Inlägg från: MulleNuh |Visa alla inlägg
  • MulleNuh

Fråga prästerna 6

Ja man får väl ha vad man vill!? Bara det passar så att säga.

sommarbrud2010 skrev 2009-02-05 21:32:20 följande:
    Hej!Hur är det med in och utgångsmusik, måste man ha de traditionella? Vi skulle eventuellt vilja ha solosång som ingångsmusik. Får man ha det?
  • MulleNuh

Just det! En fråga om detta vigselsamtal!

Brukar man ses bara ett par veckor innan? Eller vad är vanligast?

Och vad sägs på detta samtal?

• MulleNuh

Ja men det där lät ju kanon!!
    Hoppas "vår" präst ringer i GOD tid..

En till präst skrev 2009-02-09 11:10:08 följande:

Jätteolika!!!Jag bokar tid så fort jag får en vigselblankett, även om vigseln är om ett halvår. Andra hör av sig närmare inpå vigseln.Jag träffar gärna paret i vigselkyrkan, andra träffar dem hemma hos paret, eller på pastorsexpeditionen.Det man pratar om varierar säkert också från präst till präst, men jag brukar fråga om parets "historia" - hur de träffats, vad de varit med om tillsammans, hur de ser på framtiden, om de vill ha barn (eller om de redan har barn) och vad de förväntar sig av äktenskapet. Jag vill gärna få en bild av vilka de är som människor, och jag tror också det är fint för paret att få berätta för om sin kärlek för en utomstående. Sen går vi över till själva vigseln: hur mycket folk det blir, om några ska ha uppgifter, vilken musik det ska vara, psalmer och sånt. Sen brukar jag "öva" så paret får känna på hur de ska gå, ge lite praktiska tips om klänning och trappor, och om de vill så går vi helt enkelt igenom hela akten från ingångsmusik till uttåg (utan att ställa frågorna, förstås).Men alla präster gör olika, och långt ifrån alla kör "övning".Alla uppskattar dock om de får hindersprövningen i näven senast vid vigselsamtalet.
  • MulleNuh

Det tror jag inte man får! Man måste väl ha minst 2 psalmer tex..

Men sen kan man ju bara få äktenskapet välsignat,

Svanboet skrev 2009-02-09 11:12:40 följande:
    Jag har en fråga som kanske anses dum i sammanhanget - hur ofta sker det att brudpar vill använda kyrkor och kyrkans lokaler för bröllop som inte är kyrkliga? Får man det?
  • MulleNuh

(tror jag har lärt mig LITE av prästerna här inne )

• MulleNuh

haha ja det där får prästerna svara på!!
    Tror dock det är lite bökigt att flytta på en kyrkoorgel!!

Svanboet skrev 2009-02-09 11:16:23 följande:
    Jag funderade liksom om man kan behandla kyrkan "som vilken lokal som helst" och använda... låter ju jättekonsitgt när jag skriver det själv. Inte skulle jag nog vilja det.Kan man hyra en kyrkorgel då?
  • MulleNuh

Jo.. Jag har redan mailat sönder den stackars organisten!! (heter det så?)

Har inte prästen ringt i mars så ska jag ringa..

En till präst skrev 2009-02-09 11:25:56 följande:

Om inte kan ju NI ta kontakt med honom/henne. Om ni gifter er i sommar så borde semestrar och annat som spelar in vara planerade i slutet av mars. Då kan ni ringa till pastorsexp och kolla vem som är "er" präst.Förresten är par också olika - en del vill träffas så fort som möjligt, andra låter jätteförvånade när jag ringer i januari och presenterar mig som vigselpräst, och vill inte träffas förrän strax innan.
  • MulleNuh

...eller så kanske själva bubblorna blir som små tårtor! DET vore ju en affärsidé!!

En till präst skrev 2009-02-09 11:30:44 följande:

Ingen aning. Nätet är väl alltid en bra ide? Fast om jag vore som Du skulle jag testa att blåsa vanliga bubblor mot något vitt plagg. Det kanske inte alls blir så farliga "fläckar" utan är riskfritt. Att det finns speciella bröllopsbubblor är väl en affärsidé som allt annat - de är ju formade som små tårtor eller dyligt, och någon kanske tycker det ser mer "bröllopigt" ut än vanliga knallgröna och oranga burkar från BR....
  • MulleNuh

Nej fy.. Det vågar jag inte!
    Jag tackar starkt för att det finns mail!

En till präst skrev 2009-02-09 11:41:15 följande:

Det heter organist. Ja. Brudpar brukar hemsöka musikerna. Schyst att Du mailar istället för att ringa honom/henne en gång i veckan som en del brudpar gör...
  • MulleNuh

Jag måste fråga en knäpp fråga och den har INGET med vigseln att göra! Utan den har med gud att göra!

Varför "visar" sig gud bara för vissa? Och varför är det just dessa som bara får se/uppleva?

Ja jag förstår ju att det inte finns något självklart svar på den frågan, men vad är era tankar om detta?

• MulleNuh

Jag skulle GÄRNA vilja få "se" något. Jag är inte den som är den.

Man kan ju tycka att gud vill att alla ska tro..

Kjell Präst skrev 2009-02-10 10:46:33 följande:

Jag tror att Gud kan visa sig för alla människor, men alla människor är inte lika mottagliga, öppna för att höra när Gud talar. Själv har jag aldrig "sett Gud", jag har däremot tyckt mig ana Gud massor av gånger, så många gånger att det inte är möjligt att det skulle vara tillfälligheter.Jag brukar säga i doptal, med hänvisning till Bibeln, att Gud vill att vi ska vara mer som barn, alltså att vi ska låta våra sinnen vara öppna som barnens. Då kan vi ana mirakel i vardagen. Om vi däremot stänger igen och tror att ingenting annat finns än det som syns - ja, då blir det genast svårare för Gud att tala till oss. Tror jag, trallala...!
  • MulleNuh

Jo. Fast jag kan ju omöjligt tro på något jag inte har upplevt.
    Även om du inte sett något så har du ändå upplevelser..

Kjell Präst skrev 2009-02-10 11:21:02 följande:

Då är vi två som gärna vill se något Jag tror att Gud vill att vi alla ska tro, men Gud vill inte tränga sig på någon. Gud ger oss möjlighet att tro, sedan är det upp till oss om vi vill ta den möjligheten eller ej.
  • MulleNuh

HAHAHahaha oj! Förlåt att jag skrattar! Men jag läste det nog lite fel först! Ja den biten om att han fick sticka fingrarna i Jesus spikhål!!!!
    Ja men det är ju typiskt mig att läsa fel!

Kjell Präst skrev 2009-02-10 11:34:55 följande:

I Johannesevangeliet tvivlar Tomas, en av lärjungarna, på uppståndelsen. Först när han får sticka fingrarna i den uppståndne Jesus spikhål (efter korsfästelsen) tror han. Då säger Jesus: Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror. Jag trodde på någon slags Gud långt innan jag hade haft några gudserfarenheter.
  • MulleNuh

hahaha.. Ja det var första gången jag skrattade HÖGT av något jag läst här innan!!

• MulleNuh

Alla dina vänner och de som kommer på vigseln vet väl om din skada?

älskarlivet skrev 2009-02-13 11:33:47 följande:
    Jo jag vet att man brukar knäböja (har varit aktiv i svenska kyrkan sen jag var 5 år gammal..), men jag är så rädd att jag ska uppfattas som löjlig för att jag inte fixar att knäböja..En till präst skrev 2009-02-13 07:23:22 följande:
  • MulleNuh

Då förstår dom ju.. Så itne behöver du känna dig löjlig.

älskarlivet skrev 2009-02-13 13:22:01 följande:
    Ja alla vet om skadan..
Svar på tråden Fråga prästerna 6