Inlägg från: älskarlivet |Visa alla inlägg
  • älskarlivet

Fråga prästerna 6

Fast det kan ju ändå vara bra att veta vad man vill ha för psalmer och texter och ev solosånger, kan jag tycka i alla fall..

En till präst skrev 2008-11-20 21:01:57 följande:

Ni behöver inte alls vara förberedda - inte ens vad det gäller psalmerna. Tänk på att för prästen är vigseln ännu en vigsel, vi har rutin och vet precis vad som behöver tas upp. Brudparet behöver bara veta att de vill ha varandra när de kommer till vigselsamtalet. Resten kommer prästen fråga er om.
  • älskarlivet

Fast jag har varit aktiv i svenska kyrkan sedan jag var liten, min m2b har inte det, men jag sjunger psalmer och läser texter för honom här hemma så vi ska ha full koll redan innan vi kommer till prästen. Vi kommer också ha organist som jag känner och också präst som jag känner, blir personligare så.

En till präst skrev 2008-11-21 10:49:33 följande:

Vill man ha solosånger är det såklart bra att man vet om vilka de är. Men vad det gäller psalmer så är det bara viktigt att ha valt om man känner till många psalmer och har svårt att bestämma sig. Annars kan ju normalt prästen de flesta psalmer och kan lotsa er. Det samma gäller Bibeltexter.Vet inte hur andra präster gör, men jag brukar göra så här:Först börjar jag med att ta reda på vilka personer brudparet är, hur de träffats, hur deras gemensamma historia ser ut, vad de förväntar sig av äktenskapet och slutligen lite "basfakta" om förutsättningarna för vigselgudstjänsten.Det gäller hur många gäster de har, om de har vänner som ska ha uppgifter, tärna, marskalkar, ev barn som ska vara med och om det ska vara solosånger eller annan extra musik.Sen kollar jag om de har psalmönskemål, provsjunger några psalmer om de är osäkra på melodin, och låter dem välja.Därefter går jag igenom handbokens ordning med alternativ så de kan välja hur de vill göra vid löftena och om de föredrar sjungen eller läst förbön och allt sånt, och då tittar vi också på Bibelorden och kollar om någon vän eller släkting ska läsa dem.När vi gått igenom hela vigseln i boken brukar vi göra en "provgenomgång" dvs öva att gå in i kyrkan, att knäfalla, vända sig och annat. Då kollar vi var det är lämpligt att solist och ev fotograf har sina platser i förhållande till brudparet och var de tar vägen efter vigseln medan gästerna går ut.Tja - detta tar ca 1.5 timme och därefter har brudparet full koll. Det enda jag begär av brudparet är att de vet att de vill gifta sig och att de har hindersprövningen med sig.
  • älskarlivet

Jag skulle inte vilja gifta mig i en kyrka jag aldrig varit inne i.. Man måste ju gilla kyrkan också, eller för mig och min m2b är det viktigt.

En till präst skrev 2008-11-21 10:56:42 följande:

Visst. Och i ert fall är det självklart att göra på det här sättet. Men de flesta brudpar är inte kyrkligt aktiva och kan inte så många psalmer. Många brudpar som kommer till mig har inte ens varit inne i kyrkan de ska gifta sig i.Då är det lite onödigt att de lägger massor av tid och kraft på att ta reda på sådant som prästen ändå är utbildad för att hjälpa dem med.
  • älskarlivet

Det tas inte upp kollekt vid vigslar. Däremot om det är en dopgudstjänst som är i en högmässa eller liknande så tas det upp kollekt.

Nancy Drew skrev 2008-11-29 11:26:05 följande:

En fråga från en som inte ska gifta sig i kyrkan med undrar ändå:Tas det upp kollekt vid vigselgudstjänster? Vart går den i så fall, och vem bestämmer ändamålet?Hur är det vid dopgudtjänster?Har för mig att det inte togs upp kollekt på en begravning jag var på, men jag var så omtumlad att det mycket väl kan ha gjorts men att jag inte kommer ihåg det. Finns det generella regler för vid vilka gudstjänster där det tas upp kollekt? (Så att man har koll när man blir inbjuden nästa gång...).
  • älskarlivet

MEn sen kan man väl ha kvar längre om man betalar för det? Det finns ju många gravar som är bra mycket längre än 50 år.

allehanda skrev 2008-11-29 12:58:34 följande:
    Du har lite fel men skall försöka reda ut det.Gravrätt varar normalt i 25 år ,detta finns i kyrkoförordningen.Alltså när personen begravs så reserveras graven för den personen i 25 år och om det under tiden begravs fler på samma gravplats så förlängs detta NATURLIGTVIS så att sista begravda person har sina 25 år.Sedan till undantagen,det finns många församlingar som har 50 år som gravrättstid och samtidigt så finns det många församlingar där man kan förlänga gravrättstiden(tag kontakt med pastorsexpeditionen).Vad händer med kvarlevorna?Jo eftersom vi i Sverige inte balsamerar ,utan bara i sällsynta fall, så finns det inte mycket kvar efter gravrättstiden gått ut.Kvarlevorna finns kvar när/om graven tas ut till ny gravplats av någon annan,kvarlevor flyttas inte.I min församling så lämnar vi inte ut en gravplats där någon jordbegravts till en ny jordbegravning förrän efter 50 år men till en kremationsbegravning så låter vi det "bara" gå 25 år.
  • älskarlivet

Min farfar begravdes för 41 år sen, hans grav finns fortfarande kvar!

Emmeli o Markus skrev 2008-11-29 23:47:47 följande:

jag hoppar tebax hit..25 år.. oj..Min syster dog när hon var 15 år och begravdes. Så när hon skulle blitt 40 så kommer inte vi ha nån grav att gå till längre?? eller har jag fattat fel? *upprörd* Jag kommer ju vilja gå till graven så länge jag lever! Lika så med min pappas grav.. han dog när han va 32 dvs 18 år sen.. har jag bara 7 år till att besöka hans grav? Min syster o pappa ligget inte i samma grav.. Jag hoppas verkligen att jag fattat fel! *snyft*
  • älskarlivet

Nej, mkan kan inte stänga ute någon från en vigselgudstjänst. Det är en offentlig gudstjänst dit vem som helst är välkommen.

Wiimii skrev 2008-12-16 20:47:08 följande:
    Det upptod en fråga i en annan tråd som ni präster säkert kan svara på. Är en kyrklig vigsel en "offentlig gudstjänst", får alltså vem som helst komma till en vigsel trots att man inte har någon anknytning till vare sig brud eller brudgum?Kan man stänga ute någon? Eller "låsa dörren"?
  • älskarlivet

Jag har faktiskt varit med om en vigsel där de knappt ville släppa in mig, förrän jag berättade att jag var solisten...

En till präst skrev 2008-12-16 21:12:53 följande:

Jag har i o f aldrig upplevt något "problem" med att vigslar är offentliga och att brudpar velat stänga ute någon. Däremot förekommer det då och då vid begravningar att släktingar som hatar varandra försöker göra begravningen "privat", dvs bara för den del av släkten som de tål.
  • älskarlivet

Jag hade varit inne och repat och sen gått ut för att gå på toaletten, sen blev jag stoppad av en man på vägen in, som jag tror var brudens far eller något liknande...

När jag kom in störde jag inte alls, var kanske 10 minuter kvar till vigseln, så gästerna höll på att sätta sig på sina platser..

En till präst skrev 2008-12-16 22:14:30 följande:

Va??? Det låter mysko...Men få se - om Du var solisten kanske Du var där väldigt lång tid i förväg och något annat just pågick som de var rädda att Du skulle störa?
  • älskarlivet

Nej, det var inte vaktmästaren eller någon som stod i dörren och sa stopp, då hade det varit en helt annan sak, för något sådant gör de inte utan anledning. Det här var en gäst som sa stopp till alla som inte tillhörde brudparet..

En till präst skrev 2008-12-16 22:21:58 följande:

Ok, men DET förklarar saken. Då var det alltså ingen kyrkans personal som stoppade Dig, utan brudens far som självsvåldigt tagit på sig rollen som dörrvakt. Det var fel.
Svar på tråden Fråga prästerna 6