Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

090715 skrev 2009-02-04 17:58:02 följande:
    Har en fråga till er präster! Handlar inte om giftmål, men det kanske går bra ändå?Är det många som kommer till er i kyrkan som lättar sitt hjärta?På många ställen står det att man kan gå till kyrkan och prata om man mår dåligt! Är det verkligen så?
    Visst går det bra. Man kan boka tid med en präst eller en diakon och samtala. Det som sägs i ett själavårdssamtal med en präst får prästen inte föra vidare. Inte ens inför domstol får prästen avslöja vad som sagts i en själavårdssituation.
    Jag personligen har ganska lite själavård (om man inte räknar samtal inför begravning som också är ett slags själavård), men flera av mina kolleger i församlingen ägnar en stor del av arbetstiden åt detta.
    Man kan nattetid vid behov ringa jourhavande präst på tel 112. Där har man också möjlighet att lätta sitt hjärta om det känns som ett för stort steg att boka tid med prästen i försmalingen.
  • Kjell Präst
    Gollagolla skrev 2009-02-04 19:16:53 följande:
    Har en liten fråga angående dag att gifta sig på.Finns det någon dag som är bättre än den andra eller är det helt ok att gifta sig på tex en söndag?
    Det kan fungera med vigsel vilken dag som helst (lite olika i olika församlingar). Måndagar har många präster ledigt så då kan det kanske vara svårare. Lördagar är gissningsvis den vanligaste vigseldagen, men jag har haft vigslar på söndagar också, efter högmässan.
  • Kjell Präst
    litetbröllop09 skrev 2009-02-04 21:04:59 följande:
    jag hade en liten fundering över det här med löftena... att skriva egna har jag förstått att en del gör? det är inte riktigt på kartan för oss känner jag men hur mycket får man "göra om" dom egentligen?? (tänker då på tex de två exempellöftena man brukar se på alla bröllopssidor..)tycker tex att "tills döden skiljer oss åt" låter otäckt mer än det låter fint.. får man säga på nåt annat sätt??hur gör folk i allmänhet??
    Se inlägg 499 ff, sidan 50
  • Kjell Präst
    Krystal skrev 2009-02-05 00:02:51 följande:
    Med andra ord: om en svensk kille har läst till präst hos sspx så kommer han inte att "kunna" viga par i sverige för han kommer att sakna vigselrätt här (som det är i dagsläget)...eller hur?
    Japp!
  • Kjell Präst
    Timba skrev 2009-02-05 09:55:40 följande:
    Ang. kastning av rosblad etc. Hur är det med ris på kyrktrappan? Läste någonstans för länge sedan att det var olämpligt pga att det drar till sig råttor. Eller var det kanske att det var svårt att städa upp? Hursomhelst; kastar man ris nuförtiden eller är det såpbubblor som gäller?
    Det finns alla varianter, även om jag personligen nog inte har haft någon "Bubbelvigsel". Det enda man bör undvika att kasta är kokosbollar och chokladmousse
    Skämt åsido så kan tydligen vissa kyrkor ha regeln att inte anväda ris just för städningens och råttornas skull. Men så är det långtifrån överallt. Kolla i den aktuella vigselkyrkan.
  • Kjell Präst

w2b 09 skrev 2009-02-05 15:18:45 följande:

Vilken slags in- och utgångsmelodier passar när det bara finns piano i det kapellet vi ska gifta oss i?
    Man kan ju spela pampiga melodier även på piano (även om ingenting går upp mot orgel i det fallet). Kika in på www.kyrkomusik.se och titta om du hittar något som du tror skulle fungera på piano.
  • Kjell Präst

Idag har jag varit och röstat i provvalet till ny biskop i Stockholm. Spännande. Min favoritkandidat kom bland dem som går vidare, men tyvärr inte allra högst upp på listan. Nästa röstningsomgång är i april.
    Där fick ni veta något mer som ni inte är intresserade av

• Kjell Präst

Min favorit var och är Cecilia Wadstein. Röstade på henne och hon gick ju också vidare. Eftersom hon dock knappast blir vald står mitt hopp till Eva Brunne!

• Kjell Präst
    090715 skrev 2009-02-10 10:17:33 följande:
    Hej På er präster!Har bara en nyfiken fråga Har ni vaxt upp med troende föräldrar eller när blev ni troende?
    Hej på dig själv 090715! Hoppas att du mår bra!

Jag har inte växt upp med troende föräldrar, vi gick i julottan ibland men mer var det inte. Mina föräldrar gifte sig borgerligt. Mamma har alltid ansett att de som tror på Gud är lite konstiga...
    Jag blev troende i två omgångar, kan man säga. Jag läste den nya bibelöversättningen när den kom 1981, när jag var tonåring. Sedan lämnade jag tron i många år tills jag blev vuxen och hade bildat familj. Då återfann jag Gud - eller, skulle jag väl säga, då fick Gud kontakt med mig igen
Svar på tråden Fråga prästerna 6