Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Vill nu skrev 2009-01-20 07:09:43 följande:

Vilken bra idé! Sak fråga tärnan om hon kan tänka sig det! Kjell Präst skrev 2009-01-20 04:05:07 följande:
    Vi har hittat på en ny funktion till någon i brudföljet! Toapappersbärare! Vilken ära att bli utsedd till det!
    (Toapapperet, liksom kudden, måste förstås matcha det övriga färgtemat!)
  • Kjell Präst
    090715 skrev 2009-01-20 08:54:15 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-19 13:42:14 följande:
    Det lät jätte fin psalm 84, skulle du om du orkar vilja skriva några rader till om den?
    Jag föreslår alltid de, eftersom jag tycker att den är så vacker. Den är inte så välkänd (eftersom den ju bara används vid vigsel) men den är relativt lätt att sjunga med i även om man inte har hört den förr. Den har bara två verser, och den första börjar "Vi lyfter våra hjärtan till dig o Fader vår/ i tacksamhet och lovsång och bön för dessa två"
  • Kjell Präst
    Blina skrev 2009-01-20 10:33:40 följande:
    Burre Präst skrev 2009-01-20 09:47:44 följande:
    Men om då hela "löftesbiten" med ringväxling och så utgår, så blir det ju ingen "riktig" sermoni, och folk skulle nog undra. Kan man inte få ha med de bitarna ändå, även om det inte har någon laga-kraft, eftersom det redan är "lagligt".
    Formellt kan man alltså inte ha med de bitarna, så som de är formulerade i handboken. Men det finns möjlighet att exempelvis ha med löftena i en omformulerad form. Bläddra lite uppåt i den här tråden så har "En till präst" en variant som hon brukar använda i sådana fall.
  • Kjell Präst

Nina och Rickard skrev 2009-01-20 15:45:07 följande:

Jag undrar vilka instrument det är vanligt kyrkomusiker kan spela? Nu menar jag de instrument han/hon kan tänka sig att spela under en vigsel..Undrar också hur långt i förväg man brukar kontakta musikern för att komma överens om sånger/marscher som ska spelas?
    Det varierar förstås. Jag känner en organist som plockar fram klarinetten om det behövs. Men orgel och piano behärskar de väl allihop, tror jag.
  • Kjell Präst
    måjs skrev 2009-01-20 18:43:07 följande:
    Om man vill ha någon som spelar piano i kyrkan måste man fixa det själv eller finns det någon från kyrkan som kommer att spela isåfall?
    Kyrkomusikern brukar ofta ställa upp och spela piano om önskemål finns om det.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2009-01-20 20:59:07 följande:

752 Över berg och
    En av psalmbokens vackraste psalmer!
  • Kjell Präst
    lecaroline skrev 2009-01-21 14:45:31 följande:
    Min mamma kom med en bra fråga. jag vet inte om ni har tagit upp den här..Förr när mina föräldrar gifte sig gav man ett kuvert med pengar i till prästen. Detsamma gäller dop. Hur gör man nu??
    Jo då, frågan har varit uppe - men det gör ingenting!
    Prästen har lön och ska inte ha någonting utöver det. Framför allt inte svarta pengar i något kuvert. Jag har blivit erbjuden detta vid något tillfälle men sa ett bestämt nej tack.
  • Kjell Präst
    jojoånick09 skrev 2009-01-21 17:41:00 följande:
    En liten fråga,jag och min blivande make gifter oss i sensommar och kan jag gifta mig då jag inte är konfirmerad?jag är döpt i kyrkan men inte konfirmerad. Någon sa till mig att jag måste göra nattvarden och någon sa att så länge man är döpt så behövs inte det... hur är det egentligen?tacksam för svar/Johanna
    Om man inte är döpt får man inte ta emot nattvarden. Däremot går det bra att gifta sig utan att vara varken döpt eller konfirmerad. Det enda som krävs är att en i brudparet är medlem i Svenska kyrkan. Är någon av er medlem så är det alltså inga som helst problem - och är ni inte det så kan det lösa sig ändå, mot en avgift, men det avgör i så fall kyrkoherden.
  • Kjell Präst
    MTTM skrev 2009-01-21 20:36:22 följande:
    Apropå ev pengar till prästen... Jag och min sambo hoppas bli vigda av en präst som är vän till mina föräldrar. Han har gått i pension och "hoppar" i så fall in för den aktuella vigseln. Hur tycker ni präster att man gör med detta - ska man ge honom en "lön", eller är det artigare/trevligare med en gåva...? Eller ska man bara fråga honom rakt ut vad han vill ha...? Några tips? Jättetack på förhand!
    Inte heller en präst som har gått i pension har rätt att ta betalt för kyrkliga handlingar. Reseersättning om han har rest långt är ok, men inget annat. Som gåva kan han ju alltid få ett foto av brudparet!
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-01-23 07:22:32 följande:
    Jag hade en diskussion med en kollega igår. Hon påstod att om den nya äktenskapslagen går igenom i maj så får inte prästerna säga "ni har nu ingått äktenskap.." Stämmer detta? Vad kommer i så fall sägas annars?
    Ingen förändring sker förrän efter det att kyrkomötet i höst har fattat beslut i frågan. Så vitt jag förstår så ligger ett förslag där ordet "äktenskap" INTE tas bort, vilket man tidigare hade föreslagit. Hälsa alltså kollegan att hon har fel
Svar på tråden Fråga prästerna 6