Inlägg från: sokkerstruten |Visa alla inlägg
  • sokkerstruten

Fråga prästerna 6

Hej! vi "gifte" oss snabbt och hastigt på rådhuset pga en utlandsflytt, anledning = Sjukförsäkring och visum genom min sambos jobb. När vi nu ska välsignas i kyrkan i sverige (hoppas på en så lik vigsel som möjligt) Behöver vi då på något sätt bevisa att vi är gifta med hjälp av vigselbeviset eller dyl.?

• sokkerstruten

Tack så mycket för svaren! Ja vi hoppas man får samma kännla av välsignelsen som av en vigsel, tråkigt bara att man inte får säga just "ja" till varrandra.. kanke kan man på något sätt få in så att prästen säger!

"Tager ni åter igen varrandra bla bla..." :)fast det kanske ni inte får?

• sokkerstruten

Det va ju ett bra variant på att få kunna säga ja till varrandra! :)

Ska kolla om vår präst har något på lager!
    En till präst skrev 2009-01-16 22:23:01 följande:

Det skulle nog låta lite löjligt....Jag har en hemvirkad variant där jag frågar "NN vill Du stå kvar i det förbund du ingick med NN ddmmåå i XY kyrka,och vara henne/honom trogen tills döden skiljer er åt?"På så sätt gör man tydligt att paret faktiskt redan ÄR gifta ifall någon får för sig att de gifter om sig, samtidigt som paret får möjlighet att åter säga sitt JA till varandra. Men som sagt; detta har jag virkat i hop själv, och det ingår egentligen inte alls i ritualet för kyrklig välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap.
  • sokkerstruten

haha nej det skulle jag inte göra! Men man kan ju kolla om han har nått liknande att säga eller om han har något förslag...
    En till präst skrev 2009-01-16 22:30:31 följande:

Ja, jag tycker det.Men ta nu för allt i världen inte den och tvinga den på "er" präst om h*n inte tycker den är bra. :-0
  • sokkerstruten

Hej! En fråga!

Får man använda den gamla versonen av Fader Vår? Gillar den bättre...

• sokkerstruten

ok! jag är född 84 och lärde mig Fader Vår i konfirmationen, den sitter lixom fastpräntad i huvudet...

Tycker den andra är konstig...:)

Jeez skrev 2009-01-23 20:39:42 följande:
    Det kan se lite olika ut, i vissa församlingar så har man tagit policybeslut om att bara använda versionen från -81. I andra (de flesta) så föredrar man Vår Fader men om någon insisterar så går Fader vår bra.Enkelt sätt kan man ju säga att alla är fria att be på "sitt språk", dvs om någon föredrar Fader Vår-översättningen så ber h*n den, om någon ber "Our Father" så ber h*n den osv -och det går bra samtidigt.
Svar på tråden Fråga prästerna 6