Inlägg från: altervattnet |Visa alla inlägg
  • altervattnet

Fråga prästerna 6

jag har en fråga...

Vi har med oss egen präst till kyrkan, min man jobbar som officer och på regementet finns det världens underbaraste präst, lätt att prata med, förstår en och lätt att samarbeta med.
    Så vi har frågat honom och han sa ja.

Nu undrar jag, ska man ge honom några pengar som ersättning för att han får köra till kyrkan vi valt ? Vi har bjudit med han på festen på kvällen, och han har tackat ja.
    det är ca 7 mil tur och retur.

Ska man göra en liten "pressentkorg" med choklad, blommor och en flaska vin, eller är det opassande ?

• altervattnet

En till präst skrev 2009-01-16 21:00:12 följande:

HM!!! Svårt att svara på. Är prästen bjuden ensam eller med partner? Generellt sett ska präster inte ta betalt för att utföra kyrkliga handlingar. Däremot har vi rätt att ta emot ersättning för resor. Men här är det liksom en blandning av det proffessionella och det privata. Om prästen med partner är bjuden på festen och har tackat ja så tror jag knappast att han räknar med reseersättning - då är han ju gäst.En presentkorg så som Du beskriver det låter däremot jättetrevligt.Om prästen har partner men denne/a inte är bjuden så är han mer tydligt "i tjänsten" hela kvällen, och då borde ni nog erbjuda reseersättning.
    vi har inte bjudit med hans fru, kanske man ska göra det ?
    Men tror du inte att det skulle kännas konstigt att komma på ett bröllop där man inte känner en enda kotte ?
  • altervattnet

ni präster är på torget...

får man fråga hur gamla ni egentligen är ?

• altervattnet

Kjell Präst skrev 2009-01-16 21:19:44 följande: