Inlägg från: allehanda |Visa alla inlägg
  • allehanda

Fråga prästerna 6

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-29 11:33:59 följande:
    Jag har en fråga som inte har med bröllop att göra.Hörde att när man begraver någon så är graven bara kvar i 50 år.Är det sant? Och vad händer i såna fall med kvarlevorna? Och varför är det så?
    Du har lite fel men skall försöka reda ut det.
    Gravrätt varar normalt i 25 år ,detta finns i kyrkoförordningen.Alltså när personen begravs så reserveras graven för den personen i 25 år och om det under tiden begravs fler på samma gravplats så förlängs detta NATURLIGTVIS så att sista begravda person har sina 25 år.Sedan till undantagen,det finns många församlingar som har 50 år som gravrättstid och samtidigt så finns det många församlingar där man kan förlänga gravrättstiden(tag kontakt med pastorsexpeditionen).
    Vad händer med kvarlevorna?
    Jo eftersom vi i Sverige inte balsamerar ,utan bara i sällsynta fall, så finns det inte mycket kvar efter gravrättstiden gått ut.Kvarlevorna finns kvar när/om graven tas ut till ny gravplats av någon annan,kvarlevor flyttas inte.
    I min församling så lämnar vi inte ut en gravplats där någon jordbegravts till en ny jordbegravning förrän efter 50 år men till en kremationsbegravning så låter vi det "bara" gå 25 år.
  • allehanda

Du skall inte betala för gravrätten,däremot om du skall ha skötsel på gravplatsen,då skall du betala för det.
    OBS det finns församlingar där man inte kan ha gravrätten längre än vad lagen säjer men de är väldigt få.Ring din församling och prata med de ansvariga.

• allehanda

Kan mycket väl vara så att det finns äldre gravar på samma plats ja.
    Det kallas att djupgräva det som är gjort på din släktings grav,då grävs det 2.4m eller djupare och sedan när nästa skall sättas ner så gräver man det normala djupet på ca 1,8m och då oroar man inget utan allt sker med värdighet.Din systre är ju inte tvungen att jordbegravas och då kan hon ju bli begravd på samma plats men i urna.
    När gravrättstiden håller på att löpa ut så blir gravrättsinnehavaren kontaktad och får frågan om hur man tänker sig framöver.Då förlängs normalt gravrättstiden.
    Stenen är ett annat kapitel.
    Stenen är gravrättsinnehavarens egendom,ända tills den dag man återlämnar graven.

• allehanda
    didis skrev 2008-11-30 14:36:54 följande:
    Nu fortsätter jag OT med begravningar...De flesta som begravs har försvunnit efter 50 år, beroende på jordmån etc, det tror jag säkert men jag har varit på utgrävning av en stenåldersbosättning på Gotland där vi hittade flera tusen år gamla, i stort sett intakta skelett. Så på Gotland borde förmultningen går betydligt långsammare, vet du hur det är där, rekommenderas till o med kremering?Det var också försök med frystorkning för några år sedan, hur gick det med det? Det skulle vara mer miljövänligt än kremering.Varför är förresten inte alla urnor som gravsätts av "äggkartong", det borde gå snabbare att förmultna då, speciellt viktigt för de som sätts i minneslund (Fonus har en sådan urna). Om man har urnorna i kapell, vanligare utomlands, förstår jag att man vill ha en snygg urna.Tja nu är jag väl så OT man kan vara på en bröllopssajt...
    Ja alltså skelettdelar finns ju kvar(det är ju ingen skillnad om det är på en kyrkogård av idag eller från stenåldern).
    Frystorkningen tyckte även jag var intessant men jag tror? att än så länge så är det inget godkänt begravningssätt.
    Det är sant att det finns urnor av "äggkartong"(alla begravningbyråer kan erbjuda sådana)såg tom i dagstidningen att Mats Jonasson från Målerås,alltså en glaskonstnär numer gör en urna i glas som "löses upp i jorden!
    Att ha urnorna i kolumbarium( kapellet som du nämner) kräver däremot att urnan inte är förgänglig.Kolumbarium finns förresten även här i Sverige.
    I minneslund får man åtminstone inte där jag jobbar sätta ner urnor utan där kommer askan i en papplåda och inne i denna så finns askan i en påse av färgänglig plast.
  • allehanda
    Wiggy skrev 2008-12-26 20:47:29 följande:
    Korkad fråga kanske, men om man vill gifta sig i en kyrka på landet som inte är bemannad mer än då det är gudstjänst typ, hur får man tag i någon som man kan boka tid med?
    Bra att du hittade vad du sökte.
    Skrattade högt när jag läste detta!Hoppas att alla förstår att varken präst,musiker eller vaktmästare befinner sig i kyrkan dygnet runt,faktum är att vi befinner oss bara där när det är någon form av gtj där(ok vi städar också).Detta gäller alla sorters kyrkor mitt i stan eller långt ute på landet.Det är bara i engelska och amerikanska filmer som prästen dyker upp i en kyrkbänk.Pastorsexpedition står i telefonkatalogen eller leta efter Svenska kyrkan.
  • allehanda

Jag sticker in näsan här litegrann.Jobbar som vaktmästare på landet och har fem olika kyrkor som jag och kollegorna tjänstgör i.Mitt sista bröllop var 23 december 2008 med marshaller och tända ljus i kyrkan mycket vackert,baksidan var att jag fick stanna i en extra timme efter och byta ljusen då de skulle tändas den 24 också och det var uträknat före vigseln att ljusen räckte till en gtj men tyvärr inte till två.Hos oss har vi ett ljuständningsschema alltså så tänder vi inte alla stearinljus på en vanlig gtj eller vigsel normalt sett.Detta är inget problem för mig men om ljusen skall tändas så vill åtminstonne jag veta detta i god tid så att min planering stämmer med brudparets och, i mitt fall, kyrkoherdens."problemet" hos oss är att det går åt ca 200 extra stearinljus om allt skall tändas.

• allehanda
    didis skrev 2009-01-23 21:47:18 följande:
    Begravningsceremonin är väl i första hand till för de efterlevande (den döde lär inte sakna den). Så hur göra om den döde inte var medlem i kyrkan men de efterlevande vill ha en kyrklig ceremoni? Idag finns ju borgerliga begravningar men det är inte säkert att de efterlevande uppskattar det.
    Jo då frågar man på sin pastorsexpedition om det finns en möjlighet att ha en kyrklig begravning och si det går oftast MEN det är en penga fråga för dödsboet,Alltså inte för de efterlevande utan faktiskt för den döde då det är den som är dödsboet.Det kan kosta allt mellan 10000 och uppåt och då menar jag mycket pengar men vill man och kyrkoherden i församlingen är villiga så funkar det.En borgerlig cermoni kan vara väldigt lik en kyrklig då man själv kan bestämma hur den skall utformas.Många begravningsbyråer kan hjälpa till med den biten om man vill veta mer.Det finns ett begravningsombud i alla kommuner som skall se till så att ingen skall behöva betala mer för en begravning än vad som är rimligt+att alla kommuner enligt lag måste ställa upp med lokaler som inte är religiöst smyckade.
    Begravningscermonin är till för den döde,att respektera en sista önskan och vilja är att visa den döde respekt.
  • allehanda
    MulleNuh skrev 2009-02-03 08:25:25 följande:
    Har prästen mic på sig??
    Somliga kyrkor har bara ljudslinga ,alltså så att ljudet går in i hörapparaten direkt och inga högtalare.Detta gäller mestadels mycket gamla kyrkor.(Som de jag jobbar i)
Svar på tråden Fråga prästerna 6