Inlägg från: Luucie |Visa alla inlägg
  • Luucie

Fråga prästerna 6

De här frågorna kanske har kommit upp tidigare...men

Måste man säga varandras mellannamn?

Och vad är bibeltexter..alltså kan jag få några exempel? Jag fattar att det är texter ur bibeln.. men vilka då?

• Luucie

Tack vad snälla ni är som hjälper oss okunniga

• Luucie

Ursäkta men nu blev jag lite nervös...för jag fattade inte riktigt?!

Vi ska gifta oss i Finska Kyrkan i Sverige. Han är medlem i Svenska kyrkan men inte jag. Problem eller?

• Luucie

Hej! Vad bra att denna tråd kom fram...jag hittade den inte!

Tänkte bara höra vad ni präster tycker om överlämning av bruden av en annan än pappan?
    Det kan vara en syster eller bror eller en morbror eller vem som helst som går tillsammans med bruden fram till altaret...

Är det ok? eller beror det på anledningen, eller vad?

• Luucie

Får man välja en psalm på engelska istället för svenska?
    Tex Amazing Grace?

• Luucie

Sen hade jag en till fråga som jag tror försvann i en annan diskussion...Jag undrar hur ni präster här på BT ställer er till att man vill gå fram till altaret med tex sin syster eller bror..eller en tärna istället för sin blivande man?

• Luucie

Kjell Präst skrev 2009-01-31 14:29:10 följande:

Jag svarade, kolla inlägg 626!
    Oj, missade Tack!
  • Luucie

Jag har varit på två vigslar när bruden blir framförd till sin blivande. En gång av mamman och en gång av pappan.

Det var ett så otroligt rörande ögonblick att se paren när de fick se varandra för "första" gången.
    Jag glömmer det aldrig, just det ögonblicket. Och jag har pratat med dem efteråt och de säger samma sak.

Om man vill uppleva det är det bättre att gå in själv då?

• Luucie
    Duchess skrev 2009-01-31 15:36:52 följande:
    Kan inte brudgummen ledas in av sin mamma?
    Jo i vårat fall får det nog bli så för jag har ingen pappa...

Nej men det är nog som Kjell Präst säger...mycket fokus på bruden...och jag som är en dramaqueen av rang vill väl inte gå misste om detta tillfälle
    Usch vad ytlig man är...

Nej faktiskt så blir det nog så att vi går in tillsammans.
    Men jag bara undrade...

Hade en tanke på att gå med syrran...för att jag gick med henne när hon gifte sig. Vi har bara varandra liksom och då vore det på något sätt trevligt att hålla henne i handen...
  • Luucie
    älskarlivet skrev 2009-02-12 21:20:49 följande:
    Jag var med om en olycka i höstas, fick en spricka i knät och är fortfarande inte återställd. Kan inte resa mig upp om jag satt mig på golvet och kan inte sätta mig på huk. Att knäböja då funkar inte heller för mig, för då kommer jag gå och oroa mig för det hela dagen.Jag vet inte hur mitt knä kommer fungera just den dagen, även om det säkert är bättre i knät då än vad det är nu.. Jag kommer ändå tänka på det hela dagen och oroa mig för det och i värsta fall kan jag kanske inte ta mig upp utan hjälp (och knappt ens med hjälp) etc.
    Usch, det låter jobbigt! Hoppas att det går bra och kanske kan ni prata med prästen och slippa?

Själv ser jag fram emot just den delen...skulle gärna vilja lägga mig där framme direkt när vi kommer in, för jag kommer nog att vara så nervös att benen skakar
Svar på tråden Fråga prästerna 6