Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Sara 10 skrev 2009-01-05 09:46:31 följande:

Är det lagom att ha ca 2 låtar som någon sjunger eller blir det för mycket?
    Det går bra. 2-3 solosånger är inte ovanligt (i den mån man alls har solosånger)
  • Kjell Präst
    felines skrev 2009-01-08 20:20:18 följande:
    Vi skulle vilja gifta oss katolskt i italien. Påsken är ju praktisk med ledighet men hur är det med högtidsdagarna. När under påsken, om alls, kan man ha vigseln?/Felines
    Vet inte hur det är, men i Sverige är det knappast möjligt med vigsel under kyrkans största högtid, alltså påsken - och jag skulle inte tro att man i den katolska kyrkan är man mer villig att ägna påsken åt annat än påskfirande...
  • Kjell Präst
    jennnnny skrev 2009-01-09 11:31:24 följande:
    Hej Jag skall gifta mig nu den 14 februari, har ännu inte träffat prästen och gått igenom allt, men vill gärna bestämma psalmer låtar mm. HUr många psalmer, musik mm är det man måste ha? Vi skall gifta oss ensamma endast med vittnen och våra barn. Då känns det lite överflödigt med en massa "underhållning". Och hur gör man då med psalmerna, är det vi två och prästen som sjunger eller?
    Två psalmer ingår som sagt. Vad gäller övrig musik så brukar musikern spela en trudelutt i början och på slutet hur litet bröllopet än är. Jag hade vid ett tillfälle en vigsel med bara brudparet, mig, musikern och vaktmästaren. Vi sjöng psalmer så det stod härliga till
  • Kjell Präst
    jannitösen skrev 2009-01-09 10:07:04 följande:
    En fråga: Jag och min sambo har hela tiden varit inställda på att gifta oss utomhus.Men ju närmare bröllopet kommer desto mer osäker börjar jag bli.Vill fortfarande gifta mig utomhus,om vädret tillåter, men vill så gärna att min gamla konfirmations präst viger oss,iställer för någon på kommunhuset som man aldrig har träffat.Tror ni en präst skulle gå med på att viga utanför kyrkan?Vore tacksam för svar! :)
    Instämmer med Tooticki - fråga prästen själv. Vissa präster tycker att det är okay med utomhusviglar, andra inte. Om en präst viger er utomhus så blir det normalt enligt exakt samma ritual som om ni hade varit i kyrkan, med psalmer, böner, bibeltexter etc.
  • Kjell Präst
    esset50 skrev 2009-01-10 21:30:32 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-08 21:17:22 följande:
    Vi har haft på påskafton..."vanliga dödliga" som tycker det är mest praktiskt "nu när annandag pingst har tagits bort och julen är ju en större högtid"
    Jo, för "vanliga dödliga" (vilka är inte det?)är det kanske praktiskt, men jag skulle själv totalvägra att viga någon på påskafton. Då ligger Jesus i sin grav och först dagen därpå uppstår han. Påskafton är alltså ingen munter dag i kyrkan och bör inte ägnas åt vigslar. Inga gudstjänster hålls normalt i kyrkan på påskafton. Påsken är den klart största helgen i kyrkan, på den vilar hela vår existens.
  • Kjell Präst
    esset50 skrev 2009-01-11 12:18:15 följande:
    Jo det vet du och jag att det är.Våra församligsbor är til 98% icke högkyrkliga, det är en liten bruksort där många jobbar skift osv. Vi får lov att vara tillmötesgående och ha förrättningar när det passar våra församligsbor, annars blir det inga alls...
    Det eviga dilemmat. Hur kan kyrkan vara tillmötesgående men ändå hålla på sin särart, och inte "skämmas för evangeliet", inte utplåna sig själv? För min del går gränsen någonstans där, att inte förvandla påsken till något slags ledighet med äggätning - oavsett vad majoriteten av församlingsborna (högkyrkliga, lågkyrkliga eller gammalkyrkliga) tycker.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2009-01-12 14:02:55 följande:

Jag skulle MÖJLIGEN kunna tänka mig att ha vigsel på påskdagen eller annandagen, alltså rent teologiskt skulle det vara möjligt. Däremot skulle det ju inte vara praktiskt möjligt, med vigsel på påskdagen eftersom man dessa dagar firar uppståndelsen med alla åldrar och på många sätt i flera gudstjänster.Annars tycker jag väl att om folk vill ha bröllop under den tid då kyrkan firar Jesu död så är väl en borgerlig vigsel det självklara alternativet.
    Amen!
  • Kjell Präst
    090715 skrev 2009-01-13 12:13:50 följande:
    Är det vanligt att Pappan lämnar över i Kyrkan?
    Vanligt och vanligt, nog tror jag i alla fall att det traditionella, att brudparet går in tillsammans, fortfarande är vanligare. Alla präster/församlingar tillåter ju inte heller brudöverlämning, som det står i trådstarten.
  • Kjell Präst
    090715 skrev 2009-01-13 12:30:48 följande:
    Hur tycker som präst att det är att pappan överlämnar?
    Jag vill inte ha någon brudöverlämningsdiskussion i den här tråden (det finns ju typ 3 000 000 andra sådana trådar), så jag svarar helt kort: Jag vill inte ha brudöverlämning.
Svar på tråden Fråga prästerna 6