Inlägg från: Burre Präst |Visa alla inlägg
  • Burre Präst

Fråga prästerna 6

Fairytales: Här är det förstås fråga om vad er präst och musiker anser, men jag skulle själv kunna tänka mig att använda en "gammal" psalm, dvs en som inte finns i den senaste psalmboken. Men enklast är förstås att fråga er vigselpräst hur denne ställer sig.

• Burre Präst

cameo: Visst går det att lägga in dikt- och textläsningar på engelska. Jag har haft flera vigslar där vi blandat språken och tagit en del "viktigare" saker på båda språken. Hela Svenska Kyrkans vigselordning finns på engelska.

Jag skulle också tycka att det är OK att ta med en engelsk psalm även om den inte finns i svenska psalmboken, eftersom det är ganska få som finns på båda språken.

• Burre Präst

Kjell Präst skrev 2008-12-03 08:03:25 följande:

Vet inte exakt vad som gäller, men nog tror jag att man får strö aska i havet. När det gäller den andra frågan så är det ju så att någonstans måste man ju göra av askan, man kastar ju inte gärna bara bort den. Man får heller inte gravsätta den på egen tomt (eftersom någon annan kan flytta in där så småningom och kanske inte uppskattar att ha en grav på tomten). Men i en minneslund kan man ju strö askan. Då finns ingen grav, ingen enskild gravplats - man får vila på en plats där många andra också vilar, och någon gravskötsel krävs inte.
    Man får strö askan i havet och i älvar, men bara efter tillstånd från länsstyrelsen. Detta tillstånd kan inte ges i förväg utan först efter en persons död. Man kan också få tillstånd att t.ex sprida askan i fjällen, men jag vet att många samebyar har reagerat mot detta.
  • Burre Präst
    didis skrev 2008-12-03 11:37:52 följande:
    Det är tyvärr så att vi är väldigt ovan vid "mänskliga kvarlevor" idag och långt ifrån alla ha ens sett en död människa.Det är förståss opraktiskt om det flyter iland skelettdelar eftersom det skulle bli polisutredning etc men EGENTLIGEN är en bit skelett bara mineraler och lite organiskt material och skiljer sig inte nämnvärt från kycklingbenet vi just kastat i komposten.Det som skiljer mänskliga kvarlevor från andra djurs är att det finns en historia och minnen förknippat med dem och därför, för de efterlevandes skull, förtjänar de mer respekt.
    En liten detalj bara: När en död människa har kremerats så mal eller skakar man sönder de eventuellt kvaravarande bitarna så att det som läggs i urnan är ett dammliknande stoft. Några skelettdelar är det inte fråga om.
  • Burre Präst

T RO: Man kan ha en borgerlig jordfästningsceremoni. Det finns borgerliga begravningsförrättare i alla kommuner, men man behöver faktiskt inget förordnade för att hålla i en sådan ceremoni.

Begravningsplatser utan religiös anknytning finns det inte många av, men inget hindrar ju att man begravs på en kyrkogård i en grav utan religiösa markeringar.

• Burre Präst

Nina och Richard: De första 325 psalmerna i Svenska Kyrkans psalmbok är ju gemensam med de flesta samfund i Sverige, så chansen finns ju att hitta där.

Men annars ser jag inte något direkt hinder mot att använda sånger ur "Segertoner" eller "Psalmer och Sånger", men jag skulle nog, om vigseln hålls av en präst i Svenska Kyrkan helst vilja ha 2 psalmer ur SvK psalmbok.

• Burre Präst

Felines: Somliga katolska präster vill inte viga par som inte innan vigseln genomgått vigselundervisning. Denna kan vara upp till ett år lång så det är nog bäst att du hör med prästen på orten ni tänker er att gifta er.

• Burre Präst

Jag fick förfrågan om vigsel på påskdagen för några år sedan, sen visade det sig att de menade påskafton men inte hade koll päå vad dagarna heter.

När jag då förklarade att kyrkan är kal på påskafton, dvs ingen altarduk, inga blommor, inga ljus och att ingen klockringning fick förekomma så insåg brudparet att det inte var en optimal dag för vigsel.

• Burre Präst

norgejente: Ersättning till "egen" präst är en knepig fråga. Som präst ska man egentligen inte ta betalt för tjänster man gör utanför jobbet; prästvigningen tillhör inte prästen utan kyrkan. Det enklaste är om församlingen där ni ska vigas kan anställa prästen för just den vigseln, men många församlingar vill inte göra så. Hör med er vigselförsamling först alltså.

Framför allt tycker jag inte att ni ska betala svart! Sådant ska inte förekomma bland präster! En liten reseersättning kan man tänka sig, men inga svarta pengar.

Vad gäller er egen medverkan i vigseln så är ni ju redan huvudpersoner, eller hur? Vill ni nu göra lite mer så är i första hand vigsellöftena en möjlighet; dels finns det alternativa löften i handbioken som ni läser själva utan att prästen läser före. Möjligheten finns också att formulera egna löften, bara ni inte tappar bort att löftena skall innehålla att ni skall älska varandra tills döden skiljer er åt, alltså inget om "för evigt" eller "tills livet skiljer oss åt" eller liknande.

• Burre Präst

Hehe, ni fick två svar. Fast i stort sett likadana!

• Burre Präst

Blina: Den skiljer sig på så sätt att frågorna, löftena, ringväxlingen och tillkännagivandet utgår, eftersom brudparet då redan är gifta.

• Burre Präst

Om mannen inte ska ha någon vigselring så är det bara brudens vigselring som används. I de fallen brukar mannen låta gravera in även vigseldatum i sin ring.

Om man inte har någon förlovningsring utan endast vigselringar så finns det ju inget förlovningsdatum att gravera in så då blir det väl bara namn och vigseldatum. Eller missförstod jag frågan nu?

• Burre Präst
    passionsblomman skrev 2009-01-20 21:08:31 följande:
    I år kommer det att vara Hallelujah! En till präst skrev 2009-01-20 20:59:07 följande:
    Jag antar att du inte menar Israels Eurovisonsschlager utan den här modernare slagdängan. Men den som vill ha den på en vigsel har väl knappast lyssnat till själva texten i så fall...
  • Burre Präst
    altervattnet skrev 2009-02-15 20:12:04 följande:
    hur lång är den längsta vigseln du har hållit? ( minuter)
    Om man räknar in den gången vi fick vänta 45 minuter på bruden så var det en timme och en kvart, annars är den längsta jag haft 45 minuter där det var tre psalmer, två solosånger och diktläsning inlagt.
  • Burre Präst
    Tooticki skrev 2009-02-16 10:43:53 följande:
    Burre Präst skrev 2009-02-16 10:15:37 följande:Hur kom det sig att bruden var försenad?
    Det var nog en kombination av överoptimistisk planering och överambitiös frissa.

Ingen i brudföljet var annars speciellt förvånade kan jag ju säga.
  • Burre Präst
    SochK skrev 2009-02-18 21:11:19 följande:
    Jag undrar om det finns någon mer variant att välja framme i kyrkan än: "jag ---- tager nu denna ---- att älska i nöd och lust".Har för mig att ett par vänner inte sa så till varandra. Jag känner att jag helst säger så lite som möjligt....
    Det finns ett alternativ där ni säger till varandra:

NN, jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt.

I regel brukar brudparet säga detta till varandra utan att prästen förestavar det, men det går att göra så också. Någon form av löften måste man ha med, men det finns också en möjlighet att formulera egna, fast av vad jag läst härinne så är det oftast brudpar som då vill säga *mycket mer* än vad som står i handbokens versioner.
Svar på tråden Fråga prästerna 6