Fråga prästerna 6
timba, alla tre funkar utmärkt på bröllop!
timba, alla tre funkar utmärkt på bröllop!
Jag känner fö en organist som tycker att det är "fel fel fel" att "alla" väljer Härlig är jorden på begravningar året runt. Hanmenar att den bara borde sjungas i juletid (pga den tredje versen). Jag tycker att han har fel. Den funkar i många sammanhang och den handlar om livet!
Nja, inte riktigt än. Men om motionen går igenom. Vilket man förutsätter att den gör.
Jag vet många kyrkor där man säger tvärnej till äkta rosblad pga hur de förstör mattor och tom golv om de trampas på...
men absolut kommer vaktmästarna uppskatta att man städar efter sina specialgrejjer själva!
Det borde gå bra. Har själv varit med om det flera gånger.
Nä, tvärtom. Det är det "många" kritiserar, att det är för "liberalt" startfält...
Men jag röstade också och är nöjd. Och ser fram emot hearing och riktigt val.
Jepp. Och vi var nog en hel del som redan nu var medvetna om detta. Och det kommer att röstas utifrån vem man hellre ser. Så är den krassa verkligheten. men det betyder å andra sidan inte nödvändigtvis att det blir en dålig biskop.
Av de 15 nominerade idag? Eller av gruppens 7? *nyfiken på vem den värdige är*
En till präst skrev 2009-02-09 19:32:53 följande:
älskarlivet, att knäböja ingår vid förbönen (när prästen ber för er och ert äktenskap) och brukar dessutom vara skönt, men det kan finnas skäl för att låta bli.
Precis. Fysiska hinder anpassar man sig till. Men när nån bara inte vill i allmänhet är det en annan sak som man kan diskutera.
En till präst skrev 2009-02-13 07:23:22 följande:
MrsCoverdale, det är som Kjell säger, ingen vet ännu. MEN. Det kommer finnas övergångsregler gällande in i 2010, så mycket vet vi. Det betyder tex att de som vigs till präster nu i juni kommer få vigselrätt (vilket det varit snack om tidigare att de inte skulle få) "som vanligt". Under hösten kommer dock Svenska Kyrkans högsta beslutande organ, kyrkomötet, mötas och kommer då ta ställning till om man vill ha vigselrätt med de regler som staten bestämmer sig för eller om man vill avsäga sig vigselrätten. Tidigare har man varit för att ha kvar vigselrätten (oavsett vad biskopar säger) men man vet ju aldrig eftersom att det verkligen beror på "villkoren" i slutändan.
Om Svenska Kyrkan skulle bestämma sig för att inte ha vigselrätt (fast man skulle kunna få det av staten) så får alla som vill ha en vigselgudstjänst i kyrkan först ha en borgerlig vigsel (om den är ceremoniell eller bara underskrifter på papper vet man inte) och sedan ha i kyrkan. Gissningsvis ser en sådan ceremoni ut ungefär som vigselgudstjänsten gör idag, möjligen med några förändringar av typoen som finns av "välsignelse av borgerligt ingått äktenskap".
Skillnaden idag är egentligen att man inte måste ha frågorna (det är ju den juridiska biten). Så oroa dig inte! Om det viktiga är kyrkbiten så är det det som är kvar. En "kyrklig vigsel" handlar ju egentligen om att vi ber för äktenskapet och paret samt välsignar det/dem. Och då spelar inte juridiken nån roll.