Inlägg från: älskarlivet |Visa alla inlägg
  • älskarlivet

Fråga prästerna 6

Nu har både den präst och organist vi vill ha, tackat ja till att närvara vid vår vigsel. Kan vår vigselkyrka (som är en annan kyrka än den prästen och organisten jobbar i), säga nej till att vi tar vår egna präst och organist och inte deras?

• älskarlivet

Det är alldeles lagom, vi kommer ha tre solosånger

Sara 10 skrev 2009-01-05 09:46:31 följande:

Är det lagom att ha ca 2 låtar som någon sjunger eller blir det för mycket?
  • älskarlivet

Vi ringde bara dit vi ville gifta oss och jag har inte hört om några papper som vi måste fylla i. Kan tillägga att vi tar präst och organist från ytterligare en församling..

Idefixen skrev 2009-01-05 12:01:17 följande:
    Hur funkar det om man ska gifta sig i en annan församling än den man tillhör. Är de några papper eller nått man måste fixa då?
  • älskarlivet

Jag hade en diskussion med en kollega igår. Hon påstod att om den nya äktenskapslagen går igenom i maj så får inte prästerna säga "ni har nu ingått äktenskap.."

Stämmer detta? Vad kommer i så fall sägas annars?

• älskarlivet

Enligt min kompis som läser till präst så behöver man inte skyla axlarna. Det är en gammal sed som lever kvar.

Miss Emi skrev 2009-01-24 10:59:28 följande:

Har en helt annan fråga, väldigt töntig kanske... Men måste bara fråga då jag hört så mycket fram och tillbaka i detta...Ska man som brud skyla sina axlar i kyrkan? Bör jag isåfall med en axelbandslös klänning ha en sjal eller nåt över axlarna?
  • älskarlivet

Ni måste ha minst 2 psalmer med!

hhr skrev 2009-01-29 20:30:22 följande:
    Hallå! Vi vill ha våra vänner som sjunger ingångs sång i kyrkan. Dessutom kommer det bara att bli 1 psalm och 2 låtar som vår kompis sjunger, dessutom slutar hon med en egenskriven utgångs sång. Får man ha det så..har inte hunnit kolla med "vår" präst än?
  • älskarlivet

Varför vill ni inte ha med den formuleringen?

Wiggy skrev 2009-01-30 17:55:13 följande:
    Hur omformulerar man "tills döden skiljer oss åt"?
  • älskarlivet

Aha, då är jag med! Ja, jag förstår inte heller hur man kan omformulera "tills döden skiljer oss åt".. Varför vill man slippa "död-delen".. Alla liv slutar med döden, så är det ju.

Wiggy skrev 2009-01-30 18:04:30 följande:
    Vi vill absolut inte ändra på den formuleringen. Det var någon annan lite längre upp som frågade för hon ville slippa "död-delen" och fick svaret att man kan komma runt det genom att formulera om det. Glömde bara klicka på citatknappen. Det går ju inte att ändra i inläggen på det häringa forumet.
  • älskarlivet

Man måste läsa löftena också, inte bara säga ja.

Vill nu skrev 2009-02-02 21:14:02 följande:

Har en liten undran, efter att ha pratat med min kära mor...Vi diskuterade hur mycket man måste säga undere vigseln, då sambon är otroligt nervös för att prata inför folk.Jag hävdar att man själv måste läsa löftena, medan mamma hävdar att man bara behöver säga "Ja", för så har det varit på båda bröllopen hon varit på senaste året. Vem av oss har rätt?
  • älskarlivet

Tror att frågan varit uppe förr, men kommer inte ihåg svaret.

Måste man knäböja under vigselakten?

• älskarlivet

Jag var med om en olycka i höstas, fick en spricka i knät och är fortfarande inte återställd. Kan inte resa mig upp om jag satt mig på golvet och kan inte sätta mig på huk. Att knäböja då funkar inte heller för mig, för då kommer jag gå och oroa mig för det hela dagen.

Jag vet inte hur mitt knä kommer fungera just den dagen, även om det säkert är bättre i knät då än vad det är nu.. Jag kommer ändå tänka på det hela dagen och oroa mig för det och i värsta fall kan jag kanske inte ta mig upp utan hjälp (och knappt ens med hjälp) etc.

Jeez skrev 2009-02-12 21:18:42 följande:
    älskarlivet, att knäböja ingår vid förbönen (när prästen ber för er och ert äktenskap) och brukar dessutom vara skönt, men det kan finnas skäl för att låta bli.
  • älskarlivet

Jag hade gärna gjort det, är alltså inte för att jag inte vill eller så, men läs svaret ovan så förstår du.

Kjell Präst skrev 2009-02-12 21:19:31 följande:

Under förbönen ska brudparet normalt knäböja en kort stund. Har man särskilda skäl att slippa så kan det gå att lösa - men inte bara för att man "inte har lust" eller att "det känns fånigt"
  • älskarlivet

Prästen är min konfirmationspräst så det är säkert inga problem.. Men vad gör man om man måste knäböja? Jag vågar verkligen inte det, för risken är att jag inte kommer upp igen utan att jag måste ha 2-3 pers som hjälper mig (om ens det räcker)...

Luucie skrev 2009-02-13 05:11:08 följande:
    Usch, det låter jobbigt! Hoppas att det går bra och kanske kan ni prata med prästen och slippa?Själv ser jag fram emot just den delen...skulle gärna vilja lägga mig där framme direkt när vi kommer in, för jag kommer nog att vara så nervös att benen skakar
  • älskarlivet

Jo jag vet att man brukar knäböja (har varit aktiv i svenska kyrkan sen jag var 5 år gammal..), men jag är så rädd att jag ska uppfattas som löjlig för att jag inte fixar att knäböja..

En till präst skrev 2009-02-13 07:23:22 följande:

Det normala är att man knäböjer vid förbön, både vid konfirmation och vigsel. Men när man har fysiska hinder är det klart att man kan stå i stället. Eller sitta. Folk som sitter i rullstol gifter sig ju.
  • älskarlivet

Ja alla vet om skadan..

MulleNuh skrev 2009-02-13 13:09:03 följande:
    Alla dina vänner och de som kommer på vigseln vet väl om din skada?
  • älskarlivet

Du behöver inga fler papper än hindersprövning och namnbyte. Allt annat sköter församlingarna mellan sig.

LillEm skrev 2009-02-17 07:54:23 följande:
    Hej Kjell,Först av allt, tack för att du är så snäll och besvarar allas våra frågor. Här kommer jag med ytterligare en fråga Jag och mim blivande man har hämtat blanketter för hindersprövning. Är det några fler papper som ska fyllas i förutom de för hindersprövning och möjligtvis namnbyte? Vi ska gifta oss på Öland men är skrivna i Umeå och jag har något svagt minne av att man behövde något papper/intyg från den församling som man tillhör..... men jag kanske minns fel?Tack för svar/ LillEm
  • älskarlivet

Är det för mycket med 3 psalmer, 3 solon och ev en extra textläsning?
    Vi vill inte välja bort något av solona, för vi har haft problem med att få ner antalet till enbart 3..

• älskarlivet

Vi tänkte ev bara ha två psalmer, men det beror på om "Den blomstertid nu kommer" med vigselpsalmtext godkänns eller inte..

Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:33:05 följande:

Nej, det fungerar... men där någonstans går nog smärtgränsen...
  • älskarlivet

Vi tänkte ev bara ha två psalmer, men det beror på om "Den blomstertid nu kommer" med vigselpsalmtext godkänns eller inte..

Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:33:05 följande:

Nej, det fungerar... men där någonstans går nog smärtgränsen...
  • älskarlivet

Men brukar präster godkänna "Den blomstertid" med vigseltexten?

Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:42:53 följande:

Jo, det går ju bra att bara ha två psalmer.
Svar på tråden Fråga prästerna 6