Inlägg från: Midsommarbrud09 |Visa alla inlägg
  • Midsommarbrud09

Fråga prästerna 6

Hur pass mycket kan man påverka prästens predikan under en vigsel? Vi har ju redan barn och önskar gärna att prästens predikan mer riktar in sig på familjen som redan finns och kanske inte bara på oss två. Vill heller inte klampa prästen på tårna genom att påverka något som står skrivet och som bör följas.

• Midsommarbrud09

En till präst skrev 2009-01-16 18:46:28 följande:

Varför inte kontakta prästen? Normalt finns det ett schema som präster jobbar efter, men finns det en personlig relation som i ert fall är det ju kul att kunna viga. Särskilt om ni är öppna för att lägga vigseln ett annat datum bara för att få just honom. Det borde vara möjlligt, om han inte har semester då, förstås. Egen musiker kan man ha, säg bara till i förväg om det när ni bokar vigseln.
    Ja, vi vill ju inte "beställa" prästens vigseltal, vill bara väldigt gärna involvera våra pojkar, då de är en väldigt stor och viktig del av oss och har på många sett format oss i och med ett inträde i föräldraskapet.
    Vi får väl höra lite försiktigt med prästen när det börjar bli dags. Vi känner inte prästen alls, så vi får väl känna av lite, innan vi törs fråga.

Samtidigt kan jag tänka mig att präster gärna vill bli personliga och göra varje vigsel unik och kanske skulle uppskatta små hintar, eller?
  • Midsommarbrud09

Oj, nu hamnade mitt inlägg till fel text....

• Midsommarbrud09

En till präst skrev 2009-01-16 19:12:54 följande:

Hmmmm....Det där var svårare.... Det Du avser med prästens predikan är nog vigseltalet, dvs det mer personliga tal som de flesta präster lägger in i slutet av vigseln. Och precis som Du säger så blir ingen människa, inte ens präster, glada av att människor klampar på ens tår.Men känner Du prästen väl så kan Du väl berätta lite om hur Du/ni tänker när ni träffas, utan att förden skull "beställa" en viss typ av vigseltal?
    Provar igen!

Ja, vi vill ju inte "beställa" prästens vigseltal, vill bara väldigt gärna involvera våra pojkar, då de är en väldigt stor och viktig del av oss och har på många sett format oss i och med ett inträde i föräldraskapet.
    Vi får väl höra lite försiktigt med prästen när det börjar bli dags. Vi känner inte prästen alls, så vi får väl känna av lite, innan vi törs fråga.

Samtidigt kan jag tänka mig att präster gärna vill bli personliga och göra varje vigsel unik och kanske skulle uppskatta små hintar, eller?
  • Midsommarbrud09

En till präst skrev 2009-01-16 23:11:32 följande:

Jo - visst. Fast "små hintar" som känns som "Du ska säga det och det och detta i vigseltalet/griftetalet" är inte särskilt kul....Men som sagt: Snacka med ER präst om vad som är viktigt för er i ert äktenskap. Och kom i håg att ert äktenskap började innan ni hade era barn (med er kärlek till varandra), nu involverar era barn (så länge ni lever med dem i er vardag) och en dag ska leva vidare utan era barn (då ni fortsätter ert liv som par, medan de finner sina vägar som vuxna utanför föräldrahemmet).Sen kan jag ju säga att eftersom ni överhuvudtaget funderar över hur det här blir för er präst så är ni ett mycket okomplicerat brudpar och därmed tror jag att ni utan att känna er generade kan berätta precis hur ni tänker och känner utan att er präst kommer känna sig pressad.
    Tack för bra svar!
    Du har ju alldeles rätt i att vi faktiskt började denna resa innan barnen kom till världen och kommer fortsätta sedan också när de är utflugna! Denna dag handlar ju om OSS först och främt, även om pojkarna finns med på ett hörn!

När vår yngsta son döptes hade vi en suverän präst! Hon tillhör dock en annan kyrkoförsamling än den vi valt att gifta oss i. Kan man ändå "önska" att ha henne istället för den präst man får tilldelad? Känns elakt mot den andra prästen (som vi i och för sig inte fått tilldelad ännu, men ändå).
  • Midsommarbrud09

Brukar man bjuda prästen på bröllopsfesten?

Svar på tråden Fråga prästerna 6