Inlägg från: anja1661 |Visa alla inlägg
  • anja1661

Fråga prästerna 6

jag har en fråga...
    jag ska gå in tillsammans med min pappa och undrar om när man bör vara i kyrkan. vigseln är kl 14. ska jag och pappa vara där innan alla gäster kommer eller kommer vi dit senare??
    det e bra att veta eftersom vi ska sminkas och fotas innan..lättare att planera tider om man vet hur det funkar med kyrkan.
    hur långt iför väg måste man iså fall vara där??

hur går det till??

• anja1661

när ska ,man träffa sin präst? jag menar för att prata om hur vigseln ska gå till och sånt. man bestämmer väl musik och så oxå? ska jag ha bestämt mig innan jag kommer på träffen eller bestäms allt då?
    är det prästen som kontaktar oss om det eller ska vi ringa??

• anja1661

En till präst skrev 2009-01-16 20:21:36 följande:

Prästen har ansvaret att kontakta brudparen, men en del brudpar vill ha en väldigt tidig kontakt och då kan det hända att de ringer.Det är roligare om brudpar är öppna för förslag när man träffar dem än om de kommer med en färdig "lista" på psalmer och musik. Då har man större chans som präst att visa lite olika förslag som kan passa för just detta tillfälle. Tycker jag.
    när brukar de kontakta en? vi gifter oss 9maj och jag tycker det börjar blir dags eller e jag för tidigt ute?

en annan fråga: får man fota med blixt i kyrkan?
  • anja1661

vad ingår i en vigsel? jag menar hur många psalmer och "dikter", hur mycket prat osv?? jag vet att en vigsel tar ca 30min men vad innehåller den?

jag e såå rädd att jag ska svimma där framme! är det vanligt att folk gör det? har ju bara svimmat en gång i hela mitt liv men det är jag jättenervös över! vill ha det så kort som möjligt

• anja1661

hur vet man om man är medlem i svenska kyrkan?
    både jag och mannen är döpta men jag är inte konfirmerad.
    är det något jag måste göra i förväg eller?

på deklarationen står det att jag betalar en liten summa till svenska kyrkan varje år...är jag medlem då?

• anja1661

hur blir en vigsel UTAN solist?? har man då bara ingångs musik och utgångs musiken? psalmerna är väl bara "prat" eller sjunger man de??
    är det värt att lägga pengar på en solist?? vad tycker ni som har erfarenhet??

• anja1661

Kjell Präst skrev 2009-01-25 20:07:31 följande:

Psalmerna är INTE prat, de är ju sånger! Sånger som församlingen sjunger tillsammans! Kanske tänker du på bibeltexter. Jag har bara haft ett fåtal ivgslar där det har förekommit solosånger.
    jaha men då behöver man ju inte någon solist tycker jag!!
Svar på tråden Fråga prästerna 6