Inlägg från: 090715 |Visa alla inlägg
  • 090715

Fråga prästerna 6

Är det vanligt att Pappan lämnar över i Kyrkan?

• 090715

Hur tycker som präst att det är att pappan överlämnar?

• 090715

Jag är tvärtom jag ksulel vilja vara i kyrkan så länge som bara möjligt när jag gifter mig Hur gör man för att dra ut på kyrkan utan att det blir långtråkigt?

• 090715

Vi skall gifta oss på hösten! Vill att det skall vara mörkt ute!
    Tror du att man får ha marschaller på gången ute till kyrkan?
    Får man bestämma lite över ljuset i kyrkan? Vi vill ha levande ljus och inte helt tänt i taket

• 090715

Tycker du att det är konstigt att man vill ha bröllopet när det är mörkt ute?

Själv tycker jag att kyrkan är sååå mysig då!

Men många reaktioner blir likosm ja, alla är vi olika.. ha ha
    Men det känns lite märligt när dom säger så

• 090715
    allehanda skrev 2009-01-17 14:26:22 följande:
    Jag sticker in näsan här litegrann.Jobbar som vaktmästare på landet och har fem olika kyrkor som jag och kollegorna tjänstgör i.Mitt sista bröllop var 23 december 2008 med marshaller och tända ljus i kyrkan mycket vackert,baksidan var att jag fick stanna i en extra timme efter och byta ljusen då de skulle tändas den 24 också och det var uträknat före vigseln att ljusen räckte till en gtj men tyvärr inte till två.Hos oss har vi ett ljuständningsschema alltså så tänder vi inte alla stearinljus på en vanlig gtj eller vigsel normalt sett.Detta är inget problem för mig men om ljusen skall tändas så vill åtminstonne jag veta detta i god tid så att min planering stämmer med brudparets och, i mitt fall,

kyrkoherdens."problemet" hos oss är att det går åt ca 200 extra stearinljus om allt skall tändas.
    Oj, oj 200 ljus Tack för ditt svar!
    Jag skall prata med vaktmästaren som tillhör vår kyrka kanske att man kan hjälpa honom, dagen innan! Får höra vad han säger!
  • 090715

Skulle ni vilja ge några tips på hur man kan formullera om löftena?

En kansek för privat fråga.. Men när ni som är präster gifte er gjorde ni egna löfte då?

• 090715

Kjell Präst skrev 2009-01-19 13:09:34 följande:

Vi följde handbokens löften, hittade inte på något eget alls. Fast jag var inte präst när jag gifte mig...Det man måste tänka på när man formulerar egna löften är det som Burre och En till präst skriver om här ovan, alltså att de egna löftena ska uttrycka detsamma som de färdigformulerade: Brudparets vilja att leva tillsammans tills döden skiljer dem åt.
    Ok! Tack för ditt svar, skall nog inte själv hitta på egna, löftena är ju fina som dom är
    Och självklart skall ju viljan att leva tillsammans tills döden skiljer oss åt vara med, det är ju dom viktigast orden av alla tycker jag
  • 090715

Kjell Präst skrev 2009-01-19 13:42:14 följande:

Att någon verkligen gråter med hulkanden, tårar och snor är nog kanske inte så vanligt - men visst måste det förekomma. Men jag tror annars att det vanligaste är att man som brudpar är så fokuserad på uppgiften (gå rätt, säg rätt etc) att man inte bölar så förfärligt som man nog hade trott att man skulle.Och lite glädjetårar skadar ju ingen. Jag brukar själv ha svårt att hålla tårarna borta när vi sjunger ur psalm 84: "Vi ber dig, låt dem lämna sig själva i din hand/och hjälp dem hålla löftet som de har gett varann"
    Det lät jätte fin psalm 84, skulle du om du orkar vilja skriva några rader till om den?
  • 090715

Hej Präster!

Hur tror ni Gud ser på Skilsmässa?

• 090715

Är där någon som har börjat skratta när dom har sagt löftetna till varandra?
    Jag är sååå rädd att jag skall göra det!

• 090715

En till präst skrev 2009-01-28 19:48:48 följande:

Skratta? Nej, inte vad jag minns. En del gråter en liten skvätt.Jo, för resten - ett par fnissade rätt rejält när killen kallade sin blivande fru för "Erik" i stället för "Edit" (mellannamn) men det var ju bara som han sa fel för att han var lite nervös.
    Ha ha så roligt, sa han verkligen Erik

Jag är en sådan person som lätt får skrattanfall, tänk så hemsk om jag hade fått det!
    I det viktigaste ögonblicket på hela dagen!!!
  • 090715

Har en fråga till er präster! Handlar inte om giftmål, men det kanske går bra ändå?

Är det många som kommer till er i kyrkan som lättar sitt hjärta?
    På många ställen står det att man kan gå till kyrkan och prata om man mår dåligt! Är det verkligen så?

• 090715

Hej På er präster!

Har bara en nyfiken fråga

Har ni vaxt upp med troende föräldrar eller när blev ni troende?

• 090715

Kjell Präst skrev 2009-02-10 10:21:21 följande:

Hej på dig själv 090715! Hoppas att du mår bra!Jag har inte växt upp med troende föräldrar, vi gick i julottan ibland men mer var det inte. Mina föräldrar gifte sig borgerligt. Mamma har alltid ansett att de som tror på Gud är lite konstiga...Jag blev troende i två omgångar, kan man säga. Jag läste den nya bibelöversättningen när den kom 1981, när jag var tonåring. Sedan lämnade jag tron i många år tills jag blev vuxen och hade bildat familj. Då återfann jag Gud - eller, skulle jag väl säga, då fick Gud kontakt med mig igen
    Tack för ditt svar!

Men hus visar han sig? Det kanske du inte vill svara på, men jag är nyfiken på Gud? Tror du på att allt som händer har en mening?
  • 090715

Kjell Präst skrev 2009-02-10 11:29:10 följande:

Gud kan visa sig på många olika sätt. En gång blev min fru sjuk när hon åkte pendeltåg. Hon envisades med att åka vidare med tåget för att komma hem och ta en Panodil. Två okända kvinnor tvingade henne att ta taxi för att komma säkert hem. När hon sedan svimmade i taxin struntade taxichauffören i hennes uttryckliga önskan och körde henne till sjukhus istället för hem. Hon var mycket sjuk men klarade sig. När hon skrevs ut sa läkaren att om inte kvinnorna hade varit där, och om inte taxichauffören hade kört henne till sjukhus, så hade hon aldrig överlevt.För mig är det glasklart att Gud här hade ett finger med i spelet. Gud verkar och visar sig genom andra människor. Bland annat.Nej, jag tror inte att allt som händer har en mening. Vad skulle det vara för mening att, exempelvis, en ung människa tar sitt liv? Men jag tror att Gud ibland kan använda något i grunden ont för att i efterhand skapa mening. Kanske börjar den unga människans föräldrar föreläsa om depressioner och självmord till exempel. Då leder det meningslösa, självmordet, till en mening, att kanske fler ungdomar kan undvika självmord genom föreläsningarna. Som bara ett enda exempel.
    Oj! Vilken fin historia om din fru! Att allt blev bra till slut!
    Jag tror också att mkt har sin mening men inte när det gäller allt!
    En gång såg jag ett program från USA där en flicka hade blivit mördad och då ville föräldrarna träffa mördaren och dom tacka honom för att han ville träffa dom och dom va inte alls arga på honom.. Detta tyckte jag var sååå fruktansvärt! Hur kan man tro att allt sådant har en mening?
    Jag tror också på gud men jag går inte ofta till kyrkan utan "aledning" men det borde man kankse göra oftare, det är ju en sådant underbart lugn i kyrkan!
Svar på tråden Fråga prästerna 6