Fråga prästerna 6
Jag funderade liksom om man kan behandla kyrkan "som vilken lokal som helst" och använda... låter ju jättekonsitgt när jag skriver det själv. Inte skulle jag nog vilja det.
Kan man hyra en kyrkorgel då?
Jag funderade liksom om man kan behandla kyrkan "som vilken lokal som helst" och använda... låter ju jättekonsitgt när jag skriver det själv. Inte skulle jag nog vilja det.
Kan man hyra en kyrkorgel då?
Jag kan säga att varje gång jag har varit i krykan under senaste åren (lätt räknat antal ggr) så har det känts skumt och obekvämt. Nu när jag sitter och funderar på bröllopet och vigseln får jag många gånger sudda mina egna anteckningar för jag skriver kyrkan, altaret, altargången och psalmerna. Är detta mån tro ett tecken på att man är lite mer än "söndagstroende"?
Men kan nog uppleva att man anar Gud på flera sätt. En vän som kommer in i ens livet precis när man behöver beskrivs ju ofta som en gudagåva . Tror inte det är många som idag kan säga att de "träffat" gud utan att bli förklarade som mentalt instabila och otillräkneliga.
Med risk för att låta tråkig så undrar jag om ett bibelstycke (vet ej vilket) som jag har ofta debaterat som konfirmand...
Det står i ett stycka att alla dina dagar är räknade och skriva i livets bok - eller något liknande. Hur kan det stämma med folk som går bort genom självmord? Var deras dagar över?
Tydligen är det inget som brukas längre men vill du ha ett definitivt svar, vänta tills en präst svarar.
Om man är osäker på om man vill ha kyrklig vigsel - kan man stämma träff med en tilltänk vigselpräst och ha ett samtal innan man bestämmer sig?
Tackar, Kjell Präst!
Det undrade jag också men det finns så mycket som kan hända så jag tänkte att det var nog inte avsiktligt att vara försenad till sin egen vigsel.
I det avseendet är jag nog lite typisk... uppväxt med en pappa med militärsik uppfattning om att vara i tid och synsättet på att passa tiderna.
En till präst skrev 2009-02-16 10:47:57 följande:
Det är ju så man inte kan låta bli att dra på munnen - vilket brudpar!
En till präst skrev 2009-02-16 12:03:30 följande:
Jag jobbade ett par sommrar med kyrkans ungdomsgrupp och vi råkade stappla in mit ti en utgångsmarsch en gång. Gissa om försten i i kyrkan snabbt svepte igen dörren och så stod vi i vapenhuset och tryckte tills brudparet hunnit ut (utgång längst bak, vapenhuset på sidan) Vi tyckte det var pinsamt att störa på det viset.
Kan ni inte få stöd av "solisten" lagot till psalmen också så är det inte helt tyst i krykan?