Inlägg från: Toblerone |Visa alla inlägg
  • Toblerone

Fråga prästerna 6

Hej!
    Gifter mig om några månader och har nu börjat få lite ångest över vigseln. Inte vigseln i sig utan på hur jag kommer att reagera - jag är nämligen en lipsill.
    Jag läste igenom texten som en vän ska sjunga i kyrkan, jag började gråta. Jag läste några inlägg i den här tråden, jag fick tårar i ögonen. Jag vill inte gråta bort hela ceremonin, när jag blir rörd så kan jag helt enkelt inte hejda mig, det kommer och kommer och kommer. Tårar, snor och hulkanden. Under en väns bröllop tvvingade jag mig själv att tänka på annat för att inte gråta sönder allting men det kan jag ju knappast göra på mitt eget.
    Är det vanligt att bruden/paret verkligen GRÅTER?
    Det är ju glädjetårar men det förstår.

• Toblerone

Tack för era svar..
    Jag fick tårar i ögonen nu bara av raderna du skrev Kjell Präst ut psalm 84.
    Det är väl så, att lova evig kärlek inför de man älskar mest är rörande (Gud och min blivande man..)

• Toblerone
    MolsonCanadian skrev 2009-01-28 11:56:38 följande:
    Fast det är det en vigsel inför Gud om man tänker sig att ge Gud vad som Gud tillhör och kejsaren vad som tillhör kejsaren. Har haft den här diskussionen med några präster och de har efter lite funderingar kommit fram till att man inför Gud är gift även utan den juridiska delen.
    Ja för mig t.ex är det kyrkliga delen viktigare än den juridiska, faktiskt.
  • Toblerone
    Toblerone skrev 2009-01-28 12:00:29 följande:
    Ja för mig t.ex är det kyrkliga delen viktigare än den juridiska, faktiskt.
    Eller, den är ju juridisk men jag menade löftet inför Gud.
Svar på tråden Fråga prästerna 6