Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

anja1661 skrev 2009-01-23 14:04:06 följande:
    hur vet man om man är medlem i svenska kyrkan?både jag och mannen är döpta men jag är inte konfirmerad.är det något jag måste göra i förväg eller?på deklarationen står det att jag betalar en liten summa till svenska kyrkan varje år...är jag medlem då?
    Ja, betalar ni till Svenska kyrkan så är ni medlemmar. Tidigare föddes man ju in i Svenska kyrkan, sedan år 2000 är det dopet som gäller som inträde. Man behöver inte vara konfirmerad för att vigas i SvK
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-01-23 14:31:31 följande:
    Hur vanligt är det att prästen som viger är med vid bröllopsfesten? Läste i en (ganska gammal) etikettbok att prästen ibland håller tal - fungerar väl bara om prästen i fråga känner brudparet?
    Det är inte vanligt alls, skulle jag säga - om inte prästen känner burdparet. Jag har själv bara varit emd på festen en enda gång, och då kände jag brudparet. Däremot har jag fått inbjudan några gånger, men tackat nej.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-01-23 14:37:39 följande:
    Hur kommer det bli om/när homosexuella får ingå äktenskap. Får vi samma regler eller kommer talet/cermonin måste se annorlunda ut för oss än för heterosexuella?Ingår man partnerskap har man ju ett bestämt "manus" för förrättaren som är jättetråkigt, hur är det för äktenskap? Får man vara med och bestämma lite om vad som sägs om man tex. gifter sig borgligt (för man kommer väl få välja borgligt eller kyrkligt?)
    Ingen vet väl helt säkert hur det kommer att bli. Det finns inget färdigt och av kyrkomötet antaget ritual för könsneutrala äktenskap. Först i höst kommer man att behandla detta. Majoriteten tycker nog att en vigsel mellan homosexuella inte ska skilja sig från en vigsel mellan heterosexuella. För om det finns två ritual så skiljer vi ju ändå på kärlek och kärlek, och det är ju det vi inte vill göra!
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-01-24 08:24:25 följande:
    Ursäkta språket men huvva mig för att hamna i en diskussion om begravning och dödsfall här på BT. Kan vi inte hitta roligare saker att fråga prästerna om?
    Personligen diskuterar jag gärna begravning, det är en av de mest givande uppgifterna i prästtjänsten. Kan dock förstå om man tycker att BT är fel forum för dessa diskussioner
  • Kjell Präst

Miss Emi skrev 2009-01-24 10:59:28 följande:

Har en helt annan fråga, väldigt töntig kanske... Men måste bara fråga då jag hört så mycket fram och tillbaka i detta...Ska man som brud skyla sina axlar i kyrkan? Bör jag isåfall med en axelbandslös klänning ha en sjal eller nåt över axlarna?
    I inlägg 333 i den här tråden finns svar på detta.
  • Kjell Präst
    jojanna skrev 2009-01-24 21:13:57 följande:
    Fortsätter lite spinna på det här angående kyrklig vs borgerlig vigsel. Hur fungerar det med att viga då ena hör till kyrkan och dn andra inte? Då jag blev konfirmerad så blev jag "lovad" (i brist på bättre fantasi för ord just nu) att jag skall få gifta mig i kyrkan oberoende e min blivande inskriven eller inte. Nu är min blivande inte de då, men vi får endå inte gifta oss i kyrkan.. Först blev jag lessen, men nu funkkar borgerlig vigsel och kyrklig välsignelse bra
    Det räcker att den ena parten i brudparet är medlem i Svenska kyrkan för att man ska få gifta sig där.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-01-25 19:24:05 följande:
    Kan en präst som fått sin "licens" indragen och inte får viga/döpa längre göra borgliga cermonier? Vad krävs för att vara vigselförättare borgligt?
    Kan tyvärr inte svara på detta.
  • Kjell Präst
    anja1661 skrev 2009-01-25 20:06:04 följande:
    hur blir en vigsel UTAN solist?? har man då bara ingångs musik och utgångs musiken? psalmerna är väl bara "prat" eller sjunger man de??är det värt att lägga pengar på en solist?? vad tycker ni som har erfarenhet??
    Psalmerna är INTE prat, de är ju sånger! Sånger som församlingen sjunger tillsammans! Kanske tänker du på bibeltexter. Jag har bara haft ett fåtal ivgslar där det har förekommit solosånger.
  • Kjell Präst
    Luucie skrev 2009-01-25 20:06:43 följande:
    Ursäkta men nu blev jag lite nervös...för jag fattade inte riktigt?!Vi ska gifta oss i Finska Kyrkan i Sverige. Han är medlem i Svenska kyrkan men inte jag. Problem eller?
    Jag vet inte om Finska kyrkan i Sverige har speciella regler. Känner bara till Svenska kyrkan, och där är egeln: Är en medlem så är det grönt!
  • Kjell Präst
    Heloise skrev 2009-01-25 19:22:28 följande:
    Jag har en fundering; ska jag skicka inbjudningskort till prästen oxå eller räcker en muntlig inbjudan?Det är min svärmors vän som ska viga oss( lite roligt han har inte vigt ngt par på 15 år)Men vi känner hon ju inte speciellt bra. Hur tycker ni präster? Vi ska på samtal i slutet av feb och tänkte naturligvis säga att han och hans fru är hjärtligt välkomna
    Jag går aldrig på bröllopsfester. Det har hänt en gång, och då kände jag brudparet.
Svar på tråden Fråga prästerna 6