Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Fråga prästerna 6

stinamedk skrev 2009-01-03 11:10:21 följande:
    Hej hej!Jag och min fästman ska gifta oss i sommar och vi tror på olika saker. Jag kommer från en kristen bakgrund och han är ateist.Han vill därför inte "lova inför Gud" och allt sånt, eftersom han inte tror på Gud. Men jag vill inte vigas borgerligt. Så vi behöver en person som kan utföra en lite annorlunda vigsel. En vigsel där vi båda blir nöjda och där ingen av de andra som är där känner sig obekväma.Nu är ju du/ni präster som följer särskilda ritualer i vigseln, men vet nån hur det är med pastorer från frikyrkliga samfund. Följer de också vissa ritualer?Kan man lösa en sån här vigsel på nåt sätt?Tack tack och God fortsättning.
    Vart bor du någonstans? Jag vet att det finns en borgerlig vigselförrättare i Göteborg som brukar ha en del kristna inslag i sina vigslar, det kanske skulle kunna vara något?
  • Tooticki
    felines skrev 2009-01-08 20:20:18 följande:
    Vi skulle vilja gifta oss katolskt i italien. Påsken är ju praktisk med ledighet men hur är det med högtidsdagarna. När under påsken, om alls, kan man ha vigseln?/Felines
    Det får du nog fråga en katolsk vigselförrättare, i Italien! Lycka till!
  • Tooticki
    jannitösen skrev 2009-01-09 10:07:04 följande:
    En fråga: Jag och min sambo har hela tiden varit inställda på att gifta oss utomhus.Men ju närmare bröllopet kommer desto mer osäker börjar jag bli.Vill fortfarande gifta mig utomhus,om vädret tillåter, men vill så gärna att min gamla konfirmations präst viger oss,iställer för någon på kommunhuset som man aldrig har träffat.Tror ni en präst skulle gå med på att viga utanför kyrkan?Vore tacksam för svar! :)
    Fråga honom, bara han som kan svara på det. Glöm dock inte att en vigselgudstjänst skiljer sig mycket från en borgerlig vigsel. Det finns flera obligatoriska inslag.
  • Tooticki
    jennnnny skrev 2009-01-09 11:31:24 följande:
    Hej Jag skall gifta mig nu den 14 februari, har ännu inte träffat prästen och gått igenom allt, men vill gärna bestämma psalmer låtar mm. HUr många psalmer, musik mm är det man måste ha? Vi skall gifta oss ensamma endast med vittnen och våra barn. Då känns det lite överflödigt med en massa "underhållning". Och hur gör man då med psalmerna, är det vi två och prästen som sjunger eller?
    Psalmerna är inte "underhållning" för det första, för det andra är det minst två psalmer som ingår i en vigselgudstjänst.
  • Tooticki
    prickig skrev 2009-01-14 17:29:42 följande:
    Jag har en sak jag funderat lite över hur det går till vid ett svenskt bröllop.Då min sambo är från Kanada har jag varit på bröllop där flera gånger samt även ett bröllop på Irland. Då ingår alltid på slutet av cermonin "signing of the registry" dvs brudparet, vittnena och prästen skriver under papprena. Detta brukar oftast göras vid ett litet bord, ofta dekorerat med blommor, bruden sitter ned och så tas det en himla massa kort. Ofta kanske solisten sjunger under tiden och därefter är det slut på vigseln, brudparet går ut ur kyrkan osv.Nu har jag bara varit på ett bröllop i Sverige och det var när jag var 12 år så jag var väl inte helt uppmärksam och minnet kan ju svika men jag kan då inte minnas att nåt liknande skedde och har heller aldrig hört någon nämna det.Så min fråga är, behöver man inte skriva under några papper här i Sverige eller sker det bara mer i skymundan så att säga.
    Ni skickar efter en hindersprövning innan bröllopet som prästen sedan skriver på och skickar in, inget "signing of the registry" sker i kyrkan.
  • Tooticki

Kjell Präst skrev 2009-02-11 09:50:37 följande:

I Höga Visan står skrivet:Stark som döden är kärleken,lidelsen obeveklig som graven.Dess pilar är flammande eld,en ljungande låga.Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken,floder kan inte svepa bort den(Höga v 8:6-7)
    Den hade vi, den är så vacker! Vi inkluderade även strofen innan detta stycke.
  • Tooticki

Burre Präst skrev 2009-02-16 10:15:37 följande:

Om man räknar in den gången vi fick vänta 45 minuter på bruden så var det en timme och en kvart, annars är den längsta jag haft 45 minuter där det var tre psalmer, två solosånger och diktläsning inlagt.
    Hur kom det sig att bruden var försenad?
  • Tooticki
    Svanboet skrev 2009-02-16 10:45:09 följande:
    Det undrade jag också men det finns så mycket som kan hända så jag tänkte att det var nog inte avsiktligt att vara försenad till sin egen vigsel.
    Det tror inte jag heller, men kan alltid vara roligt att veta!
  • Tooticki

En till präst skrev 2009-02-16 10:47:57 följande:

I vissa kulturer finns det en avsiktlig försening som har att göra med att bruden inte ska verka alltför angelägen om att gifta sig. Därmed är det lite "fint" att komma sent.
    Coolt! Kan du ge exempel på en sådan kultur?
  • Tooticki

Vi fotades 1 timma innan i närheten av kyrkan. Så vi började fotas vid kyrkan och flyttade oss sedan längre och längre bort så när gästerna började komma så kunde de inte se oss men vi kunde hålla koll på dem. Sen gömde vi oss i lokalen där vi hade vår mottagning efteråt de sista 7 minuterna.

• Tooticki
    Tooticki skrev 2009-02-16 12:33:00 följande:
    Vi fotades 1 timma innan i närheten av kyrkan. Så vi började fotas vid kyrkan och flyttade oss sedan längre och längre bort så när gästerna började komma så kunde de inte se oss men vi kunde hålla koll på dem. Sen gömde vi oss i lokalen där vi hade vår mottagning efteråt de sista 7 minuterna.
    Men! En sak blev jag lite fascinerad av. Den kyrka vi gifte oss i har ingången på kortsidan, där står vi under klockringningen och håller varandra krampaktigt i händerna med de stängda dörrarna in till kyrkan framför oss. Då kommer det en kvinna i 50-årsåldern och tränger sig förbi oss och säger "ja, jag ska bara titta på kyrkan" och öppnar dörren och går in. Jag är med på att kyrkan är öppen för allmänheten och bla bla men lite dåligt att hon inte förstod stundens allvar så att säga!
  • Tooticki

Kjell Präst skrev 2009-02-17 04:17:20 följande:

Jepp, det ska väl vara gjort på en kafferast Vi tror alltså, att Gud är en enda. Det finns bara en Gud, och inga smågudar runtomkring eller så. Gud är en enda. Men Gud visar sig på tre olika sätt: Fader, Son(Jesus) och Ande. Man brukar ibland göra jämförelsen med vatten som alltid är vatten men kan finnas i tre olika former: vatten, is och ånga. När vi möter Gud som skaparen av allting är det Fadern vi möter. När vi möter Gud som den människa som kan dela våra jordiska, mänskliga villkor är det Sonen, Jesus, vi möter. När vi möter Gud som den goda kraft som finns i alla människor, den kraft som ger människorna möjlighet att göra Guds vilja på jorden, är det Anden vi möter. Vi menar att Gud en gång för sisådär tvåtusen år sedan ville komma ännu närmare människorna, dela deras villkor - och därför kom ner till oss som människan Jesus från Nasaret. Jesus var, brukar man säga, helt och hållet Gud men också helt och hållet människa. När Jesus spikades upp på korset led han på riktigt, som en människa. Han dog som en människa. Det var alltså inget fusk i lidandet, Gud vet vad det vill säga att lida. Samtidigt kunde döden inte hålla fast den gudomlige Jesus utan han uppstod från de döda. Jesus var helt och hållet Gud, han hade förmågan att göra underverk, berättas det, och kanske rentav gå på vatten (detta med underverken och vattenpromenaden väger, precis som jungfrufödseln, olika tungt bland olika kristna). När Jesus gick på jorden var han alltså inte bara en förklädd Gud. Han var verkligen människa, men inte bara en god och duktig människa utan Gud själv. När Jesus lämnade jorden och återvände till himlen skickade Gud istället Anden för att ändå alltid kunna vara närvarande i våra liv.Ungefär så skulle jag beskriva det klockan kvart över fyra på morgonen
    Väl formulerat!
  • Tooticki

Kjell Präst skrev 2009-02-17 12:55:11 följande:

Om du lämnar mig nu skrev 2009-02-17 12:49:36 följande:
    Det är omöjligt att svara på. Vid ett dop är psalm 248 "Tryggare kan ingen vara" absolut vanligast. Vid en begravning sjunger man extremt ofta psalm 297 "Härlig är jorden", 249 "Blott en dag" eller 190 "Bred dina vida vingar". Vid en vigsel finns ingen lika "vanlig" psalm. Två vigselpsalmer som jag brukar rekommendera är nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och 411 "Gud har omsorg om vårt släkte". dessa är inte så välkända men däremot relativt lättsjungna även om man inte har hört dem tidigare. Sedan finns förstås julpsalmerna om vigseln gäer rum i jultid och sommarpsalmerna om det är en sommarvigsel.
    Bra exempel, de hade vi
  • Tooticki
    Aleta skrev 2009-02-17 19:09:38 följande:
    Jag med, jag blev lite besviken, vår präst avrådde faktiskt från den.Måste jag vänta tills jag dör innan jag får höra den?
    Vår organist gjorde det med. Älskar den psalmen och dessutom är det en som många faktiskt kan! Min svärfar är begravningsentreprenör så vi besparade honom denna association vid vårt bröllop, men tråkigt är det!
  • Tooticki
    Aleta skrev 2009-02-18 08:56:06 följande:
    Tooticki och Passionsblomman, vi startar en ny proteströrelse!Blott en dag åt folket! (Som lever.)
    Jag kan fixa plakat
  • Tooticki

Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:08:56 följande:

Jag kan fixa ett kyrktorn att sätta upp dem i
  • Tooticki

Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:37:57 följande:

EXTRA: BRÖLLOPSTORGETCHOCKEN: Biskopar avgår efter massiva protester mot att "Blott en dag" används enbart på begravningarAleta talar ut: "Det var min idé alltihop"
    Moahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!
Svar på tråden Fråga prästerna 6