Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

MulleNuh skrev 2009-02-10 10:41:41 följande:
    Jag måste fråga en knäpp fråga och den har INGET med vigseln att göra! Utan den har med gud att göra! Varför "visar" sig gud bara för vissa? Och varför är det just dessa som bara får se/uppleva?Ja jag förstår ju att det inte finns något självklart svar på den frågan, men vad är era tankar om detta?
    Jag tror att Gud kan visa sig för alla människor, men alla människor är inte lika mottagliga, öppna för att höra när Gud talar. Själv har jag aldrig "sett Gud", jag har däremot tyckt mig ana Gud massor av gånger, så många gånger att det inte är möjligt att det skulle vara tillfälligheter.
    Jag brukar säga i doptal, med hänvisning till Bibeln, att Gud vill att vi ska vara mer som barn, alltså att vi ska låta våra sinnen vara öppna som barnens. Då kan vi ana mirakel i vardagen. Om vi däremot stänger igen och tror att ingenting annat finns än det som syns - ja, då blir det genast svårare för Gud att tala till oss. Tror jag, trallala...!
  • Kjell Präst
    Stardusty skrev 2009-02-10 10:50:24 följande:
    En fråga som väckts i många andra trådar, vad tycker ni präster om att så många som inte är troende vill gifta sig i kyrkan?Kan tänka mig att om man arbetar inom kyrkan så tycker man att det fel att den används som nån sorts romantisk lokal och inte för vad den egentligen är till för...
    Jovisst, på sätt och vis kan det väl kännas trist - men samtidigt, vem är jag att gradera människors tro? Om två människor kommer till kyrkan och vill bli vigda, och de finner sig i de regler som gäller för en vigselgudstjänst - då tror jag Gud är rätt glad över att de vigs i kyrkan. Om de däremot kommer med krav på att psalmer ska tas bort, eller pratet om Gud minimeras - då blir jag irriterad.
    Den som gifter sig i kyrkan, men inte kallar sig troende, upplever ofta att det faktiskt är något speciellt med kyrkorummet - och vad vet jag, kanske Gud visar sig även i "mysigheten" eller "pampigheten". Faktum är att jag tror att Gud kan dyka upp lite varstans och ibland även hos icketroende...
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-02-10 10:57:10 följande:
    Jag kan säga att varje gång jag har varit i krykan under senaste åren (lätt räknat antal ggr) så har det känts skumt och obekvämt.
    Detta kan ju ha ett samband - alltså att du varit där rätt sällan och att det känns skumt och obekvämt när du väl kommer dit. Själv tycker jag att det är ganska obehagligt att exempelvis gå på medlemsmöte i koloniträdgårdsföreningen - något som sker en gång per år. Gick jag dit oftare skulle jag bli van och kunna gången. Å andra sidan skulle jag kunna bli avskräckt också, det medges
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-02-10 10:55:01 följande:
    Jag skulle GÄRNA vilja få "se" något. Jag är inte den som är den.Man kan ju tycka att gud vill att alla ska tro.. Kjell Präst skrev 2009-02-10 10:46:33 följande:
    Då är vi två som gärna vill se något
    Jag tror att Gud vill att vi alla ska tro, men Gud vill inte tränga sig på någon. Gud ger oss möjlighet att tro, sedan är det upp till oss om vi vill ta den möjligheten eller ej.
  • Kjell Präst
    090715 skrev 2009-02-10 11:21:35 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-02-10 10:21:21 följande:
    Tack för ditt svar!Men hus visar han sig? Det kanske du inte vill svara på, men jag är nyfiken på Gud? Tror du på att allt som händer har en mening?
    Gud kan visa sig på många olika sätt. En gång blev min fru sjuk när hon åkte pendeltåg. Hon envisades med att åka vidare med tåget för att komma hem och ta en Panodil. Två okända kvinnor tvingade henne att ta taxi för att komma säkert hem. När hon
    sedan svimmade i taxin struntade taxichauffören i hennes uttryckliga önskan och körde henne till sjukhus istället för hem. Hon var mycket sjuk men klarade sig. När hon skrevs ut sa läkaren att om inte kvinnorna hade varit där, och om inte taxichauffören hade kört henne till sjukhus, så hade hon aldrig överlevt.
    För mig är det glasklart att Gud här hade ett finger med i spelet. Gud verkar och visar sig genom andra människor. Bland annat.
    Nej, jag tror inte att allt som händer har en mening. Vad skulle det vara för mening att, exempelvis, en ung människa tar sitt liv? Men jag tror att Gud ibland kan använda något i grunden ont för att i efterhand skapa mening. Kanske börjar den unga människans föräldrar föreläsa om depressioner och självmord till exempel. Då leder det meningslösa, självmordet, till en mening, att kanske fler ungdomar kan undvika självmord genom föreläsningarna. Som bara ett enda exempel.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-02-10 11:26:22 följande:
    Jo. Fast jag kan ju omöjligt tro på något jag inte har upplevt. Även om du inte sett något så har du ändå upplevelser..Kjell Präst skrev 2009-02-10 11:21:02 följande:
    I Johannesevangeliet tvivlar Tomas, en av lärjungarna, på uppståndelsen. Först när han får sticka fingrarna i den uppståndne Jesus spikhål (efter korsfästelsen) tror han. Då säger Jesus: Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror. Jag trodde på någon slags Gud långt innan jag hade haft några gudserfarenheter.
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-02-10 11:34:55 följande:

Jag trodde på någon slags Gud långt innan jag hade haft några gudserfarenheter.
    Hehe, detta sista är alltså inte ett Jesuscitat utan ett uttalande från den kände Kjell Präst
  • Kjell Präst
    T0612 skrev 2009-02-10 18:22:55 följande:
    Tack för svaret =) detta är kanske något man gjorde då för 25 år sen när hon gifte sig?
    Ja, det är en gammal unken tradition som bör grävas ner tillsammans med annat gammalt skräp
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2009-02-10 19:05:56 följande:

Hm! Det där är knivigt! Jag förstår förstås er vilja att visa uppskattning för det arbetet prästen i fråga lägger ned utan ersättning, men saken är den att vi faktiskt inte FÅR ta emot något för egen del som ersättning för kyrkliga handlingar.De får aldrig uppfattas som om de är till "salu".Åtminstone i mitt kontrakt har vi haft saken uppe till diskussion, och där har det framkommit att typ en gädda som någon fiskat kan man äta upp, men så fort något har ett "värde" ska det räknas som en gåva till församlingen - inte till prästen personligen.Det kan verka petigt, men har att göra med vår trovärdighet.Så om ni vill ge prästen något är blommor eller något som går att äta/dricka max vad h*n "får" ta emot.
    Och, så småningom, kanske ett foto av brudparet? Det uppskattas alltid, jag har ett par stycken sådana på min anslagstavla på jobbet.
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-02-10 18:29:43 följande:
    Hur var det förr i tiden? alltså för riktigt länge sedan? Hade Prästerna lön då? eller kan det vara så att detta lever kvar som en rest från en tid då både läkare präster och lärare fick gåvor av folk "som betalning"? ngn som vet?
    Jag misstänker att du är något på spåren där!
Svar på tråden Fråga prästerna 6