Inlägg från: Timba |Visa alla inlägg
  • Timba

Fråga prästerna 6

Vad är det för skillnad mellan mässa och högmässa?

• Timba

Hej prästerna!

Jag har problem med löftena och att säga "tills döden skiljer oss åt". Har skrivit om det tidigare här på forumet och pratat mycket med min egen vigselförrättare för att hitta alternativ. Vi är oense

Nyss kikade jag på "Bonde söker fru- bröllopet" och deras vigselförrättare sa endast "jag NN lovar att älska dig i lust och nöd" INGENTING om "tills döden skiljer oss åt" eller "nu och för alltid" eller annan formulering som jag trodde var obligatorisk. Hmm... Nu undrar jag, återigen, vad man egentligen måste ha med. Eller "måste" man någonting överhuvudtaget? Kanske min präst och tillika vän som är ouppdaterad?

• Timba

Tack Kjell! Vad synd! Men du; vilka formuleringar kan man ha då? Vilka olika alternativ finns det? Eller vilka formuleringar har du i din yrkesroll stött på?

• Timba

En till präst skrev 2009-01-26 21:53:43 följande:

*Blir nyfiken*Vad är det som gör att Du vill undvika orden "tills döden skiljer oss åt"? Tanken på döden, eller tanken på ett livslångt äktenskap, eller något helt annat? Beroende på vad som stör Dig kan det finnas lösningar. (Eller inte)
    Det var kyrkligt bröllop i "Bonde söker fru". Vigselförrättaren hade iaf prästkrage så jag antog att det var kyrkligt (?).

Anledningen att jag vill ha en annan formulering kanske är fånig men jag tycker att det känns knepigt att lova något så definitivt inför Gud och församlingen. Jag kan lova att försöka- självklart men att stå där och säga att jag lovar tills jag dör- njäe. Kanske ska man inte gifta sig när man känner så, jag vet inte? Har vägrat fram tills nu. Har en underbar man som jag VILL leva med tills jag dör och som jag hoppas kunna vara trogen mot MEN jag kan inte lova. Jag kan bara inte. Det är bara att titta på statestiken, tänk om vi är ett av dessa par som skiljer oss! Vad ska då Gud och församlingen, som jag dyrt och heligt lovat, säga? "Vad var det vi sa" Skämt å sido men det känns inte bra. "Nu och för alltid" låter liiite bättre.

Själv vill jag ha "så länge det finns kärlek" för det kan jag stå för. Jag kommer verkligen att kämpa för vårat äktenskap in i det sista men finns det ingen kärlek så är det inget att kämpa för tycker jag, då vill jag skilja mig. Men som sagt, jag kommer att kämpa i nöd och lust oavsett vad som sägs men önskar få slippa det för mig ångestfyllda uttrycket "tills döden skiljer oss åt".

Hur ser du på dessa ord?
  • Timba

tack för svar en präst till!

antar att jag helt enkelt får skippa ärligheten och se löftena som en ritual?

jees: spännande med frikyrkotolkningen! få se vad skvallertidningarna säger

Någon präst härifrån som såg programmet och har en idé om det var en präst eller pastor som vigde paret?

• Timba
    Jeez skrev 2009-01-26 23:00:38 följande:
    Timba, jag har gjort efterforskningar. Pastorn heter Samuel Drewitz och jobbar här www.norrahammarsfrikyrka.com/showarticle.phpEmma har växt upp med honom som pastor tydligenwww.tv4.se/1.825051/2009/01/26/bonde_magnus_o...
    Vilken research Jeez! Är norrhammar en frikyrkoförsamling? Läste på deras sida att man kan gå en äktenskapskurs. Kurserna lät ganska moderna...Är det vanligt med sådana kurser inom svenska kyrkan också?

Och du, angående din nyfikenhet; jag tror att det är en bra egenskap att vara lite nyfiken av sig då man arbetar med människor (det har jag själv som ursäkt iaf
  • Timba
    Timba skrev 2009-01-27 11:22:08 följande:
    Är norrhammar en frikyrkoförsamling?..."
    MISSIONSFÖRSAMLING menar jag, gick lite fort där
  • Timba
    Tizia skrev 2009-01-29 19:02:11 följande:
    Hej präster !Jag såg på "bonde söker fru"-bröllopet på tv och där hoppade de över "tills döden skiler er åt" och avslutade med .."att älska varandra i lust och nöd"Får man göra så ? Min präst säger att vi inte får ändra på något i den texten å jag vill helst slippa "död-delen"..
    Hej! Jag har frågat samma fråga i inlägg 499. Prästerna har svarat i ett par inlägg efter om du backar i tråden. Hälsningar timba
  • Timba

Nämen kära värld, vad är det ni säger?! Måste man säga löftena "högt"? Jag svimmar och tappar orden bara av tanken! Nämen oj! Hur ska jag komma ihåg vad jag heter, vem jag gifter mig med och så de förb. löftena som jag har så svårt för! Tänk om jag säger "jag lovar att älska dig vara dig trogen så länge det finns kärlek"- ja, de löftena som jag i min fantasi vill säga

Ugh! Nu fick jag lite ont i magen!

• Timba

Ännu en psalmfråga (som kanske ligger fel i forumet, jag vet inte?):

Finns det någon här som har tips på en lämplig psalm som inte är en traditionell vigselpsalm (har inte hittat någon sådan som jag direkt föll för) utan som handlar mer allmänt om kärlek etc? Gifter mig på hösten så alla sommarpsalmer går bort.

Har ju en favorit; 'änglarna sjunger i himlen men den kanske inte passar på bröllop? Sedan har jag en till; du vet väl om att du är värdefull (men det kanske är samma sak där, att den inte passar in?) Och så min absoluta favvo; härlig är jorden men jag vet att den är vanligast på begravningar så den går kanske bort direkt?
    Vore jätteglad för tips på psalmer som kan passa, gärna lättsjungna och glada, eller vackra

• Timba
    Fairytales skrev 2009-02-04 10:55:37 följande:
    Vi hade "Härlig är jorden" på vårt bröllop i december; så mycket begravningspsalm är den inte.
    Ok! Ja den handlar ju om tidevarv och släkten som tar vid så den borde ju kunna passa lite varstans. Hade den på ett barndop men prästen tyckte jag var heltossig då Tror att den ligger under begravningsgenren men jag är osäker. Någon präst här som vet? Ja, nu har ju Jeez svarat att det är ok så...
  • Timba

Ang. kastning av rosblad etc. Hur är det med ris på kyrktrappan? Läste någonstans för länge sedan att det var olämpligt pga att det drar till sig råttor. Eller var det kanske att det var svårt att städa upp? Hursomhelst; kastar man ris nuförtiden eller är det såpbubblor som gäller?

• Timba

Med risk för att låta som en glädjedödare...men hur tar kläderna, ffa vit brudklänning, såpbubblor och rosblad? Kanske inte spelar någon som helst roll men om 100 pers blåser såpa eller kastar blad?

Håller med en till präst att det är läckert med bubblor. Det ser så romantiskt ut när brudparet omringas av skimrande bubblor. Och så slipper de/man hårt ris i ansiktet och på frissan.

• Timba
    Shortvalleywoman skrev 2009-02-09 10:54:30 följande:
    fast ska man ha såpbubblor, så får man ju naturligtvis köpa de som är gjorda speciellt för ändamålet. Bröllopsbubblorna är gjorda så att de inte ska lämna fläckar på kläderna...
    Aha! Det finns speciella bröllopsbubblor! Till speciellt bröllopspris antar jag? Allt med prefix bröllop tenderar ju att kosta mer. Var köper man dem?
  • Timba

Någon extremist bland biskopskandidaterna? Mot kvinnliga präster, mot homoäktenskap etc.* Timba nyfiken och understimulerad

Svar på tråden Fråga prästerna 6