Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

lottis77 skrev 2009-02-10 19:11:53 följande:
    Den församling som hör till det kapell där vi ska viga oss (det är inte vår "hemförsamling")kunde inte erbjuda oss någon präst det datum vi ska gifta oss. Från den församlingen fick vi hemnumret till en pensionerad präst som jobbat för dem tidigare. Han ska nu viga oss. Eftersom han inte längre arbetar, hur fungerar det då med ersättning?
    Ingen präst har rätt att ta betalt för kyrkliga handlingar, pensionerad eller ej. Möjligen kan reseersättning bli aktuell om prästen har långt att resa.
  • Kjell Präst
    elsi skrev 2009-02-11 08:02:50 följande:
    Ska jag anmäla denne? Kontakta den som ha huvud ansvar för denna kyka?
    Ja, det tycker jag. Jag skäms å denne prästs vägnar.
    För övrigt så räcker det ju att en av er är medlem för att det ska vara gratis.
  • Kjell Präst
    040409 skrev 2009-02-10 12:07:15 följande:
    hej!jag undrar om ni präster har några bra tips på fina bibelställen man kan läsa på vigseln? Utöver Matt 19:4-6 och kärlekens lov (1 kor 13).
    Bland de övriga föreslagna i handboken är dessa mina favoriter:

I Höga Visan står skrivet:
    Stark som döden är kärleken,
    lidelsen obeveklig som graven.
    Dess pilar är flammande eld,
    en ljungande låga.
    Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken,
    floder kan inte svepa bort den
    (Höga v 8:6-7)

Er kärlek skall vara uppriktig.
    Avsky det onda, håll fast vid det goda.
    Visa varandra tillgivenhet.
    Överträffa varandra i ömsesidig aktning.
    Gläd er med dem som gläder sig
    och gråt med dem som gråter.
    (Rom 12:9-10,15)
  • Kjell Präst
    Snäckan4 skrev 2009-02-11 10:12:22 följande:
    Är det ofta präster ställer upp i en annan kyrka än den som de jobbar för eller är många restriktiva till detta? Vi bor i Skåne så avstånden är ju inte så stora här. Tack!
    Det beror ju på om prästen kan få göra detta i sin tjänst. Måste han/hon ta sin fritid till detta så kan det ju bli svårt. Själv är jag försiktig med att ta uppdrag utanför tjänsten, det har hänt några få gånger när jag har varit bekant med brudparet/dopfamiljen/sorgehuset. Prova med att ringa till de intilliggande församlingarna, eller kanske direkt till någon av prästerna där.
  • Kjell Präst
    Snäckan4 skrev 2009-02-11 10:18:24 följande:
    Det är ok att ringa direkt till prästen då? Kan jag få direktnumret via församlingen eller brukar de inte lämna ut det?
    Jag vet inte vilka församlingar det rör sig om, men ofta finns kontaktuppgifter (adress, telefon och e-post) till prästerna på hemsidan. Det rör sig normalt inte om prästernas privata uppgifter utan sätt att nå dem i tjänsten. Jag själv står visserligen i telefonkatalogen men skulle inte uppskatta om brudpar började ringa privat till mig.
    Nu har inte alla församlingar hemsidor(men de flesta skulle jag tro). Då får du gå via församlingsexpeditionen.
  • Kjell Präst
    Snäckan4 skrev 2009-02-11 10:25:33 följande:
    Nej, självklart tänkte jag inte ringa hem till dem! Det skulle jag själv inte vilja. Vi får hoppas att det löser sig. Tack för svaren!
    www.svenskakyrkan.se kan du ta reda på vilka församlingar som finns i närheten av dig, och hur man kontaktar dem.
  • Kjell Präst
    lerkorg skrev 2009-02-11 12:32:48 följande:
    Jag tror inte att alla präster följer detta. Jag har en vän som gifter sig nu i vår och de ska ha en pensionerad präst som viger dem. De kommer att få betala henne 1500:- för det. Jag har även hört om flera som fått betala.Kjell Präst skrev 2009-02-10 19:14:41 följande:
    Nej, uppenbarligen följer inte alla präster detta (se inlägg 799)Men de präster som tar betalt för vigslar gör F-E-L, låt oss göra detta fullkomligt klart!
  • Kjell Präst
    MrsCoverdale skrev 2009-02-12 19:18:35 följande:
    Åh vad glad jag blev när jag hittade den här tråden!!Jag har lite frågor.1) Har prästen rätt att säga nej till överlämning verkligen??? =0 2) Får man välja vilken översättning av bibeln man vill att prästen läser ur? Jag tycker inte om den nya översättningen utan vill att den gamla används.3) Jag har funnit jättefina löften på internet som jag vill läsa, vill dock fortfarande att prästen läser mening för mening sådär som det brukar vara. Tror du att prästerna är flexibla på det sättet??4) Hur många solosånger "får" man ha..? Mig veterligen brukar det vara 2 men vi vill ha 3..Svaren på mina frågor finns säkert någonstans, i någon av de olika trådarnas 100tals sidor.. men jag frågar ändå och hoppas att jag inte är besvärlig! =)
    Du är inte alls besvärlig!
    1) Javisst, prästen är ansvarig för gudstjänsten och avgör detta.
    2)Nej, det är den aktuella översättningen som ska användas
    3)Omöjligt är det inte, innehållssmässigt ärdet viktiga är att löftena uttrycker brudparets vilja att leva tillsammans livet ut. det vanliga är dock att om amn använder egna löften läser man dem utan prästen shjälp så att säga.
    4)Det går bra att ha tre solosånger.
  • Kjell Präst
    altervattnet skrev 2009-02-12 19:27:23 följande:
    våran präst gav oss en liten "lathund" på hur vigseln går till..i det bladet fanns det 2 dikter som en skulle helst läsas av någon annan än prästen. Nu undrar jag om man kan byta ut en av dikterna till en lite enklare dikt som kan läsas av min m2b`s dotter som är 8 år gammal?
    Det ingår inga dikter i vigseln. Är det bibeltexter du menar så kan man inte ersätta dem med dikter.
  • Kjell Präst
    paulaner skrev 2009-02-12 21:10:52 följande:
    Kjell Präst!Du är väldigt bra på att svara på alla våra frågor, jag tror jag talar för oss alla när jag säger att det är väldigt uppskattat!! Men - sitter du ALLTID framför datorn??
    Nej då, jag äter och går på toaletten ibland också
    Tack för de vänliga orden!
Svar på tråden Fråga prästerna 6