Inlägg från: Lissdaniels |Visa alla inlägg
  • Lissdaniels

Fråga prästerna 6

Nu vill jag fråga

Herrens bön, använder man bara den gamla versionen på bröllop?

Jag känner mig inte bekväm i den gamla och vill ha den nya som jag fick lära mig som konfirmand. M2b som är 7 äldre vill ha den gamla för han lärde sig den.

Varför använder man den gamla vid vigsel och den nya på de övriga gudstjänsterna?

• Lissdaniels

Alltså så borde vi få kunna ha den nya versionen om jag och m2b kommer överens. Den gamla känns så.... gammal. Äsch vad svårt, man vill ju att alla ska trivas.

MolsonCanadian skrev 2008-12-03 16:10:55 följande:
    Så är det inte. Olika församlingar väljer olika, men man väljer inte den gamla för vigslar och den nya för övrigt. En anledning till att brudpar föredrar den gamla kan förstås vara att de räknar med att gästerna i högre grad kan den gamla.
  • Lissdaniels

Ja jag säger nya istället för "nya" för många i min bekantskapskrets vet knappt att det finns en annan version än den gamla

Undrar om argument som att min m2b är lite gammalmodig fungerar för att få honom att tycka lite som jag angående bön.

Kjell Präst skrev 2008-12-03 16:35:39 följande:

Snarast är det vid begravningar som den gamla är vanligast, detta fröstås därför att begravningar ofta besöks av gamla människor som kan den gamla utantill. Jag är inte heller bekväm med den gamla och använder den högst ogärna.
Svar på tråden Fråga prästerna 6