Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Fråga prästerna 6

Det är ju en jättefin psalm! Den handlar inte om döden utan om livet, och det finns inte en massa speciella begravningsditten och datten. Precis lika lite som det finns begravningsblommor.

Audrey H skrev 2008-11-21 12:53:11 följande:

Funderar lite pà psalmer. är det sà att härlig är jorden inte passar sig pà en vigsel dà den är sà vanlig pà begravningar?
  • passionsblomman

Jaså- du är inte bara tandläkare- du är arkeolog också!!!

didis skrev 2008-12-03 12:14:47 följande:
    En till präst skrev 2008-12-03 11:43:57 följande:
    Jo, att hantera en nära avliden släkting/väns skelettdelar skulle förståss vara känslomässigt på ett annat sätt än arkeologiskt material (som vi ju inte alls hanterar lika vördnadsfullt utan ställer ut på museum till allmän beskådan). Någonstans övergår med tiden en medmänniskas kvarlevor till att vara allmängods, rent av en del av vårt kulturarv. När det sker är inte lätt att veta. Medeltida skelett - betraktas inte som personer utan som museiföremål men kan man hantera skeletten efter den uppgrävda 1700-talskyrkogården likadant?Intressant fråga utan givna svar.I våras sa en präst i tv (appropå Uppdrag granskning om kistkrossning på kyrkogårdar) att det inte finns någon tidsgräns för hur länge vi skall betrakta resterna som människor. Just då var jag och grävde ut en stenålderboplats så vi diskuterade hans synsätt mycket, det skulle innebära stora problem, för landets alla arkeologer...
  • passionsblomman

Får man det utan att vara katolik själv? eller det är ni kanske förstås...

felines skrev 2009-01-08 20:20:18 följande:
    Vi skulle vilja gifta oss katolskt i italien. Påsken är ju praktisk med ledighet men hur är det med högtidsdagarna. När under påsken, om alls, kan man ha vigseln?/Felines
  • passionsblomman

Hi hi, jag har varit på bröllop med riktigt stortjutande brud(medföjden att resten av församlingen tjöt rätt mycket också kan jag tillägga...)
    Vad göra? Tja, Ta och fräsa rejält, ta ett djupt andetag och samla ihop sig...

Vill nu skrev 2009-01-19 19:37:09 följande:

Ha ha ha, kunde ha varit mitt inlägg! Så kommer det att bli för mig!! Värsta är ju att jag gråter så fruktansvärt att jag nästan inte kan prata!Har ni präster varit med om det nån gång? Hur gör man då? Löftena måste ju uttalas!
  • passionsblomman

I de flesta fall brukar de väl vara så att kantorn spelar?

måjs skrev 2009-01-20 18:43:07 följande:
    Om man vill ha någon som spelar piano i kyrkan måste man fixa det själv eller finns det någon från kyrkan som kommer att spela isåfall?
  • passionsblomman

I år kommer det att vara Hallelujah!

En till präst skrev 2009-01-20 20:59:07 följande:

Psalmer: 201 En vänlig grönska och200 I denna ljuva sommartidSå om man inte vill vara som tusentals andra brudpar kan man ju välja något annat som också passar på sommaren, tex11 O Store Gud202 Det blomster som i marken bor eller752 Över berg och dalSånger varierar från år till år, men förra året var det Ted Gärdestads "För kärlekens skull" på typ varannan vigsel som jag hade. På de andra var det "Det vackraste"....
  • passionsblomman

Ja, jag menar den som nu finns i hur många varianter som helst och som har egna trådar här på Bt och som har fått specialbrudparsanpassad (känn på det ordet ) text.

Själv älskar jag den både med Leonard Chohen himself, och i versionen som Jeff Buckley(may he rest in peace) gör. Sagolikt vacker.

Numera börjar det bli varning på sönderspelning, men det är väl ett gott betyg till Cohen I guess...

Israelvarianten hade annrs kanske kvalat in på att man valt PERSONLIGT och UNIKT eller ?

Burre Präst skrev 2009-01-20 21:11:32 följande:

Jag antar att du inte menar Israels Eurovisonsschlager utan den här modernare slagdängan. Men den som vill ha den på en vigsel har väl knappast lyssnat till själva texten i så fall...
  • passionsblomman

Just det!

En till präst skrev 2009-01-20 21:33:46 följande:

Absolut!!! Men det vanligaste för att åstadkomma PERSONLIG och UNIK touch är väl annars att ta låtar ur någon film som kommit ut under de sista 12 månaderna?
  • passionsblomman

EXAKT så resonerade min farmor! På pricken!
    När jag sa "men älskade lilla farmor, jag vill ju få plantera och lägga blommor och prata med dig" så grät hon och ändrade sedan så hon och farfar skulle ha sten och allt. Det var väldigt skönt, för ett år senare var de båda döda.

Jeez skrev 2009-01-23 21:55:40 följande:
    I grunden så tolkar man det så att en person som valt att inte vara med i kyrkan inte heller vill ha en kyrklig begravning. Liksom en kristen säkert vill ha en kristen begravning även om alla anhöriga är ateistiska. Det handlar ju om respekt för den dödes vilja. Om anhöriga ändå vill ha en kyrklig begravning så är det kyrkoherden som ska lyssna till dem hur de resp. den döde tänker/tänkt och sedan tar beslut.Men jag uppmanar alltid alla att prata om hur man vill ha sin begravning och allt annat runt omkring. Om så bara för att säga att "ni får bestämma själva". Jag har mött familjer som vill ha en grav med gravsten åt mormor fast mormor uttryckligen skrivit att hon vill bli spridd och när man resonerar kring det så visar det sig att mormorn haft nån grav att ta hand om som hon inte ville ha hand om och hon "vill inte vara till besvär". Så då ska man tolka vad som är "till besvär" och vad hon egentligen menade... Så prata om det, om vad som är viktigt för er och vad som inte är viktigt!!!
Svar på tråden Fråga prästerna 6