj..
    Min syster dog när hon var 15 år och begravdes. Så när hon skulle blitt 40 så kommer inte vi ha nån grav att gå till längre?? eller har jag fattat fel? *upprörd* Jag kommer ju vilja gå till graven så länge jag lever! Lika så med min pappas grav.. han dog när han va 32 dvs 18 år sen.. har jag bara 7 år till att besöka hans grav?
    Min syster o pappa ligget inte i samma grav..

Jag hoppas verkligen att jag fattat fel! *snyft*
    Längtar efter vår stora Dag:)
  • Emmeli o Markus

Hoppsan.. Missade Allehandas inlägg..

Men tack iaf Bumlis för att du förtydligade åt mej;)

Nu e jag luugn igen

Längtar efter vår stora Dag:)
Svar på tråden Fråga prästerna 6