Inlägg från: altervattnet |Visa alla inlägg
  • altervattnet

Fråga prästerna 6

jag har en fråga...

Vi har med oss egen präst till kyrkan, min man jobbar som officer och på regementet finns det världens underbaraste präst, lätt att prata med, förstår en och lätt att samarbeta med.
    Så vi har frågat honom och han sa ja.

Nu undrar jag, ska man ge honom några pengar som ersättning för att han får köra till kyrkan vi valt ? Vi har bjudit med han på festen på kvällen, och han har tackat ja.
    det är ca 7 mil tur och retur.

Ska man göra en liten "pressentkorg" med choklad, blommor och en flaska vin, eller är det opassande ?

• altervattnet

En till präst skrev 2009-01-16 21:00:12 följande:

HM!!! Svårt att svara på. Är prästen bjuden ensam eller med partner? Generellt sett ska präster inte ta betalt för att utföra kyrkliga handlingar. Däremot har vi rätt att ta emot ersättning för resor. Men här är det liksom en blandning av det proffessionella och det privata. Om prästen med partner är bjuden på festen och har tackat ja så tror jag knappast att han räknar med reseersättning - då är han ju gäst.En presentkorg så som Du beskriver det låter däremot jättetrevligt.Om prästen har partner men denne/a inte är bjuden så är han mer tydligt "i tjänsten" hela kvällen, och då borde ni nog erbjuda reseersättning.
    vi har inte bjudit med hans fru, kanske man ska göra det ?
    Men tror du inte att det skulle kännas konstigt att komma på ett bröllop där man inte känner en enda kotte ?
  • altervattnet

ni präster är på torget...

får man fråga hur gamla ni egentligen är ?

• altervattnet

Kjell Präst skrev 2009-01-16 21:19:44 följande:

En till präst skrev 2009-01-16 21:02:40 följande:Jag, till exempel, går med på det - men däremot får varken gästerna eller eventuella professionella fotografer komma så nära att de stör den pågående gudstjänsten. Inga bilder över axeln på prästen, alltså (jo då, det förekommer önskemål om det)altervattnet: Jag är född på yngre stenåldern,nämligen 1967. Varför undrar du?
    Jag är född på 80 talet :) Jag undrade efterson att vissa av "prästsvaren" här på bröllopstorget låter så hårda...
  • altervattnet

Kjell Präst skrev 2009-01-16 21:39:54 följande:

Jag tror inte det har med ålder att göra, faktiskt. Vi har ju i uppdrag att förvalta ett budskap och en tradition. Vi har olika tolkningar av hur detta bäst görs. Det finns många liberala äldre präster, liksom många konservativa yngre. Precis som när det gäller poliser och rörmokare...
    Jag tror lite att det har med åldern att göra :)
  • altervattnet

En till präst skrev 2009-01-16 21:48:52 följande:

Har ni bjudit andra gäster med partner? Om ni gjort det är det väl schyst att behandla prästen likadant som de andra? Jo, kanske skulle det vara konstigt att komma på bröllop där man inte känner några kottar, men detsamma gäller fler än prästfruar/män. Ni gör naturligtvis som ni tycker passar er bäst. Skulle inte prästen ifråga velat gå på festen hade han förstås tackat nej.
    Nä han var då så glad över att vi frågade så han svarade ja på en gång. :)
    Är det vanligt att prästerna tar med sig fruarna ?

Vi har bjudit ca 60-65st gäster alla med respektive dock så känner vi ju alla respektive.
    Prästen som jobbar på min sambos jobb känner ju många av officerarna som är bjudna så dom kan säkert hitta några samtalsämnen. Prästen i fråga ska fara på utlandstjänst som många av gästerna redan har gjort.
  • altervattnet

fråga till prästerna:
    men man måste väl betala själv för ljusen/ marschaller ??

• altervattnet

våran präst gav oss en liten "lathund" på hur vigseln går till..
    i det bladet fanns det 2 dikter som en skulle helst läsas av någon annan än prästen. Nu undrar jag om man kan byta ut en av dikterna till en lite enklare dikt som kan läsas av min m2b`s dotter som är 8 år gammal?

• altervattnet

hur lång är den längsta vigseln du har hållit? ( minuter)

Svar på tråden Fråga prästerna 6