Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 6

Julotta är hemskt! Har bara behövt ha den 2 gånger sen vigningen, men julnattsmässan däremot, det är mumma!

• En till präst
    Wiimii skrev 2008-12-16 20:47:08 följande:
    Det upptod en fråga i en annan tråd som ni präster säkert kan svara på. Är en kyrklig vigsel en "offentlig gudstjänst", får alltså vem som helst komma till en vigsel trots att man inte har någon anknytning till vare sig brud eller brudgum?Kan man stänga ute någon? Eller "låsa dörren"?
    Man varken kan eller bör låsa dörren när en offentligt gudstjänst äger rum i en kyrka. Till offentliga gudstjänster räknas vigsel.

Nu är det ju sällan så att allmänheten vallfärdar till kyrkan för att vara med på vigslar, men i princip SKULLE en busslast på utflykt kunna kliva av utanför en kyrka och vara med på vigsel om de kände för det - förutsatt att de får plats och inte stör vigseln.
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2008-12-16 20:14:46 följande:

En till präst skrev 2008-12-16 19:47:05 följande:
    Älskar julottan- skulle däremot aldrig ha midnattsmässa frivilligt. Tänk så olika vi är...
    Och vilken tur för oss båda att den andra sorten finns!
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-12-16 21:06:47 följande:
    Nej, mkan kan inte stänga ute någon från en vigselgudstjänst. Det är en offentlig gudstjänst dit vem som helst är välkommen.
    Jag har i o f aldrig upplevt något "problem" med att vigslar är offentliga och att brudpar velat stänga ute någon. Däremot förekommer det då och då vid begravningar att släktingar som hatar varandra försöker göra begravningen "privat", dvs bara för den del av släkten som de tål.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-12-16 21:23:00 följande:
    Jag har faktiskt varit med om en vigsel där de knappt ville släppa in mig, förrän jag berättade att jag var solisten...En till präst skrev 2008-12-16 21:12:53 följande:
    Va??? Det låter mysko...

Men få se - om Du var solisten kanske Du var där väldigt lång tid i förväg och något annat just pågick som de var rädda att Du skulle störa?
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-12-16 22:16:11 följande:
    Jag hade varit inne och repat och sen gått ut för att gå på toaletten, sen blev jag stoppad av en man på vägen in, som jag tror var brudens far eller något liknande...När jag kom in störde jag inte alls, var kanske 10 minuter kvar till vigseln, så gästerna höll på att sätta sig på sina platser..En till präst skrev 2008-12-16 22:14:30 följande:
    Ok, men DET förklarar saken. Då var det alltså ingen kyrkans personal som stoppade Dig, utan brudens far som självsvåldigt tagit på sig rollen som dörrvakt. Det var fel.
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2008-12-17 04:09:34 följande:

De hinner aldrig förklara, för jag säger "tjing för julottan" innan någon hinner öppna munnen Jag brukar för övrigt hinna med två julottor per år - först går jag i julottan 05.00 i min grannförsamling, sedan håller jag julottan 07.00 i kyrkan där jag tjänstgör. Gjorde likadant när jag tidigare var kyrkvärd.
    Du är en sjuk, sjuk man...

Jag har hittills oftast klarat mig från julottan genom att ta ALLT på julafton
  • En till präst

Låter som en lösning som alla skulle kunna vara nöjda med!

Men för att ta tillbaka tråden till bröllopsrelaterade saker: Har Du blivit tillfrågad om vigsel på julen?

• En till präst

Inte jag heller, och jag tror inte frågan skulle komma upp de närmaste 40 åren heller - men det vore ju i så fall inte en fråga för mig ensam utan för kh, vaktmästare och musiker.

• En till präst

Kjell Präst skrev 2008-12-17 12:57:40 följande:

En till präst skrev 2008-12-17 12:55:53 följande:
    Jo, om det gällde en vigsel i den kyrka där du tjänstgör. Vill någon att du ska viga dem som en hipp överraskning på deras julfest (ungefär mellan Kalle Anka och Karl-Bertil Jonsson)så är det ju en fråga enbart för dig.
    Mhm - men vem ska spela och sköta ljudet då?

Nå - det är ju en hypotetisk fråga. Även om måhända några brudar skulle tycka att de själva är viktigare än Jesusbarnet så inser nog de flesta att de inte kan tävla med Kalle Anka

Min spaning är att frågan inte kommer komma upp under vår yrkesverksamma tid. Däremot säkert långfredagen snart - påskafton har ju redan varit uppe.
Svar på tråden Fråga prästerna 6