Inlägg från: Saggezza |Visa alla inlägg
  • Saggezza

Fråga prästerna 6

Jag har en fråga angående solosång, vi har valt att inte ha med texten på den sång vi har valt. En barndomsvän till mig ska spela den på tvärflöjt är det okej att lägga upp det så? Möjligtvis var det en dum fråga men efter att ha läst lite här så började jag fundera...

• Saggezza

Kjell Präst skrev 2009-01-26 10:02:56 följande:
    Javisst går det bra att ha musiksolo istället för sångsolo.

Tack så mycket för svaret då slipper jag oroa mig för den iaf. Vi har valt en Eros Ramazzotti-låt bör man ha med sig en översättning på texten för att passa in den bra i vigseln eller är det hugget som stucket??

• Saggezza

Jag antar jag sover under en sten för jag har missat det här med kyrkan och vigselrätten. Kan någon upplysa mig om vad som händer och hur läget ser ut...

• Saggezza

Kjell Präst skrev 2009-01-28 04:09:15 följande:
    Den här röran vågar man knappt ge sig in i Men det som händer är ju att det finns ett förslag till riksdagen om att äktenskap ska kunna ingås mellan även mellan par av samma kön - och inte, som idag, enbart mellan par av olika kön. Eftersom uppfattningarna om huruvida detta är bra eller ej - i Svenska kyrkan och andra trossamfund - går isär, och vissa präster och pastorer inte vill tvingas att viga homosexuella, så diskuteras det både från kyrkligt och politiskt håll om Svenska kyrkan och andra trossamfund ska avsäga sig, alternativt fråntas, vigselrätten. Om det sker skulle man i så fall, som i de flesta andra länder, inte längre kunna vigas i kyrkan. Den juridiska vigseln sker då borgerligt. Därefter får den som vill ha en välsignelseakt i kyrkan. Ungefär så ser det ut just nu.

Vilket håll lutar det åt? Ska man alltså behöva ha en back-up plan redo? Jag som vill vigas i kyrkan!

• Saggezza

Jeez skrev 2009-01-28 09:15:34 följande:
    Man behöver nog inte vara orolig. Det finns inte tillräckligt många vigselförrättare (och länsstyrelserna kan inte processa tillräckligt många innan "utifall att") så blir det förmodligen en övergångsperiod av något slag i så fall, säkert över något år. Dte är min gissning efter att ha hört diskussioner under utredningens gång.Det man kan fundera på är ju vad man anser vara det viktiga. Ceremonin eller pappersskrivandet. En kyrklig vigsel kan du ju alltid ändå ha (bara det att man måste göra det juridiska först).

Då får jag hoppas för vår skull att det blir en övergång isf. Jo jag vet att man kan ha en välsignelse efter det att man gift sig borgerligt men vi har ju valt kyrkan för att vi vill gifta oss inför Gud och inte inför någon kostymnisse i kommunhuset så för mig är det iaf viktigt att ha vigselcermonin i kyrkan. {#lang_emotions_undecided}

• Saggezza

MolsonCanadian skrev 2009-01-28 11:56:38 följande:
    Fast det är det en vigsel inför Gud om man tänker sig att ge Gud vad som Gud tillhör och kejsaren vad som tillhör kejsaren. Har haft den här diskussionen med några präster och de har efter lite funderingar kommit fram till att man inför Gud är gift även utan den juridiska delen.

Mycket väl att det går enligt vissas åsikt att vara gift inför Gud även utan den juridiska delen men vi vill gärna vara gifta inför Gud med den juridiska delen. {#lang_emotions_smile}

• Saggezza

Timba skrev 2009-02-09 10:50:50 följande:
    Med risk för att låta som en glädjedödare...men hur tar kläderna, ffa vit brudklänning, såpbubblor och rosblad? Kanske inte spelar någon som helst roll men om 100 pers blåser såpa eller kastar blad? Håller med en till präst att det är läckert med bubblor. Det ser så romantiskt ut när brudparet omringas av skimrande bubblor. Och så slipper de/man hårt ris i ansiktet och på frissan.

Vad jag har kollat på så ska de vara något som gör att de här bubblorna inte ska avge fläckar, hur det är med det sen har jag ingen aning om...

Svar på tråden Fråga prästerna 6