Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Fråga prästerna 6

Heloise skrev 2009-01-25 19:22:28 följande:
    Jag har en fundering; ska jag skicka inbjudningskort till prästen oxå eller räcker en muntlig inbjudan?Det är min svärmors vän som ska viga oss( lite roligt han har inte vigt ngt par på 15 år)Men vi känner hon ju inte speciellt bra. Hur tycker ni präster? Vi ska på samtal i slutet av feb och tänkte naturligvis säga att han och hans fru är hjärtligt välkomna
    Om ni VILL att prästen med fru ska komma ska ni så klart behandla dem som alla andra gäster och skicka ut en inbjudan.
    Det är ganska ovanligt att man blir inbjuden till bröllopsfester som präst, nämligen.
  • En till präst
    Heloise skrev 2009-01-25 19:41:56 följande:
    Men tillhör inte det god ton och tradition?Vi har ju träffat dem ett par ggr och de har även träffat mina föräldrar, eftersom kontant ersättning inte är aktuell så tänkte vi bjuda dem på middagen och ge honom en ost och frukt korg med vin.Har jag fått det där om bakfoten att man jsälvklart bjuder prästen på bröllopet och placerar h*n vid honörsbordet om prästen kommer?En till präst skrev 2009-01-25 19:29:06 följande:
    Förr var det "självklart" och placeringen likaså.
    Men förr hade man en en relation till prästen för att man gick i kyrkan vid andra tillfällen än när man gifte sig.
    Nu är det långt i från självklart, och inget som präster förväntar sig.

Därför menar jag att om man VILL att prästen ska komma så ska man behandla honom/henne lika som alla andra gäster och skicka inbjudan och bjuda partner också. Men om man på något sätt känner att man "borde" bjuda prästen fast man egentligen inte vill så kan man lugnt låta bli.

Jag har blivit inbjuden till kanske 15 fester efter vigslar jag haft. Ibland har jag med glädje varit med, om jag haft tid och det funkar med "resten" men oftast har jag tackat nej.

Dels för att det inte är jättekul att gå på en fest där man bara känner brudparet - då blir det ju bara en "bortkastad" lördagkväll när man kunde gjort något annat. Och dels för att de flesta par som bjuder in prästen inte bjuder med partner. Vi kanske förutsätts leva i celibat fortfarande?
  • En till präst
    anja1661 skrev 2009-01-25 20:09:56 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-25 20:07:31 följande:
    jaha men då behöver man ju inte någon solist tycker jag!!
    Nej, inte BEHÖVER man! Och det är inte alls så vanligt i verkligheten som man kan tro när man läser här på BT. Det samma gäller de där små programmen som en del tycks tro att man MÅSTE ha. Det måste man inte! De behövs inte alls.
    Men om man VILL och tycker det är kul att göra dem kan man ju göra häften.
    Och om man har en favoritsång som är viktig för en och har tillräckligt gott om pengar för att boka en solist att sjunga den viktiga sången kan man absolut göra det. För en del par är det superviktigt.

Det jag vänder mig emot är när folk får för sig att man "måste" ha solist och sen inte ens vet vad solisten ska sjunga. För då är det verkligen bara en onödig utgift för att man tror att det ska vara så...
  • En till präst
    panthera skrev 2009-01-25 21:19:17 följande:
    Jag undrar vad man ska tänka på och förberedda sig med inför mötet prästen?? Psalmer tex
    Det är bra om man har hindersprövningen med sig.
    I övrigt är det inget som jag vill att brudparet ska förbereda.
  • En till präst
    Danielaa skrev 2009-01-25 22:34:03 följande:
    Aaah, en fråga till! Får vi välja psalmer fritt själva? (ur psalmboken)
    Så länge psalmerna finns i psalmboken får man välja någorlunda fritt. Kan väl tänkas att prästen kan ha synpunkter på "När juldagsmorgon glimmar" på en eftermiddagsvigsel i juli, men annars är det nog inga problem...
  • En till präst
    Danielaa skrev 2009-01-25 22:33:22 följande:
    Jeez: Aah, tack! Då kan jag känna mig lite lugnare iaf! Blev faktist lite orolig att vi skulle "mötas i dörren" eller att vi inte skulle hinna få me de solosånger vi vill ha å sådär... Men de e två psalmer som "måste" vara med...? Eller...?
    Om ni har valt kyrklig vigsel så.
    Psalmerna är ur kyrklig synpunkt viktigare än solosångerna som ju är valfritt "tillägg" för den som så önskar...
  • En till präst
    Hemlig2009 skrev 2009-01-26 11:58:31 följande:
    Nej, jag förstår att det inte finns några åsikter om dess lay out. Men det jag tänkte på var det du skrev om, själva upplägget. Vi vill ju ha in 2 solosånger och en dikt, det är ju naturligtvis bra om de hamnar på rätt ställe.Ja, då får pysslet helt enkelt vänta.
    Om ni vet vilken präst som ska viga er kan ni ju ta en första kontakt om detta.

Han eller hon har säkert en e-mailadress som är
    rnamn.efternamn@svenskakyrkan.se
  • En till präst

Men var det en kyrklig vigsel på "bonde söker fru" eller en borgerlig? Vid en borgerlig kan man ju göra lite hur som helst...

• En till präst
    Timba skrev 2009-01-26 21:12:48 följande:
    Tack Kjell! Vad synd! Men du; vilka formuleringar kan man ha då? Vilka olika alternativ finns det? Eller vilka formuleringar har du i din yrkesroll stött på?
    *Blir nyfiken*

Vad är det som gör att Du vill undvika orden "tills döden skiljer oss åt"? Tanken på döden, eller tanken på ett livslångt äktenskap, eller något helt annat? Beroende på vad som stör Dig kan det finnas lösningar. (Eller inte)
  • En till präst

Ma och Ma skrev 2009-01-26 21:57:42 följande:

Hej!Jag har valt att gifta mig i församlingen som jag är uppväxt i, men bor nu på annan ort. De sa på pastorsexp. att jag inte behöver betala något utan att min/vår hemma församling betalar. Betyder det att jag inte behöver betala prästen och kantorn, eller ska man göra det ändå...liksom vad förväntar sig prästen?Vi känner inte prästen jätteväl, men han har haft hand om min mormors begravning och nu väldigt nyligen min farmors. Farmor kände prästen ganska väl genom syförreningen. Ska man bjuda in prästen till middagen? Eller även hans fru, som vi aldrig träffat?Jag ville ju ha just den här prästen för att vi tycker han är bra och så är han ganska ung, men vi känner ju honom inte...svårt att veta vem man ska fråga...Hoppas på svar...
    Om Du VILL att prästen ska komma på middagen ska DU bjuda honom med partner. Annars ska Du låta bli. Det är inte alls så att man "måste" bjuda prästen på bröllopsfesten numera, utan det gör man bara om man verkligen vill ha honom/henne där, precis som med alla andra gäster.
Svar på tråden Fråga prästerna 6