Inlägg från: elsi |Visa alla inlägg
  • elsi

Fråga prästerna 6

Hej alla präster.. en liten klurig fråga..

Man kan, vet jag, gifta sig borgligt och sen har en välsignelse i krykan, Min syster gjorde det, det var jätte fint.

kan man... Gifta sig i kyrkan, och sedan har ett borgligt ceremoni?

Ok vänta.. jag vet att det inte behövs juridisk, men jag har en vän vems blivande man är engelsk och de hade tänkte att gifta sig här i sverige för att senare under året ha någonslags "bröllop" med en vigselförättare i England.
    Hur skulle de veta i England om de är redan gifta?

några tanker ang detta?

(hon ska inte byta namn)

• elsi

ja och nej.. det är inte att lura någon. det är just det de undra, kan man liksom göra om det, som en välsignelse fast "borligt"

Annars få de väl "förnyalöfterna"

• elsi

Ja jag vet att man kan inte göra en "borgligt välsignelse" jag vet att det gäller kyrkan (själv skulle jag gillar det!) så ja förmodligen det är någon slags förnyelse de är ut efter,
    Tack så mycket för din råd/åsikt!

En till präst skrev 2009-01-20 20:36:29 följande:

Ok - logiskt sett borde det gå att förnya vigsellöftena även borgerligt, men en VÄLSIGNELSE vet jag inte om man kan ge borgerligt. Förutsätter inte själva välsignelsebegreppet att man räknar med någon form av gudomlighet? Eller i o f - folkligt talar man ju ibland om att någon ger "sin välsignelse" till någon elller något...
  • elsi

hej kjell präst och en till präst, Jag skulle vilja ha eran åsikt om det här..bröllopet är i maj
    Jag är helt chockad

Bokade kyrkan i höstas, vi skulle vilja ha e vis präst pga språket.
    Vi skulle stämma av, i jan/feb att just den prästen var ledig
    Fästmannen ringde, Prästen svarade och berättade att Prästen är inte ledig men kunde "hjälpa till" om vi donerade en summa till pakistan, Hur mycket frågade m2b, nej vi ska inte prata pengar sa P.
    M2b,:- em ja er ok vad är det för post giro nummer? hur gå det till...
    P:- em nej er.. men du kan bara stoppa den i en kuvert..
    Förresten är din fästmö svenska? M2b nej P oj då bli det problem för ni måste vara folbokförd och medlem i svenska krykan (M2b förklarade att vi är både, och jag är medlem, ha bott här länge mm)

För att kunna gifta sig i svenska krykan ska man vara medlem,
    det är dessutom.. GRATIS,
    ... Nu blev vi, i så många ord tillfrågade om vi kan betala denna prästen för en "extra knäck" för att det är dennes lediga dag.

Korrupt? Svarta pengar? Det här börjat lukta som Vaticanen.
    Ska jag anmäla denne? Kontakta den som ha huvud ansvar för denna kyka?

• elsi

Kjell, och en till präst,
    Tack snälla för era svar,ang våran Präst som ville ha en "donation till palastinien" ( inte pakistan som jag sa)

Vi komma att förmodligen försöka hitta någon annan. prästen i frågan ville inte heller träffa oss förran 2veckor innan bröllopet. personligen tycker jag att det är lite sent.

• elsi
    MrsCoverdale skrev 2009-02-18 21:36:53 följande:
    Åh vad ledsen jag bliiiir! Jag vet att i USA ser det ut så, man skriver under ett papper i stadshuset sen har man en "vanlig" vigsel i kyrkan med ringar, löften och allt som hör till. Det kan jag nog stå ut med.. Jag vet faktiskt inte hur en välsignelse efter borgelig vigsel går till!? Vi gifter oss 2011 och jag har drömt om den här dagen så länge jag kan minnas (på riktigt!) vad snopet att liksom snubbla på mållinjen.. Jag hoppas inte att det blir några större förändringar! =((
    en släkt till mig hade en borgligt vigsel, men en månad senare en välsignelse i kyrkan,
    Det var riktigt fint, de kom in tillsammans som man och fru och prästen sa typ
    we are here today to celebrate and bless the marriage of NNoch NN who have chosen to be faithful to each other for the rest of their days,
    o så föjld lite bön och ett par läsningar och några psalmar,
    Det hela tog ca 40 min.
Svar på tråden Fråga prästerna 6