Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Luucie skrev 2009-01-31 13:17:03 följande:
    Får man välja en psalm på engelska istället för svenska?Tex Amazing Grace?
    Jag har inte varit med om det, men jag tycker mig ha hört mina kolleger nämna att de har gjort det. Om det stämmer bör det ju inte vara omöjligt. Regeln är ju annars att det ska vara två psalmer ur psalmboken, inte vilken kristen musik som helst.
  • Kjell Präst
    Luucie skrev 2009-01-31 13:47:17 följande:
    Sen hade jag en till fråga som jag tror försvann i en annan diskussion...Jag undrar hur ni präster här på BT ställer er till att man vill gå fram till altaret med tex sin syster eller bror..eller en tärna istället för sin blivande man?
    Jag svarade, kolla inlägg 626!
  • Kjell Präst
    Luucie skrev 2009-01-31 15:18:48 följande:
    Jag har varit på två vigslar när bruden blir framförd till sin blivande. En gång av mamman och en gång av pappan.Det var ett så otroligt rörande ögonblick att se paren när de fick se varandra för "första" gången.Jag glömmer det aldrig, just det ögonblicket. Och jag har pratat med dem efteråt och de säger samma sak.Om man vill uppleva det är det bättre att gå in själv då?
    Jag kan egentligen inte svara på detta, det är så fjärran från mitt sätt att tänka. För mig är det självklart att brud och brudgum tillsammans vandrar uppför altargången. Visst är det väl snäppet bättre att bruden går in ensam än leds in av pappa, men jag tycker att det sätter väl mycket fokus på bruden, snarare än på brudparet.
  • Kjell Präst
    blivandefru2009 skrev 2009-02-01 16:30:53 följande:
    Kjäll Präst:Har en liten fråga ang valet av psalmer.Såg i en annan tråd där du tipsade om psalm till bröllop i april. Du nämnde vårpsalmerna 197 och 198.Finns dom texterna någonstans att läsa?Vill gärna ha lite våriga/somriga psalmer som dom inbjudna kan sjunga med i.
    I psalmboken. Det kanske går att hitta dem på Internet också, det vet jag faktiskt inte.
  • Kjell Präst
    Midsommarbrud09 skrev 2009-02-01 20:21:53 följande:
    Brukar man bjuda prästen på bröllopsfesten?
    Det är absolut inte ett "måste" om man inte har en personlig relation till prästen. Då bjuder man honom/henne och eventuell partner. En "okänd" präst förväntar sig ingen inbjudan och kommer förmodligen att tacka nej om han/hon får en. Det gör alltid jag.
  • Kjell Präst

Som sagt, ni behöver inte säga löftena högre än i samtalston så att ni och prästen hör dem. Jag har inte haft någon vigsel där brudparet haft mikrofon vid löftena. Det allra lättaste är ju att göra som Lemmy beskriver, att helt enkelt läsa efter prästen. Då behöver ni inte komma ihåg någonting alls. Inte ens namnen, det är bara att säga som prästen säger.

• Kjell Präst
    Timba skrev 2009-02-04 12:02:13 följande:
    Tror att den ligger under begravningsgenren men jag är osäker. Någon präst här som vet?
    Tror att den står under "Pilgrimssånger" faktiskt.
  • Kjell Präst
    Krystal skrev 2009-02-04 15:09:58 följande:
    Tänkte på dom där prästerna inom sspx som det har pratas om en del på tv:n det senaste.Om dom nu är i allmänhet inte "godkända" som präster (av katolska kyrkan pga av bannlysning), hur blir det då om en sådan präst viger ett par?Gäller inte det då eller? Kan någon komma i efterhand och säga "Nä stopp och belägg, eran vigsen gills inte för ni hade en sspx präst?"
    Vet inte om denna rörelse har vigselrätt i Sverige. Den har ju inte setts som en del av katolska kyrkan. Har sspx vigselrätt, så gäller vigseln. Har de inte det, kan deras präster inte viga någon.
Svar på tråden Fråga prästerna 6