Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 6

Kjell Präst skrev 2009-01-16 22:12:23 följande:

Det finns en speciell handbok med dessa översättningar. Er församling kanske kan vara behjälplig där. Kanske finns översättningen någon annanstans också, men det känner jag inte till.
    De ligger nog inte ute på nätet i a f. Men de flesta församlingar har ju ett ex av handboken på andra språk, och det är ju en enkel sak att lägga den i kopiatorn och ge ett flerspråkigt paren kopia.

Jag har haft både vigslar och annat där man växlat mellan 2 eller flera språk, sjungit psalmer växelvis på svenska och något annat språk osv... det har aldrig varit något problem, utan bara varit trevligt.
  • En till präst
    sokkerstruten skrev 2009-01-16 22:19:03 följande:
    Tack så mycket för svaren! Ja vi hoppas man får samma kännla av välsignelsen som av en vigsel, tråkigt bara att man inte får säga just "ja" till varrandra.. kanke kan man på något sätt få in så att prästen säger!"Tager ni åter igen varrandra bla bla..." :)fast det kanske ni inte får?
    Det skulle nog låta lite löjligt....

Jag har en hemvirkad variant där jag frågar

"NN vill Du stå kvar i det förbund
    du ingick med NN ddmmåå i XY kyrka,
    och vara henne/honom trogen tills döden skiljer er åt?"

På så sätt gör man tydligt att paret faktiskt redan ÄR gifta ifall någon får för sig att de gifter om sig, samtidigt som paret får möjlighet att åter säga sitt JA till varandra. Men som sagt; detta har jag virkat i hop själv, och det ingår egentligen inte alls i ritualet för kyrklig välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap.
  • En till präst
    sokkerstruten skrev 2009-01-16 22:28:55 följande:
    Det va ju ett bra variant på att få kunna säga ja till varrandra! :)Ska kolla om vår präst har något på lager! En till präst skrev 2009-01-16 22:23:01 följande:
    Ja, jag tycker det.
    Men ta nu för allt i världen inte den och tvinga den på "er" präst om h*n inte tycker den är bra. :-0
  • En till präst
    Midsommarbrud09 skrev 2009-01-16 22:49:34 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 19:12:54 följande:
    Provar igen!Ja, vi vill ju inte "beställa" prästens vigseltal, vill bara väldigt gärna involvera våra pojkar, då de är en väldigt stor och viktig del av oss och har på många sett format oss i och med ett inträde i föräldraskapet.Vi får väl höra lite försiktigt med prästen när det börjar bli dags. Vi känner inte prästen alls, så vi får väl känna av lite, innan vi törs fråga. Samtidigt kan jag tänka mig att präster gärna vill bli personliga och göra varje vigsel unik och kanske skulle uppskatta små hintar, eller?
    Jo - visst.

Fast "små hintar" som känns som "Du ska säga det och det och detta i vigseltalet/griftetalet" är inte särskilt kul....

Men som sagt: Snacka med ER präst om vad som är viktigt för er i ert äktenskap.

Och kom i håg att ert äktenskap började innan ni hade era barn (med er kärlek till varandra), nu involverar era barn (så länge ni lever med dem i er vardag) och en dag ska leva vidare utan era barn (då ni fortsätter ert liv som par, medan de finner sina vägar som vuxna utanför föräldrahemmet).

Sen kan jag ju säga att eftersom ni överhuvudtaget funderar över hur det här blir för er präst så är ni ett mycket okomplicerat brudpar och därmed tror jag att ni utan att känna er generade kan berätta precis hur ni tänker och känner utan att er präst kommer känna sig pressad.
  • En till präst
    Midsommarbrud09 skrev 2009-01-17 09:16:38 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 23:11:32 följande:
    När vår yngsta son döptes hade vi en suverän präst! Hon tillhör dock en annan kyrkoförsamling än den vi valt att gifta oss i. Kan man ändå "önska" att ha henne istället för den präst man får tilldelad? Känns elakt mot den andra prästen (som vi i och för sig inte fått tilldelad ännu, men ändå).
    Fråga kan man alltid, och det är rätt vanligt att folk önskar samma präst om man haft en positiv första kontakt. Så det är inget konstigt eller "elakt" med det.

Sen är det inte säkert att det är möjligt, dels beroende på vilket avstånd det är, men framför allt på hur den prästens tjänstgöringsschema ser ut. Hon kan ju vara inbokad på grejor i sin egen församling den dag ni ska gifta er - eller ha semester.

Men fråga kan ni alltid göra. Ring eller maila henne så får ni veta om det går.
  • En till präst
    anja1661 skrev 2009-01-17 12:18:15 följande:
    vad ingår i en vigsel? jag menar hur många psalmer och "dikter", hur mycket prat osv?? jag vet att en vigsel tar ca 30min men vad innehåller den?jag e såå rädd att jag ska svimma där framme! är det vanligt att folk gör det? har ju bara svimmat en gång i hela mitt liv men det är jag jättenervös över! vill ha det så kort som möjligt
    Har aldrig varit med om att någon svimmat, däremot är det vanligt att man oroar sig för det i förväg.

I en vigsel ingår lite "inledande prat" 2 eller 3 psalmer, några böner, (minst) en bibeltext, frågor, löften och ringväxling, bön för brudparet och (oftast) ett vigseltal, samt in- och utgångsmusik. Man kan nog "pressa" vigseln till 20 minuter, men det vore väl synd?
  • En till präst
    EmMa09 skrev 2009-01-17 12:37:06 följande:
    tack för svaret! hur lång tid innan brukar prästen ta kontakt? jag känner att jag vill prata med honom/henne så snart som möjligt, vi gifter oss i maj...Kjell Präst skrev 2009-01-17 07:10:18 följande:
    Varierar väldigt mycket. Vill Du ha en kontakt snart så ring själv.
  • En till präst
    090715 skrev 2009-01-17 12:33:32 följande:
    Jag är tvärtom jag ksulel vilja vara i kyrkan så länge som bara möjligt när jag gifter mig Hur gör man för att dra ut på kyrkan utan att det blir långtråkigt?
    Extra psalmer, extra solosånger, flera Bibeltexter, kanske även dikter... fast jag tror det finns en "smärtgräns" - en vigsel över 50 minuter ÄR inte kul...
  • En till präst

Ett annat sätt att förlänga en vigsel är förstås - om man är kristen så det är naturligt - att fira nattvard efter vigselceremonin. Annars kanske man kan tänka sig en ljuständning för brudparet, men det kan nog ge lite "Allhelgona-feeling".

• En till präst

Ljus och marschaller är vanliga önskemål och är sällan något problem. Enklast är väl att ta kontakt med vaktmästaren och fråga direkt.

Alla kyrkor är ju "utrustade" för detta eftersom man tänder ljus och marchaller hej vilt till jul och allhelgona, så det brukar finnas hållare och sånt.

Ev kanske vaktmästaren vill att ni ställer ut dem och tar bort dem själva (=ber någon vän göra det, så klart)

Svar på tråden Fråga prästerna 6